דיסני בידור מיקי מאוס
צילום: Istock

לקראת דוחות דיסני: האנליסטים בונים על הסטרימינג - זו התחזית שלהם

החברה שהשיקה את שירות הסטרימינג רק לפני כשנה נהנית מקצב גיוסים גבוה משל נטפליקס, אולם מנייתה עלתה מאז פחות משל המתחרה. טווח התחזיות של האנליסטים רווח למדי, אולם תחזית הקונצנזוס מדברת על הפסד מתואם של 0.34 דולר למניה, נמוך מברבעון הקודם
איתי פת-יה | (1)
נושאים בכתבה דיסני

דיסני עתידה לפרסם הלילה את דוחותיה הכספיים לרבעון האחרון של 2020, ובתקופה שבה פארקי השעשועים של החברה עדיין סגורים, תשומת הלב של האנליסטים, וכן של המשקיעים, מופנית בעיקר לפעילות הסטרימינג של החברה, שנהנתה מכך שבסמוך לכניסתה לשוק (סוף 2019) פגשה בסגרי הקורונה והגבלות הקורונה שהשאירו רבים בבתיהם.

למעשה חלק מהמשקיעים מעריכים כי ההטייה לטובת שירותי הסטרימינג, היא שתאפיין את פעילותה של דיסני גם לאחר שהקורונה כבר תחלוף, ועל חשבון סגמנטים אחרים בחברה. על כן הדוח השנתי עבור אלה יסמן רק את ניצני השינוי, כך שיש להם סבלנות ולא ימהרו לשפוט את דיסני לפי השורה העליונה שתציג או התחתונה. סגמנט הסטרימינג צפוי להניב הפסדים עוד כמה שנים קדימה, והמשקיעים מצדם ירצו להסתכל על הצמיחה במספר המנויים בו. בהנהלת החברה אגב צופים שסגמנט הסטרימינג יהפוך רווחי ב-2023 או ב-2024.

מכיוון שדיסני חדשה בשוק בשלב זה היא עדיין נהנית מקצב גיוס גבוה משל המתחרה הבולטת נטפליקס. האחרונה אמנם עקפה את התחזיות וברבעון האחרון נוספו לה 8.5 מיליון מנויים חדשים, אולם אצל דיסני בתחילת אוקטובר המספר עמד על 73.7 מיליון איש, ובאמצע דצמבר על כ-86.8 מיליון – כלומר עלייה של 23 מיליון עוד לפני סוף הרבעון (מדובר במנויים פלטפורמת דיסני+ בלבד, כשמלבדה מחזיקה החברה גם בשירותים הולו ו-ESPN+).

הציפיה היא שדיסני תחצה את רף ה-90 מיליון מנויים בדוח הקרוב, יעד שהציבה לעצמה במקור רק ל-2024. בינתיים העלתה את היעד ל-230 מיליון מנויים עד אז. האנליסטית לורה מרטין מנידהאם מאמינה שתוך שנתיים דיסני תעקוף את נטפליקס במספר המנויים.

לעומת יחסי הכוחות בקצב גיוסי המנויים, מבחינת העלייה במניה, נטפליקס גברה על דיסני: הראשונה עלתה ב-49% בשנה החולפת לעומת עלייה של 35% במניית דיסני. באותה תקופה הדאו ג'ונס עלה ב-9% וה-S&P 500 ב-19%.

אז זהו אם כן הסנטימנט בשוק לתוצאות שהציגה עד כה דיסני, וכעת למספרים עליהם מדברים האנליסטים. יצוין כי דיסני מסווגת את תקופת הדוח בתור הרבעון הראשון של 2021, על אף שמבחינת זמנים מדובר ברבעון האחרון של 2020. על כן היא אינה מספקת דוח לשנה כולה – אותו סיפקה אם כן בדוח הקודם שהוציאה.

בכל אופן, הצפי הממוצע הוא להפסד של 0.71 דולר ברבעון, או הפסד מתואם של 0.34 דולר, אולם אם נניח לממוצע בצד נראה כי טווח התחזיות רחב למדי, החל בהפסד של 1.58 דולר למניה ועד לרווח מתואם של 1.39 דולר. ברבעון הקודם לתקופת הדוח שיפורסם, דיסני עקפה את תחזיות האנליסטים והציגה הפסד של 0.39 דולר למניה לעומת רווח של 1.53 דולר למניה בתקופה המקבילה.

קיראו עוד ב"גלובל"

באשר להכנסות הרבעון, הקונצנזוס בקרב האנליסטים הוא לסכום של 15.9 מיליארד דולר, נמוך ב-24% משנה קודם לכן. הרווח התפעולי לפי ממוצע התחזיות עומד על 53 מיליון דולר, נמוך ב-98% מרווח תפעולי של 4 מיליארד דולר בתקופה המקבילה. ברבעון הקודם ההכנסות הצטברו לכדי 14.7 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת הרבעון המקביל ב-2019, והרווח התפעולי צנח ב-82% ל-606 מיליון דולר.

האנליסטים צופים עליות במניה של דיסני, כש-75% מהם מעניקים לה המלצת קנייה. בו בזמן נראה כי המשקיעים מעריכים את המניה יותר מהאנליסטים – אלה הביאו אותה לרמות של 190 דולר למניה, בעוד שמחיר היעד הממוצע שהעניקו לה האנליסטים היה 189 דולר.

ומה הלאה? החודש משיקה דיסני את שירות "סטאר" למנויי דיסני+ בקנדה, אירופה וניו-זילנד. סטאר יהווה מקבילה מחוץ לארה"ב של תכני הולו, המיועדים לקהל הבוגר יותר. גרסה דומה באמריקה הלטינית, תחת השם "סטאר פלוס" תושק ביוני 2021. בחודש הבא יכנס לתוקף התמחור החדש של דיסני+: המחיר למנוי חודשים בארצות הברית יעלה בדולר ל-7.99 דולר ואילו החבילה לשנה תעלה 79.9 דולר (69.9 דולר קודם לכן), ובאירופה העלאה גדולה יותר של שני יורו ל-8.99 יורו.

בדיסני ימשיכו עם המודל הטרי שנוסה עם עיבוד הלייב-אקשן ל"מולאן", לפיו חלק מהכותרים יעלו באקרנים במקביל לשירות הסטרימינג, מודל שאימצו גם ב-HBO Max. כך, הסרט "ראיה והדרקון האחרון" של דיסני יעלה בסוף מרץ לצפייה בסטרימינג בתמורה ל-29.99 דולר.

כדי להמשיך ולהרחיב את מצבת המנויים, בדיסני כמובן ימשיכו להשקיע בתוכן חדש. בחברה הודיעו כי לרפרטואר יתווספו בשנים הקרובות עוד 10 כותרים מסדרת "מלחמת הכוכבים", 10 מסדרת מארוול ו-15 סרטי לייב אקשן. עד 2024 הכוונה היא להקצות לכך סכום של 14-16 מיליארד דולר – מחצית הסכום עבור הפקות המיועדות עבור דיסני+.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 11/02/2021 13:38
    הגב לתגובה זו
    להשוות את נטפליקס ורוקו לדיסני שאינה רק סטרימינג ויש לה "משקולת"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".