עליות בוול סטריט
צילום: iStock

מדד באפט בשיא כל הזמנים: אנחנו באמת בבועה או שתמיד היינו?

המדד של באפט שובר פעם אחר פעם את שיא כל הזמנים: מגמת הגידול בהיצע הכסף והקיטון בשיעורי הריבית נמשכת כבר 40 שנה, אך נעשת תלולה יותר בשנה האחרונה: האם בסביבה בה כל הנכסים הפיננסים עולים בחדות, יש אלטרנטיבה? 
אור צרפתי | (6)

״המדד של באפט״ כפי שהוא מכונה בוול סטריט, נקרא על שמו של גדול המשקיעים, וורן באפט, אשר משתמש באינדיקטור כאשר הוא מתלבט כיצד להשקיע את המיליארדים הרבים שלו. בסה״כ מדובר בהגיון, השווי הכולל של מדד Wilshire 5000, המדמה את השווי המצרפי של שוק המניות, לחלק לתמ״ג, נתון שנתפס כמשקף את שווי הכלכלה הריאלית. 

 

בזמן שהמדדים שוברים שיאים פעם אחר פעם, ה-״מציאות״ מציגה נתוני אבטלה גבוהים, פגיעה בשכבות חלשות, והתאוששות כלכלית לצד מגפה עולמית. הגיע תורו גם של מדד באפט לשבור את שיא הדוט קום, כאשר עושים את המתמטיקה המדד עומד על כ-194% עלייה לעומת כ-175% בנתוני הרבעון השלישי. לצורך השוואה, המדד בזמן המשבר של שנות ה-2000 עמד בשיאו על 159.2%.

 

קרדיט: www.currentmarketvaluation.com

 

המדד זכה לתהילתו בשנת 2001 כאשר התפרסם בזכות מאמרו של באפט במגזין Fortune. אז אמר באפט כי ״היחס לא אומר לך כל מה שאתה צריך לדעת על השקעות, ובכל זאת הוא המדד היחיד והטוב ביותר למדוד את הערכות השווי על פני זמן״. עם נוסיף לזה את העובדה, שיחס החברות עם מכפיל מכירות מעל 10 גבוה יותר מאשר בשנת 1999,שיא בועת הדוט קום, ומספר חברות ה-״זומבי״, חברות שזקוקות להמשיך ולגייס הון בכדי לכסות את החוב וניזונות מאשראי חדש, מעולם לא היה גבוה יותר. 

 

״אם כל ההדפסות״ 

בסוף הכל תלוי ברצונו של הפדרל ריזרב, שהחל את פתרון הדפסת הכסף לאחר המשבר ב-2008, והפך אותו למקצוע ב-2020. אנחנו רק התחלנו את השנה ה-21 של המאה ה-21, וכבר היצע הכסף הוכפל פי שלוש עד כה, ולאחרונה המגמה רק הלכה והתחדדה כאשר ההיצע הוסיף כ-33% רק בשנה האחרונה. 

 

 

קרדיט: tradingeconomics.com

כל הכסף הזה צריך ללכת לאיזה שהוא מקום, אז הוא זורם בין השווקים הפיננסים השונים, ולא נראה שיש לאן לברוח. מקלט האג״ח, אותם נכסים מאזני סיכון ששווים הכולל גבוה בהרבה משווקי המניות בעולם, פורחים לאחר ששיעורי הריבית יורדים בהתמדה במהלך ארבעה עשורים רצופים. וכאשר הריבית אפסית, גם בשווקי האג״ח מתרחשת בועה שקטה שכן התשואות הנמוכות לא מפצות את הסיכון והמשקיעים רוכשים בלית ברירה. וכמו בכלכלה, הכל נמדד ביחס לאלטרנטיבה, וכשאין אלטרנטיבה יש חוסר איזון. 

 

 

 

צריך לזכור ששוק הדיור, כביכול משאב בלתי מוגבל, מונע מאותם גורמים מאקרו כלכליים. הבועה האחרונה התרחשה בשוק הסולידי, שנתמך במשאב הקרקע המוגבל, אך היכולות ההנדסיות והתקדמות טכנולוגית מאיימות על טענה זו. 

 

קל מידי? כנראה שזה שווה פחות 

אם עד לפני שנה וחצי כמעט אף אחד לא שמע את המילה SPAC, כיום על דבר אחד אין ויכוח, תעשיית הנפקות ההנפקות של השלדים הבורסאיים בוול סטריט שוברת שיאים בכל חודש שעובר והיא הפכה לתחליף המועדף להנפקה הראשונית (IPO) המסורתית, שכוללת תשקיפים ורואד שואו (לכתבה המלאה). ובכל הצגה יש רוק-סטארים, והפעם נראה שמתהווה מועדון חדש, ונראה שהמועדון הוירטואלי הנוכחי מתרכז במידה רבה יותר ב״לעשות שמח״ וליהנות מההשפעה המשכרת שהם מקבלים: קתי ווד ואילון מאסק - מגע יד מידאס המודרני?

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אם מתסכלים על הגרפים מזווית אחרת, אנחנו חיים בבועה ארוכה שרואה מידי פעם תיקונים קטנים ומחכה לפיצוץ גדול. המדיניות המוניטרית השתמשה בכלים הכבדים ביותר שיש לבנקים המרכזיים להציע, כעת נגמרה התחמושת. לא פלא שהמשקיעים נוהרים אל הכלכלה ״המרדינית והעצמאית״ החדשה, מטבעות קריפטוגרפים.

אותה השקעה ספקולטיבית במטבע דיגיטלי לא נובעת ממניעים אידאולוגיים של אנרכו-קפיטליזם, אבל היא משקפת את המצב הקיים: לקיחת סיכונים ואימפולסיביות, השפעה של רשתות חברתיות, רצון לרווח מהיר תוך מינימום מאמץ, אופטימיים לגבי הכל אבל לא מאמינים בכלום, במיוחד לא במערכת.  שום דבר מהקריטריונים הללו איננו כלכלי, זוהי פשוט המציאות שאנחנו חיים בה, ככה אנחנו מתנהגים וככה מתנהג השוק. 

 

כנראה שבכל פעם לאורך ההיסטוריה כאשר נשבר שיא חדש צעקו בועה, ובאמת הגיע תיקון, אך אחריו הדרך לפסגה הייתה מהירה. לא ניתן לדעת איך יראה אותו ״תיקון אמיתי״ בשווקים, וגם לא מתי הוא יקרה, אך כנראה שהוא פשוט יתאים לאותה תקופה שבה נחייה.   

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    סמי 11/02/2021 09:56
    הגב לתגובה זו
    אין שום בעיה להשקיע את כל התיק במדדים. גם לא צריך לדעת מראש איזה מדד, פשוט משקיעים ע''פ משקל שווי שוק עולמי את הפלח המנייתי. מי שטוען שהוא יודע יותר טוב מעמיד את עצמו מול הר של מחקרים שטוענים אחרת ולפיכך הוא מהמר. את הפל''ח האג''חי אפשר להשקיע בממשלתי כללי מקומי וללכת לישון להרבה מאוד שנים. מקסימום איזון אחת לשנה ולא צריך להתעסק עם השוק ולקרוא כתבות של 'מומחים' שכותבים על עצם מומחיותם בשביל להגדיל פעילות בה הם נוגסים בכספי המשקיע בדמות עמלות שמנות.
  • 5.
    ד"ר איציק בלילה 11/02/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
    מבדיקה שערכתי על רבעון אחרון של 2020 , רוב חברות הטכנולגיה העילית בנאסדק הן במצב פיננסי מצויין וזה ההסבר העיקרי לעליות בשוק ההון. דר' איציק בלילה
  • 4.
    בלבלה בשוק הכספים זה לא יגמר טוב (ל"ת)
    חנני 11/02/2021 06:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איש חכם 10/02/2021 23:41
    הגב לתגובה זו
    לא יודעים? אז תפסיקו לקשקש!
  • 2.
    צבי נוי 10/02/2021 23:26
    הגב לתגובה זו
    הבעיה מוצגת היטב. הדפסת הכספים טובה לעשירים ששותפים בשוק ההון והנדל"ן ורעה לאזרח הקטן. הפיצוץ יהיה בערך של המטבע - לא בהכרח שוק ההון ירד, אבל הערך הריאלי שלו כן. זה חייב לקרות. זה קרה בכל פעם בהיסטוריה שאיזה גאון חשב שהדפסת כסף פותרת בעיות
  • 1.
    נגידים מטורפים 10/02/2021 22:54
    הגב לתגובה זו
    דואגים לעשירים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".