קנאביס
צילום: דיוויד גאבריץ', unsplash

טליריי חברת הקנאביס הקנדית כובשת את אירופה - המניה מזנקת 21%

החברה חתמה על הסכם הפצה בבריטניה לאחר שרק אתמול חתמה על הפצה בגרמניה. איך ניתן להשקיע בענף?
אלמוג עזר | (9)

ענקית הקנאביס Tilray (סימול: TLRY) קופצת היום לאחר שהחברה חתמה על עסקה עם Grow Pharma לייבוא ​​והפצה של מוצרי הקנאביס הרפואי בבריטניה. שוק הקנאביס הרפואי בבריטניה דומה לשוק בישראל בו החולים יכולים לקבל מרשם באמצעות שירותי הבריאות או רופאים פרטיים. 

 

מניית טיליאריי עולה 21%, כאשר מדובר ביום שני של עליות חדות. אתמול חתמה החברה טילריי חתמה על הסכם אספקה ​​ראשוני למסירת קנאביס רפואי למפיץ בגרמניה. הסחורה שתיוצא תגיע מבית הגידול החדש שלה בפורטוגל

עסקת ההפצה בסך 3.3 מיליון דולר היא הראשונה שקשורה לפעילות החברה מחוץ לפורטוגל. העסקה היא עם חברת Cannamedical, יבואנית קנאביס רפואי שמושבה בקלן, גרמניה. נזכיר כי טילריי ואפריה (סימול: APHA) צפויות להתמזג וליצור את חברת הקנאביס הגדולה בעולם. 

כיבוש הסנאט על ידי המפלגה הדמוקרטית והיבחרותו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב הביא לזינוק אדיר במניות הקנאביס. זאת תחת ההנחה כי אנו נמצאים רגע לפני אישור כמעט מוחלט של שימוש בקנאביס רפואי ואי הפללה במדינות רבות.

רק בשבוע שעבר, אמר מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר, כי הוא קורא למשרד המשפטים "לכבד את זכויותיהן של מדינות שהכשירו את המריחואנה". שומר אמר שהוא מציב את אישור השימוש בקנאביס בעדיפות עליונה. 

אולם אנליסטים הזהירו על כך שפרטי הרפורמה שתביא לאישור הקנאביס עדיין אינה ידועה למרות שניכר שדעת הקהל כבר הוכשרה אליה. החברות הקנדיות כמובן ייהנו מפריחה של שוק הקנאביס בארה"ב. 

טילריי התמזגה עם חברת אפריה (סימול: APHA) בדצמבר 2020. לאחר המיזוג הפכו לחברת הקנאביס הגדולה בעולם. שתי החתימות האחרונות ממצבות אותה בנקודה להמשך התפשטות באירופה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

עד כמה מניות הקנאביס עלו מתחילת השנה? מספיק לבדוק את שוק קרנות הנאמנות כדי להבין עד האופטימיות האדירה בנושא.  אי.בי.אי. מחקה Solactive North American Cannabis טסה 60.51%. סלע קנאביס  הוסיפה לשווייה 59.77%. איילון קנאביס הוסיפה 57.74%. אי.בי.אי. מחקה Solactive North American Cannabis מנוטרל דולר ארה"ב עלתה 56.77%. השקעה בקרן סל מעקרת את החשש מפני בחירה לא טובה בחברות כושלות ומאפשרת חשיפה כוללת לענף. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    הברוקר 10/02/2021 16:45
    הגב לתגובה זו
    בתחילת המסחר עולה ב-3ם אחוז
  • 5.
    הברוקר 10/02/2021 13:59
    הגב לתגובה זו
    רחוקה מאוד מהשיא שהיה לה והיא תחזור איליו...היא מעצמה בקנאביס העולמי
  • 4.
    הברוקר 10/02/2021 13:49
    הגב לתגובה זו
    לא מבין את הכתב שלכם אתם לא מעודכנים העלייה למעלה מ 40 אחוז
  • 3.
    תשקיעו באינטרקיור גם היא מתמזגת לספאק (ל"ת)
    מייק1 10/02/2021 13:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סתם אחד 09/02/2021 19:22
    הגב לתגובה זו
    הקנדיות במצב בועה. יהיה להן קשה מאוד לחדור לארהב
  • 1.
    Gnux 09/02/2021 19:03
    הגב לתגובה זו
    קניתי mj בשער 13. אתמול בשער 25.4 מכרתי חצי מההחזקה. למרות שחשבתי שהעליה תמשך. והיום אני רואה 13% עליה ויש לי תחושה של חרטה מתגנבת. עשיתי נכון?
  • רואה החשבון 10/02/2021 09:17
    הגב לתגובה זו
    רווח של 100% על חצי ההחזקה ועוד חצי לעתיד זה טוב מאוד. במידה ויהיו מימושים תחזק שוב.
  • אילן 10/02/2021 08:41
    הגב לתגובה זו
    וטעיתי בגדול
  • סוחר אנונימי 10/02/2021 01:04
    הגב לתגובה זו
    לקחת חלק מהרווח זו אסטרטגיה מעולה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.