פורד אקספלורר רכב נסיעה דרך
צילום: Istock

למי יש עתיד ורוד יותר בתחום הרכב החשמלי - לפורד או ל-GM?

האנליסט אדם ג'ונאס ערך ניתוח מקיף ל-2 החברות וגם לטסלה. מה שוויה של כל חטיבה, כמה אפסייד יש למניות (אם בכלל) ומה המצב במרוץ לרכבים חשמליים?
ארז ליבנה | (9)

כמו במקרה של הנפט, שמוחלף יותר ויותר באנרגיות מתחדשות או כאלה שפחות מזהמות, יצרניות הרכב הוותיקות בארה"ב, אלה שהתבססו על הזהב השחור, כנראה שפספסו את מרבית הרכבות בכל מה שנוגע לרכבים חשמליים (EV). או שלא האמינו, או שלא רצו להאמין, אבל המציאות, כרגיל, חזקה מכל אמונה. העולם התקדם והם קצת נשארו מאחור. הן מנסות, אבל זה לא ה-DNA שלהן ולסובב נושאות מטוסים מפלצתיות של כאלה זה לא עניין של מה בכך.

 

מספיק רק להסתכל על שוויין של שתי החברות הכי אמריקאיות בתחום. פורד (F) היא בעלת שווי שמתקרב ל-42 מיליארד דולר. ג'נרל מוטורס היא בעלת שווי שוק של 72.5 מיליארד דולר. לעומת זאת, השוק מתמחר את שוויה של טסלה (TSLA), המובילה העולמית בתחום, בלמעלה מ-750 מיליארד דולר. כלומר שתי החברות הללו מהוות כמעט שביעית משוויה של טסלה.

 

אפילו יצרנית הרכב הסינית NIO (NIO), שמסרה ב-2020 פחות מ-32 אלף רכבים, היא בעלת שווי שוק של 89 מיליארד דולר. פורד לדוגמה, מסרה קרוב ל-1.2 מיליון רכבים ברבעון השלישי של 2020. השווי של ניאו הוא כביכול גבוה בכ-25%, אבל אם מסתכלים על הגודל והיכולות האמיתיות של החברות הללו, אז השווי מקבל מכפיל חדש לגמרי.

 

מה זה אומר לנו? שהשוק חושב שענקיות הרכב המסורתיות, שהיו בין פורצות הדרך שהביאו את עולמנו לאן שהוא נמצא כיום, הן דינוזאורים שעתידם לוט בערפל, ככל שהאסטרואיד, ששמו מהפכת הרכב החשמלי, מתקרב ליום הפגיעה, שבו המטוטלת תסטה לגמרי לעברה של הטכנולוגיה החדשה. זו המהפכה שמתרחשת מול עינינו והיא משנה סדרי עולם.

 

אמנם באיחור אופנתי, אבל עדיין גם פורד וגם ג'נרל מוטורס משקיעות במו"פ, בהמרת פסי ייצור וחיפוש אחר טכנולוגיות חדשות, כמו העסקה הגרועה שחתמה GM עם חברת המשאיות ניקולא (NKLA), שהבטיחה בתחילה להיכנס גם במניות, אבל העסקה שונמכה ושונמכה.

מה חושבים במורגן סטנלי על המניות?

בכל מקרה, האנליסט אדם ג'ונאס ממורגן סטנלי (MS) שנמך את ההמלצה שלו לפורד מהחזק למכירה, בשל האסטרטגיה שבחרה החברה בתחום הרכב החשמליים, אבל השאיר את מחיר היעד של המניה על 9 דולר. כלומר דאונסייד של 16% על מחיר השוק.

 

ג'ונאס מאמין שיש סיכוי שפורד תצליח לחזור לתמונה בתחרות, כשבמקרה הזה מחיר המטרה עומד על 18 דולר. אבל הוא לא חושב שהסיכוי גבוה. "ישנן כמה נקודות מטריאליות בנוגע לאסטרטגיה, ליכולת ביצוע ולשקיפות שטרם התממשו", כתב ג'ונאס במכתב למשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לאחר שניתח את החברה, הוא סבור שנכון לכרגע, השווי של סגמנט המשאיות שווה 4 דולר למניה. יתר הפעילות, כולל זו האירופאית, היא במינוס 2 דולר למניה. היוזמות לרכב אוטונומי של החברה שוות דולר למניה ותחום ה-EV שווה 7 דולר למניה.

 

בנוגע ל-GM, ג'ונאס יותר בטוח ביכולתה להיות שחקנית בתחום. הוא העלה את מחיר היעד של המניה בלמעלה מ-40%, מ-57 דולר ל-80 דולר למניה והשאיר את עמדת הקנייה. בניתוח של החברה הוא מעניק לחטיבת מנועי הבערה הפנימיים 0 דולר ואת כניסתה ל-EV ב-52 דולר. בנוסף הוא נותן 10 דולר לטכנולוגיית הקרוז האוטומטית ופלטפורמת סוללת אולטיום. המותג קורבט, יחד עם תחומי השירות והמימון שווים עוד 28 דולר למניה. לאחר שהוריד סיכונים הוא הגיע למספר של ה-80 דולר.

 

ג'ונאס מתמחר את חטיבת ה-EV של GM ב-80% משוויה של NIO. ג'ונאס גם ניתח את טסלה על פי אותם הפרמטרים. רק את חטיבת הרכבים של טסלה הוא מעריך בשווי שוק 315 מיליארד, שמתורגמים ל-332 דולר למניה. ג'ונאס כאמור שורי מאוד ומחזיק בעמדת קנייה עם מחיר מטרה של 810 דולר, שהם דאונסייד של 3% על מחיר השוק.

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רק מזומן 03/02/2021 17:24
    הגב לתגובה זו
    תראו כמה חיפושים באינטרנט לרכב חשמלי...חצי אחוז.ההייפ גדול ממספר הקונים האמיתיים. רכב אוטונומי חלומות
  • 6.
    העתיד בקרינה שתביא מחלות ממאירות. סכנה (ל"ת)
    01/02/2021 11:07
    הגב לתגובה זו
  • אייל 01/02/2021 13:48
    הגב לתגובה זו
    אנחנו כבר 30 שנה עם טלפון נייד בתוך הפרצוף, ואם היו ראיות להשפעות שליליות של הקרינה הלא מייננת, כבר מזמן עורכי דין היו עושים בוננזת תביעות ייצוגיות הגדולה בהיסטוריה. או מקסימום זה היה נראה כמו מה שקרה לחברות הסיגריות. אבל שום דבר מזה לא קרה וכל מה שיש לך זה קונספירטורים בפייסבוק שהם לא יותר טובים מרודפי רוחות רפאים.
  • 5.
    2 חברת פח (ל"ת)
    יוני 01/02/2021 09:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יובל רומי 01/02/2021 06:53
    הגב לתגובה זו
    ניקולה תפתיע ובגדול
  • רק מזומן 03/02/2021 17:26
    הגב לתגובה זו
    רק שאובה לקניה לטווחים קצרים.בחברה לא המציאה ולא הביאה כלום טכנולוגיית המימן שלה לא מבוססת היא קונה מכלולים מגנראל מוטורס
  • 3.
    שחף 31/01/2021 23:51
    הגב לתגובה זו
    שהיא החברת רכב השניה בעולם
  • 2.
    י 31/01/2021 23:04
    הגב לתגובה זו
    אתה צריך להתבייש. הרגת את האזרחים .חנקת אותם . בחרתי בך .קמצן .
  • 1.
    פורסייט ...לוקחת את שניהם בהליכה . חחחחח (ל"ת)
    עדנאן חאשוגי (אמיר) 31/01/2021 21:34
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.