למי יש עתיד ורוד יותר בתחום הרכב החשמלי - לפורד או ל-GM?
כמו במקרה של הנפט, שמוחלף יותר ויותר באנרגיות מתחדשות או כאלה שפחות מזהמות, יצרניות הרכב הוותיקות בארה"ב, אלה שהתבססו על הזהב השחור, כנראה שפספסו את מרבית הרכבות בכל מה שנוגע לרכבים חשמליים (EV). או שלא האמינו, או שלא רצו להאמין, אבל המציאות, כרגיל, חזקה מכל אמונה. העולם התקדם והם קצת נשארו מאחור. הן מנסות, אבל זה לא ה-DNA שלהן ולסובב נושאות מטוסים מפלצתיות של כאלה זה לא עניין של מה בכך.
מספיק רק להסתכל על שוויין של שתי החברות הכי אמריקאיות בתחום. פורד (F) היא בעלת שווי שמתקרב ל-42 מיליארד דולר. ג'נרל מוטורס היא בעלת שווי שוק של 72.5 מיליארד דולר. לעומת זאת, השוק מתמחר את שוויה של טסלה (TSLA), המובילה העולמית בתחום, בלמעלה מ-750 מיליארד דולר. כלומר שתי החברות הללו מהוות כמעט שביעית משוויה של טסלה.
אפילו יצרנית הרכב הסינית NIO (NIO), שמסרה ב-2020 פחות מ-32 אלף רכבים, היא בעלת שווי שוק של 89 מיליארד דולר. פורד לדוגמה, מסרה קרוב ל-1.2 מיליון רכבים ברבעון השלישי של 2020. השווי של ניאו הוא כביכול גבוה בכ-25%, אבל אם מסתכלים על הגודל והיכולות האמיתיות של החברות הללו, אז השווי מקבל מכפיל חדש לגמרי.
מה זה אומר לנו? שהשוק חושב שענקיות הרכב המסורתיות, שהיו בין פורצות הדרך שהביאו את עולמנו לאן שהוא נמצא כיום, הן דינוזאורים שעתידם לוט בערפל, ככל שהאסטרואיד, ששמו מהפכת הרכב החשמלי, מתקרב ליום הפגיעה, שבו המטוטלת תסטה לגמרי לעברה של הטכנולוגיה החדשה. זו המהפכה שמתרחשת מול עינינו והיא משנה סדרי עולם.
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמנם באיחור אופנתי, אבל עדיין גם פורד וגם ג'נרל מוטורס משקיעות במו"פ, בהמרת פסי ייצור וחיפוש אחר טכנולוגיות חדשות, כמו העסקה הגרועה שחתמה GM עם חברת המשאיות ניקולא (NKLA), שהבטיחה בתחילה להיכנס גם במניות, אבל העסקה שונמכה ושונמכה.
מה חושבים במורגן סטנלי על המניות?
בכל מקרה, האנליסט אדם ג'ונאס ממורגן סטנלי (MS) שנמך את ההמלצה שלו לפורד מהחזק למכירה, בשל האסטרטגיה שבחרה החברה בתחום הרכב החשמליים, אבל השאיר את מחיר היעד של המניה על 9 דולר. כלומר דאונסייד של 16% על מחיר השוק.
ג'ונאס מאמין שיש סיכוי שפורד תצליח לחזור לתמונה בתחרות, כשבמקרה הזה מחיר המטרה עומד על 18 דולר. אבל הוא לא חושב שהסיכוי גבוה. "ישנן כמה נקודות מטריאליות בנוגע לאסטרטגיה, ליכולת ביצוע ולשקיפות שטרם התממשו", כתב ג'ונאס במכתב למשקיעים.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לאחר שניתח את החברה, הוא סבור שנכון לכרגע, השווי של סגמנט המשאיות שווה 4 דולר למניה. יתר הפעילות, כולל זו האירופאית, היא במינוס 2 דולר למניה. היוזמות לרכב אוטונומי של החברה שוות דולר למניה ותחום ה-EV שווה 7 דולר למניה.
בנוגע ל-GM, ג'ונאס יותר בטוח ביכולתה להיות שחקנית בתחום. הוא העלה את מחיר היעד של המניה בלמעלה מ-40%, מ-57 דולר ל-80 דולר למניה והשאיר את עמדת הקנייה. בניתוח של החברה הוא מעניק לחטיבת מנועי הבערה הפנימיים 0 דולר ואת כניסתה ל-EV ב-52 דולר. בנוסף הוא נותן 10 דולר לטכנולוגיית הקרוז האוטומטית ופלטפורמת סוללת אולטיום. המותג קורבט, יחד עם תחומי השירות והמימון שווים עוד 28 דולר למניה. לאחר שהוריד סיכונים הוא הגיע למספר של ה-80 דולר.
ג'ונאס מתמחר את חטיבת ה-EV של GM ב-80% משוויה של NIO. ג'ונאס גם ניתח את טסלה על פי אותם הפרמטרים. רק את חטיבת הרכבים של טסלה הוא מעריך בשווי שוק 315 מיליארד, שמתורגמים ל-332 דולר למניה. ג'ונאס כאמור שורי מאוד ומחזיק בעמדת קנייה עם מחיר מטרה של 810 דולר, שהם דאונסייד של 3% על מחיר השוק.
- 7.רק מזומן 03/02/2021 17:24הגב לתגובה זותראו כמה חיפושים באינטרנט לרכב חשמלי...חצי אחוז.ההייפ גדול ממספר הקונים האמיתיים. רכב אוטונומי חלומות
- 6.העתיד בקרינה שתביא מחלות ממאירות. סכנה (ל"ת)01/02/2021 11:07הגב לתגובה זו
- אייל 01/02/2021 13:48הגב לתגובה זואנחנו כבר 30 שנה עם טלפון נייד בתוך הפרצוף, ואם היו ראיות להשפעות שליליות של הקרינה הלא מייננת, כבר מזמן עורכי דין היו עושים בוננזת תביעות ייצוגיות הגדולה בהיסטוריה. או מקסימום זה היה נראה כמו מה שקרה לחברות הסיגריות. אבל שום דבר מזה לא קרה וכל מה שיש לך זה קונספירטורים בפייסבוק שהם לא יותר טובים מרודפי רוחות רפאים.
- 5.2 חברת פח (ל"ת)יוני 01/02/2021 09:18הגב לתגובה זו
- 4.יובל רומי 01/02/2021 06:53הגב לתגובה זוניקולה תפתיע ובגדול
- רק מזומן 03/02/2021 17:26הגב לתגובה זורק שאובה לקניה לטווחים קצרים.בחברה לא המציאה ולא הביאה כלום טכנולוגיית המימן שלה לא מבוססת היא קונה מכלולים מגנראל מוטורס
- 3.שחף 31/01/2021 23:51הגב לתגובה זושהיא החברת רכב השניה בעולם
- 2.י 31/01/2021 23:04הגב לתגובה זואתה צריך להתבייש. הרגת את האזרחים .חנקת אותם . בחרתי בך .קמצן .
- 1.פורסייט ...לוקחת את שניהם בהליכה . חחחחח (ל"ת)עדנאן חאשוגי (אמיר) 31/01/2021 21:34הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
