הסיפור מאחורי הגיוס הראשוני של אמזון
לפני קצת יותר מ-21 שנים, ג'ף בזוס, מנכ"ל והבעלים של אמזון, הוכתר כאיש השנה של מגזין TIME הידוע. כיום בזוס הינו האיש השני העשיר ביותר בעולם, אחרי אילון מאסק. בזוס שווה מעל 180 מיליארד דולר, אך הדרך לעושר הזה ולהצלחה הזו לא היתה פשוטה וחלקה. גם הסיפור של בזוס כולל קשיים בתחילת הדרך, נחישות רבה, התמדה ואמונה שעזרה לאמזון להפוך לאמזון.
אחד השלבים הראשונים של אמזון כחברה היה גיוס הון ראשוני ממשקיעים. היקף הגיוס הראשוני היה בסך דולר 1,000,000, שהתחלק באופן שווה בין 20 משקיעים. כלומר, סכום השקעתו של כל משקיע היה 50,000 דולר. המשקיעים הראשונים קיבלו 20% ממניות החברה, לפי שווי חברה של 5 מיליון דולר. לבזוס היה אז רעיון, היה אתר, אבל זה לא בהכרח מספיק כדי לגייס לפי שווי של 5 מיליון דולר.
בזוס סיפר בריאיון, כי 40 משקיעים סירבו להצעה שלו ואמרו לו "לא". בחישוב פשוט, ניתן להבין כי בזוס נדרש ל-60 פגישות עם משקיעים על מנת להצליח לגייס את מיליון הדולר הראשונים. לשמוע 40 פעמים את המילה "לא" בפרק זמן קצר, זו משימה לא פשוטה שיזמים רבים נדרשים להתמודד איתה ויחלקם מתייאש. בזוס כמובן לא התייאש והמשיך עד אשר גייס את הסכום הנדרש.
בהמשך הריאיון, בזוס סיפר שהוא בקשר טוב עם חלק מאותם ה-40 האנשים שאמרו לו "לא" בתחילת הדרך, והתגובות שלהם מתחלקות ל-2:
1 - אנשים המאושרים בחייהם מכל מה שיש להם, אשר לא הושפעו מפספוס ההזדמנות הנדירה של השקעה ראשונית באמזון.
2 - אנשים שאינם מסוגלים בכלל לדבר על הנושא, מרוב צער והרגשת פספוס.
חשוב להבין את משמעות המילה "פספוס" בהקשר זה. השקעה ראשונית באמזון בסך 50,000 דולר שווה כיום מיליארדי דולרים והיתה משנה לחלוטין את רמת העושר של המשקיעים שאמרו לבזוס "לא".
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דבר מרכזי שיזמים יכולים ללמוד מסיפורו של ג'ף בזוס הוא החשיבות של ההתמדה - אם יש לכם רעיון או שירות שאתם מאמינים בו, אל תתייאשו אם יותר משקיעים או לקוחות מסרבים להצעה שלכם מאשר אלו שכן מסכימים. אל תתייאשו, תתמידו בפגישות, תתמידו באמונה.
אסור להתייחס לסירוב להשקעה כדבר אישי נגדכם. לאנשים שונים ישנם צרכים שונים ותפיסת סיכון שונה. כמות האנשים שאומרים "כן" או "לא" לא תקבע את ההצלחה של העסק בהמשך הדרך, כל עוד אתם מצליחים לגייס מספיק כסף כדי להמשיך לשלב הבא.
הסיפור של הגיוס הראשוני של אמזון גם מעלה שאלה פילוסופית מעניינת. אם הייתם בין ה-40 האנשים שסירבו להשקיע בהצעה הראשונית של בזוס, לאיזו קטגוריה הייתם משתייכים?
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
האם הייתם מרוצים מהחיים ומודעים לכל הדברים הטובים שיש לכם? או האם לא הייתם מסוגלים להתמודד עם העובדה, שהחלטה אחת שגויה שלכם (שגויה בדיעבד) היתה יכולה לשנות את החיים שלכם וכנראה של מספר דורות אחריכם?
עמית שמיר, מנכ"ל ושותף בקרן הגידור קפלר קפיטל: kepler-capital.com
- 2.מעניין איך משהו חדשני מעלה חששות ופחדים (ל"ת)יעקוב 31/01/2021 15:31הגב לתגובה זו
- 1.שלומי 31/01/2021 14:44הגב לתגובה זוהשאלה היא אחרת. איפא היו כל אותם משקיעים שלא קנו את מניות אמזון בבורסה בתחילת שנות ה 2000? לצורך זה לא צריך קשרים ולא טובות. גם הם היו יכולים להיות היום מיליונרים.
- לשלומי 31/01/2021 21:55הגב לתגובה זואם כל אחד היה אומר איפה הייתי אז כולם מליונרים זה לא רק אמאזון
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
