הפד הפיל את וול סטריט: הנאסד"ק ירד כ-2.7%, AMC טסה בכ-300%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים של עד 2.6%. הירידות התחזקו על רקע הצהרת ועדת ה-FOMC הראשונה לשנת 2021 שהחליטה להשאיר את הריבית אפסית, ולהמשיך במדיניות המוניטרית למרות מבצע החיסונים בארה״ב. עם זאת, הצהרת הועדה יחד עם התשובות של יו״ר הפד, ג׳רום פאואל, המשיכו להיות מעורפלות והעלו פסימיות בנוגע לכלכה הריאלית. (לכתבה המלאה)
עונת הדוחות ממשיכה הערב ומגיעה לשיא עם פרסום של אפל ופייסבוק. בואינג BOEINGדיווחה דוח חלש טרם המסחר . באופן כללי, נכיר שעונת הדוחות הנוכחית לא העניקה דחיפה משמעותית לשווקים. כנראה בשל כניסה של השוק לתוכה ברמות שיא וציפיות לרווחים גבוהים מדי.
בחדשות הקורונה, האמריקנים יקבלו מעתה דיווחים שבועיים על התקדמות המדינה במחלה ובחיסונים, זאת כדי להגדיל את השקיפות ושיתוף הפעולה. כך קבע הנשיא הנכנס ג'ו ביידן.
המדדים המרכזיים:
S&P 500 0.13%
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
- טרם החל המסחר הרציף
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
חדשות מאקרו
ביום שני הודיע מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ׳אק שומר, כי הם ישאפו להעביר את הצעת חוק מעקני הקורונה רק בארבע עד שישה שבועות. השוק ציפה מהנשיא הנכנס שיתעדף את את הצעת החוק בהיקף של כ-1.9 טריליון דולר, והגיב במהלך במהלך יום המסחר בשינוי מגמה ובירידות . לאחר שהוזרקו לשווקים כ-3 טריליון דולר במהלך שנת 2020, נראה כי יהיה מאתגר להעביר הצעת חוק בסדר גודל כזה, וכבר עכשיו קבוצה משתי המפלגות פועלות לצמצום היקף ההצעה של ביידן.
ועדת הכספים של הסנאט אישרה את ג׳נט ילן לתפקיד שרת האוצר ביום שישי האחרון, ונראה שיש לה מספיק קולות להיבחר. כעת הסנאט צריך לדון על שרת האוצר הנכנסת, ועד שזה לא יקרה לא יהיה מי שיניע את אישור המענקים. ילן תדון בפני הסנאט וצפויה להישאל על אפקטיביות המענקים, וכל תשובה שתענה צפויה לגרום לתנדותיות בשווקים.
מניות ירוקות: בנק ההשקעות גולדמן זאקס קובע כי מתודת ההשקעות ESG תשפיע באופן ניכר על השווקים ותביא להבדל בתשואה בין חברות שעומדות בתקן לאלו שלא. הפרמיה נובעת מהגידול בכספים שיוזרמו למניות שעומדות בתקן על ידי קרנות השקעה. ב-2020 זרמו כ-47 מיליארד דולר. שווי של יותר מפי שניים מסך ההשקעות בתחום בחמש השנים ביחד.
אתמול בנושא זה מסר יו"ר ומנכ"ל BlackRock העולמית, לארי פינק, שאנחנו רק בתחילתו של התהליך. לדבריו: "הכלכלה העולמית עוברת לכלכלת 'אפס פליטת גזי חממה'. 2020 הייתה שנה היסטורית להשקעות בעלות מאפייני קיימות (ESG). רבים חשבו שנגיף הקורונה יאט את המעבר להשקעות בנות קיימא, אבל בדיוק ההפך קרה והמומנטום העולמי התגבר. חברות, ממשלות ומשקיעים התמקדו בעיקרון של "אפס פליטת גזי חממה" - כלומר, בניית כלכלה שלא פולטת יותר פחמן מאשר כמות הפחמן שהיא "מסירה" מן האטמוספירה עד שנת 2050. המומנטום העולמי לעבר כלכלת אפס פליטה, מביא אותנו לקראת עיצוב מחודש ודרמטי של הכלכלה, ויש לו השלכות עמוקות עבור חברות ועבור תיקי ההשקעות של המשקיעים שלנו".
אתמול לאחר סגירת המסחר פרסמה מיקרוסופט MICROSOFT את הדוח והציגה עלייה של 17% בהכנסות. (לדוחות המלאים)
בואינג (BOEING) - בואינג דיווחה על הפסד רבעוני של 15.25 דולר למניה, שכלל בין היתר חיובים בסך של 8.3 מיליארד דולר בגין ועיכוב בתוכנית 777-X. הכנסותיה של בואינג חצו את התחזיות.
סטארבקס STARBUCKS (סימול: SBUX) - רשת הקפה הציגה רווח רבעוני של 61 סנט למניה, גבוה יותר ב-6 סנט מהצפי. הכנסותיה של סטארבקס היו חלשות מהצפי בעקבות ירידה במכירות באותם סניפים.
Texas Instruments TEXAS INSTRUMENTS (סימול: TXN) החברה דיווחה על רווח של 1.64 דולר למניה, 30 סנט מעל לצפי. ענקית השבבים הציגה גם הכנסות גבוהות מהצפי. החברה פרסמה גם צפי להמשך ורוד יותר ממה שמתכנן עבורה השוק.
סנופי ( SANOFI-AVENTIS ADS סימול: SNY) הצורך בעוד חיסונים נגד הקורונה מחבר את חברת התרופות הצרפתית עם ביונדטק, הפרטנרית של פייזר לחיסון כדי להגביר את קצב הייצור.
הטרנד החדש בשוק, רכישת מניות עם פוטנציאל ״שורט סקוויז״. המלחמה בשורטיסטים של סיטרון יצרה טרנד וויראלי חדש, שהתפשט מחוץ למחוזות Reddit, מאות מניות עם Short Float גבוה (סך המניות בפוזיציית שורט מתוך סך המניות הנסחרות בשוק) החלו להתפרסם ברשתות החברתיות ולזנק בעשרות אחוזים. המסיבה היום נמצאת אצל מניית AMC עם יחס ה-SF גבוה, שמזנקת במעל ל-200% לאחר שהחלה ״לרוץ״ בקבוצות השונות. זה גם הגיע אל צ׳ק פוינט (סימול:CHKP) הישראלית אומנם חברה מבוססת אבל היא עם SF של מעל 10%, והערב היא עולה בכ-3% ללא הודעה מיוחדת בעוד מרבית השוק נופל. עוד מניות בטרנד: בלאק ברי (סימול:BB), סורנטו (סימול:SRNE), חברת Bed Bath & Beyond (סימול:BBBY), פלנטיר (סימול:PLTR), אי רובוט (סימול:IRBT), וירג׳ין אטנלטיק (סימול:SPCE), ניקולה (סימול:NKLA) ועוד. (לכתבה המלאה)
חברת דריו הלת' רוכשת את מניות אפרייט (Upright Technologies) תמורת 31 מיליון דולר. זאת כדי להפוך ככל הנראה לחברה הגדולה בישראל בתחום הבריאות הדיגיטלית, כך מסר מנכ"ל החברה ארז רפאל לביזפורטל. עוד מוסר רפאל כי "באינטרגציה החדשה של החברות, נהיה החברה הגדולה בישראל בתחום הבריאות הדיגיטלית". דריו ואפרייט מנסות לטפל במגוון מחלות כרוניות, לשוק מחלות השלד והשרירים המוערך בכ-213 מיליארד דולר.
וי.בי.אל תרפיוטיקס (סימול: VBL) מדווחת על גיוס חולה ראשון למחקר פאזה 2 מבוקר ורנדומאלי של VB-201 בחולי קורונה. לדברי מנכ"ל החברה, פרופ' דרור חרץ: "בעוד שהחיסונים שפותחו כנגד COVID-19 מהווים התקדמות משמעותית במלחמה במגיפה, עדיין יש צורך חיוני בטיפולים חדשים לטובת החולים הקשים במחלה ברחבי העולם. מגבלות.
צ'ק קאפ (סימול:CHEK ) - מנכ"ל החברה אלכס עובדיה פרסם מכתב למשקיעים בו כתב: "אנו מאמינים שהשגנו התקדמות משמעותית במספר חזיתות בשנה הקודמת שהיתה מאתגרת ביותר. השוק האמריקאי הינו עדיין היעד העיקרי שלנו לשנת 2021 ולשנים הבאות. אנו ממוקדים בהשגת אישור IDE, השלמת ניסוי ה- Pivotal וקבלת אישור רגולטורי ולאחר מכן השקת מערכת ה- C-Scan פורצת הדרך שלנו. במקביל, בכוונתנו לבחון הזדמנויות להשקת C-Scan בשווקים בינלאומיים אחרים, בעיקר אלה שבהם כבר יש בידינו אישור רגולטורי".
פלוריסטם פלוריסטם (US) מניות חברת הרפואה הרגנרטיבית יחלו החל מה-29 בינואר 2021, להיסחר ברשימת Nasdaq Global Market וימשיכו להיסחר תחת הסימול הנוכחי של החברה – PSTI.
ננוקס אימג'ינג NANO-X IMAGING (סימול:NNOX)- המניה טיפסה אתמול 28% לנוכח הערכות כי גודל החברה בתעודות הסל הישראליות לטכנולוגיה משבשת יגדלו בעקבות הגדילה של החברה. היום החברה המשיכה לזנק ושברה שיא כל הזמנים חדש.
טבע טבע (US) (סימול:TEVA)- המניה ממשיכה לאבד גובה לאחר פתיחת שנה חזקה אך עדיין נשארת מעל ל-12 דולר למניה.
- 10.פאניקה מתחילה (ל"ת)איסוף גרגירים 28/01/2021 12:41הגב לתגובה זו
- 9.חיים 28/01/2021 10:51הגב לתגובה זואי אפשר כל הזמן רק עליות ועליות זה מעל לשנה באיזה שהוא זמן יתחילו הירידות לאיזון השערים לפי המצב הכלכלי האמיתי ולא המדומה שיש היום
- 8.יוסי 27/01/2021 23:30הגב לתגובה זוהפד מרשה לעצמו להשתולל הבוס הגדול יצא מהמשחק אין מי שיכתיב לפד מה לעשות.
- 7.רק מזומן 27/01/2021 19:30הגב לתגובה זוראיתי איסוף בעלי עניין ועוד הסכם אסטרטגי לקניית מניות על ידי חברת השקעות.
- אנונימי 28/01/2021 03:48הגב לתגובה זולא זמן טוב לפתוח פוזיציות בשוק
- 6.אייר ג'ורדן 27/01/2021 17:13הגב לתגובה זובזמן שיתר חברות התעופה יורדות . מה הסיפור ? איך היא עולה ככה בזמן שהמדדים מתרסקים
- שום דבר מיוחד,בסהכ מאזנת את עצמה בהשוואה לשאר (ל"ת)יוני 28/01/2021 03:46הגב לתגובה זו
- עליה למטרת ירידה.הנוסעים רועדים מפחד.ולא יטוסו. (ל"ת)י 27/01/2021 23:33הגב לתגובה זו
- בחמישי יש לה דוחות (ל"ת)אנונימי 27/01/2021 21:50הגב לתגובה זו
- רועי 27/01/2021 19:50הגב לתגובה זויש עליה הרבה שורטים וכרגע העדר מצליח , עד מתי ? שאלה טובה
- 5.חכו המפולת רק התחילה (ל"ת)דניאל 27/01/2021 16:55הגב לתגובה זו
- 4.הפטטים יטוסו (ל"ת)דניאל 27/01/2021 16:54הגב לתגובה זו
- 3.פוטים הם תותים (ל"ת)ירון 27/01/2021 16:44הגב לתגובה זו
- 2.רוני ש 27/01/2021 16:42הגב לתגובה זומפולת אדירה בדרך
- 1.אדום אדום אבל בת"א רוצים בכח ירוק ירוק (ל"ת)tt 27/01/2021 16:19הגב לתגובה זו
- אתה טוטום אולי? (ל"ת)לטוטו 27/01/2021 18:13הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
