אילון מאסק
צילום: יוטיוב
דעה

טסלה זינקה 20% מתחילת השנה; האם הגיע הזמן לשורט על המניה?

מניית טסלה ב-850 דולר - האם היא תגיע ל-1,000 דולר? בקצב הזה בהחלט אפשרי; האם המחיר שלה מוצדק? כנראה שלא. אבל עדר עיוור קונה ללא הפסקה  
אור צרפתי | (23)

ב-12 בינואר 2018 בדיוק לפני 3 שנים מחיר המניה היה  67.5 דולר. ב-12 בינואר 2019 המחיר היה 69 דולר - תשואה אפסית במשך שנה. ב-12 בינואר 2020 המחיר היה 95 דולר. אתמול - 12 בינואר 2021 המחיר הגיע ל-850 דולר. הגרף של טסלה  TESLA INC הוא אקספוננציאלי עם חזקה גבוה, מהסוג שלא זכור גם לוותיקים ולמנוסים בשוק ההון. לא היו דברים כאלו. אולי גם לא יהיו. טסלה נסקה מתחילת השנה בעוד 20% לשווי של 805 טריליון דולר. היא בין ה-5 חברות הגדולות בעולם, היא יכולה ברגע לקנות כל חברת רכב מסורתית עם פרמיה. היא כבר ליגה משלה, אבל השאלה הגדולה והלא פתורה היא - האם זה אמיתי? 

טסלה היא חברה אמיתית, הרכבים אמיתיים, הפוטנציאל אמיתי. המחיר בשוק והשווי בהתאמה אמיתיים - מדי יום יש במניה מסחר של עשרות מיליארדי דולרים - מחזור הגדול פי 130-150 מהמחזור היומי של כל הבורסה המקומית.

לא רק טסלה: שוק הרכבים החשמליים מתרחב במהירות​

המספרים אמיתיים. לא בטוח שהמשקיעים אמיתיים. מדובר בקבוצה ענקית של משקיעים שלא מבינה בפונדמטלס של החברה - במספרים, בדוחות, אלא בניתוח הטכני שבמקרים רבים המוטו שלו - "אל תלחמו במגמה. המניה עולה - תקנו". אותם משקיעים ויש כמוהם בעולם מיליונים הם עדר ענק שמשפיע על מחיר המניה ומחולל בעצמו יש מאין. העדר הזה שבוי בקונספציה שטסלה היא "יצירה של אלוהים", שזה לא רק רכבים זו מהפכה עולמית בהרבה תחומים - רכבים, חלל, אנרגיה ועוד.

נו באמת, קחו את כל הטוב הזה ותתמחרו אותו - לא תגיעו לשווים האלו. השווים האלו לא מצדיקים מעל 800 מיליארד דולר. אבל, העדר כמו עדר מקשיב רק לקולות האופטימיים, העדר ממשיך לשעוט, העדר לא יעצור, ההיפך הוא ייקח כל הודעה אפילו אם היא לא ממש חשובה ויימצא בה מילות קוד לצמיחה ורווחים, ושוב המניה תזנק. עד שיגיע... טריגר והעדר יתפכח. זה יכול לקחת זמן. בינתיים, אתם עוד יכולים לראות את טסלה ב-1,000 דולר, את השווי שלה מעל 1 טריליון דולר.

החברה תמכור בשנה הבאה ב-45 מיליארד דולר ותרוויח 3-4 מיליארד דולר - באמת מרשים במיוחד שמדובר בחברת צמיחה (אם כי הצמיחה תספוג תחרות קשה בעיקר מצד יצרניות מסורתיות ויצרניות סיניות - הרחבה כאן), אבל לא בטוח בכלל שמצדיק שווי כזה - מדובר במכפיל רווח של 200-250. 

ההשקעה בטסלה גרמה להמוני אנשים רווחים עצומים. הם מאוהבים בה, הם מכורים אליה. מנגד, שורטיסיטים הפסידו עליה הון עתק. לאחרונה הצטרף לתומכי השורט, השורטיסט שעשה רווחים עצומים במפולת של 2008 (עליו הסרט "מכונת הכסף") מייקל ברי. הוא זיהה ניפוח במכשירי הסאבפריים ב-2008 ועכשיו הוא רואה ניפוח במניית טסלה ועושה עליה שורט. השוק בינתיים "לועג" לו, הפוזיציה שלו מופסדת המון, אבל זה לא אומר שהוא לא ייצדק בסוף.

ההשקעה בטסלה היא השקעה באילון מאסק. האיש שהגשים כבר כמה חלומות ענק ממשיך לחלום ולנסות לשפר את המציאות שלנו, וסוחף אחריו מאמינים ומעריצים בכמויות מפחידות. אין ספק שהבן אדם עילוי, יש ספק שהמעריצים שלו מתרגמים את הציוצים שלו נכון. חלומות לחוד, ומעשים לחוד. לא כל תוכנית תהפוך למציאות. זה נהדר לחלום וליזום, אחרת היינו תקועים בתקופת האבן, אבל צריך להפנים - מאסק עובד בשביל האנושות, אבל בעיקר לעצמו - טסלה זה עסק רווחי ובעיקר מניה רווחית - מאסק עבר לפני כשבועיים את בזוס מאמזון והפך לעשיר ביותר בעולם. 

קיראו עוד ב"גלובל"

והנה הציוץ האחרון המשמעותי של מאסק שכנראה האיץ את העליות במניה. מאסק צייץ בסוף שנת 2020 שטסלה TESLA INC (סימול:TSLA) תגיע להודו בשנת 2021, ואנחנו יודעים שלציוצים של מאסק יש משמעות. החברה צפויה לקבל רישיון לפתיחת עסק בהודו, מה שיעניק לה את היכולת לפעול כיצרנית רכב באמצעות חברה בת מקומית. טסלה תפעל מאזור קרנאטקה שבדרום הודו, והממשלה כבר הקצתה שטח לפעילותה הראשונית. קרנאטקה ידועה כמוקד טכנולוגי, ומפעילה את המרכז הגדול ביותר בהודו לאנרגיה סולרית. יתכן ש-״טסלה אנרגיה״ תסייע בפרויקט המעבר לאנרגיה ירוקה, שכן היא כבר ביצעה כמה פרויקטים בינלאומיים כולל הסוללה הגדולה בדרום אוסטרליה. 

החברה נחשפת אל שוק עם האוכלוסייה השנייה בגודלה בעולם, לאחר שהיא מתבססת בשוק הרכב הסיני. מניית החברה הגיבה בהתאם ובדומה לכל הימים האחרונים - זינקה אמש בכ-5%, ואף החלו שמועות כי החברה תשיק את ״אולם התצוגה״ המקוון שלה כבר בימים הקרובים. אז אולי לא כל השוק ההודי, אבל לפחות חלק עצום בהודו צמא לכלי רכב חשמליים ולפתרונות אנרגיה מתחדשת וזה יוצר בוסט נוסף במניה.   ברבעון הרביעי החברה דיווחה. על כ-181 אלף כלי רכב שנמסרו, וסה״כ כ-500 אלף כלי רכב בשנה כולה (זוכרים שאיילון מאסק צייץ גם על זה?), מעל צפי האנליסטים. החברה גם הודיעה על הנפקת מניות וגיוס הון של כ-5 מיליארד דולר לצורך המשך התרחבותה וביסוס מעמדה כיצרנית ה-EV הדומיננטית ביותר.   

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    אלי 08/03/2021 18:55
    הגב לתגובה זו
    רכבים חשמליים ,אנרגיה ביתית סוליית, סוללות , רובו טקסי , ובקרוב יוצאים עם מזגנים מרכזיים לבתים שהולכים לשנות הכל. בתור מישהו שחי בארהב , אני יכול להגיד לכם שגם פה אנשים לא באמת יודעים את הפוטנציאל האמיתי של טסלה. אילון מסק הוא גאון הדור SpaceX, the boring company , star link ומייסד פייפאל
  • 14.
    אנונימי 14/01/2021 09:03
    הגב לתגובה זו
    סביר להניח שטסלה תרד (סוללות מוצקות ) מעבר לעניין תרד או תעלה יש את העניין שהעולם דוהר לכיוון ירוק. חברות שיפתחו תקשורת שתחסוך תנועה זיהום וכו יעלו חברות שלא יפנו מהרווחים לכיוון ירוק יענשו
  • 13.
    שלי 14/01/2021 08:47
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לצלילה ל600
  • 12.
    חזי מכיכר השוק 13/01/2021 23:10
    הגב לתגובה זו
    מי שמנסה לנתח גרפים שלא יתיימר לנסות ולהבין מה זו טסלה וטסלה זה לא רכב חשמלי
  • 11.
    מייקל בארי כבר הרבה מאד זמן בשורט על טסלה, לא לאחרונה (ל"ת)
    טעות קטנה 13/01/2021 14:30
    הגב לתגובה זו
  • וטסלה תמשיך לעלות זה תפקידה ונסחרת על ידי מליוני אנשים (ל"ת)
    יוסף 14/01/2021 07:48
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אור צרפתי אתה עיוור (ל"ת)
    אילון מאסק 13/01/2021 13:17
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    דובון 13/01/2021 11:49
    הגב לתגובה זו
    1. חברת הרכב החשמלי הגדולה בעולם - ובעולם שלא יהיו בו עוד רכבי בזנין וסולר, היא למעשה תהיה יצרנית הרכב הגדולה בעולם. נקודה. 2. חברת תחנות הטעינה הגדולה בעולם - אף חברה אחרת לא מתקרבת ל-30,000 תחנות הטעינה שטסלה הקימה וממשיכה להקים מדי יום. 3. טסלה היא הראשונה להעמיד צי של מוניות אוטונומיות החל מה רבעון הרביעי של 2021, ולכן תהיה גם חברת המוניות הגדולה בעולם. 4. טסלה החלה בקליפורניה את ביטוחי הרכב שלה, ולכן תהיה גם חברת ביטוחי הרכב הגדולה בעולם. 5. טסלה מתקינה אלפי גגות סולאריים מדי שבוע, וכל גג כזה מתחבר לרשת החשמל הוירטואלית שטסלה יצרה - ולכן היא צפויה לשבש את העסק הוותיק של כל יצרניות החשמל בעולם. 6. לא מובן לי למה ג׳ים קרמר, רון בארון וקאת׳י ווד חושבים שטסלה תמריא השנים הקרובות לשווי של טריליונים, והכלב צרפתי טוען שטסלה עכשיו יקרה.
  • אמיר 13/01/2021 19:18
    הגב לתגובה זו
    1. כרגע 2. נכון לכרגע יש מתחרים בדרך ובכמיות3. לא מלהיב 4.אשליות 5.אשליות 6. אולי עכשיו אתה מבין
  • שטויות 13/01/2021 18:04
    הגב לתגובה זו
    בתוך 5 שנים לא תזכור את טסלה- טויוטה , פולקסווגן וחברות סיניות ואירופאיות יייצרו רכבים חשמלים ברמה טובה יותר-
  • דובון 13/01/2021 19:02
    או שתהיה מייקל ברי חחחחח
  • 8.
    אני 13/01/2021 10:54
    הגב לתגובה זו
    מה שאומר שהמרווחים (שולי הרווח) יירדו משמעותית. בנוסף, לתחושתי טסלה נחה על זרי הדפנה, בעוד מתחרותיה נותנות גז (יותר נכון: חשמל), חברות רציניות עם מוניטין. לא רואה יתרון משמעותי לטסלה (לפחות לא לטווח ארוך) כזה שבהכרח ישאיר אותה בצמרת. והרי אם טסלה לא נשארת בצמרת, מחיר המניה אמור להיחתך פלאים. גם היא תישאר בראש, אז מחיר המניה מלא. מיזמים חדשים של טסלה? בינתיים לא רואה משהו שעשוי להניב שווי של מאות מיליארדי $, בטווח הסביר לעין.
  • 7.
    דני 13/01/2021 10:23
    הגב לתגובה זו
    רוב האנשים פותחים שורט כי רואים את המחיר הגבוה והשחקנים הגדולים מבצעים קניות כי כל שורטיסט הוא קונה בפוטנציאל והם יודעים בדיוק כמו כולם שזו המניה עם הכי הרבה פוזיציות שורט, מה שאומר - עם הכי הרבה פוטנציאל עלייה (סגירת השורט).
  • בדיוק !!!! (ל"ת)
    יני 14/01/2021 07:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    טסלה תעלה הרבה,היא מוכרת המון רכבים אין סיבה שתעצור! (ל"ת)
    אחד 13/01/2021 10:18
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הטייס 13/01/2021 09:43
    הגב לתגובה זו
    5 שנים מהיום טסלה לא תוביל את שוק הרכב החשמלי וגם לא תהיה במקום השני גזור ושמור
  • 4.
    כמה כמה שטויות אפשר לכתוב ??!! (ל"ת)
    דוד הגנן 13/01/2021 09:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תגיע ל2 טריליון בקלות (ל"ת)
    אבי 13/01/2021 08:41
    הגב לתגובה זו
  • עד פברואר היא 1,200 !!! (ל"ת)
    יוסף 14/01/2021 07:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דובון 13/01/2021 08:40
    הגב לתגובה זו
    אתה שבוע בקונספציה של מכפילי רווח וכמות מכירות. אם כן, אתה יודע כמה רכבים תמכור טסלה ב-2023 ומה יהיה הרווח שלה?
  • קודם כל תודה :) דבר שני, נגיד וטסלה תמכור ב-2023 5 13/01/2021 09:55
    הגב לתגובה זו
    קודם כל תודה :) דבר שני, נגיד וטסלה תמכור ב-2023 5 מיליון רכבים, פי עשר משנת 2020. ובשנת 2023 החסרה תרוויח 40 מיליארד, פי 10 משנת 2021, היא עדיין נסחרת היום במכפיל רווח של פי 20 על תרחיש לא הגיוני בשנת 2023. לטסלה יש ביזנס מדהים ופוטנציאל בשמיים, הוא שווה היום טריליון דולר ?
  • דובון 13/01/2021 11:04
    טסלה אכן תמכור 5 מיליון רכבים ב-2023, כל אחד מהם ישלם 150 דולר בחודש על ביטוח, חלק מהם ישלמו 200 דולר לחודש על תוכנת נהיגה עצמית, כל אחד מהם יטעין בכמה מאות דולרים בחודש באחת מעשרות אלפי תחנות ההטענה של טסלה שפזורות בעולם, טסלה תפעיל 1-2 מיליון מוניות אוטונומיות... צא ולמד, זה לא העיקר לכתוב שטויות.
  • 1.
    איתי 13/01/2021 08:37
    הגב לתגובה זו
    מהיכרות של שנים עם עשרות גופי השקעות בחו"ל אני יכול לומר שהאנליסטים המוכשרים מושפעים בדיוק כמו הטוקבקיסטים/צייצנים וכדו'. ההחלטה אם להשקיע בחברה מגיע בראש ובראשונה ממשהו בסגנון "חבר שלי אמר. אח''כ כשמנתחים נתונים אפשר לנתח לאיזה כיוון שרוצים. טסלה יכולה להיות שווה גם 19 טריליון אם הניתוח מגמתי. לכן אין להתפלא ואין לצפות שהעליות יעצרו. זה יכול להימשך גם 10 שנים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.