אילון מאסק
צילום: יוטיוב
דעה

טסלה זינקה 20% מתחילת השנה; האם הגיע הזמן לשורט על המניה?

מניית טסלה ב-850 דולר - האם היא תגיע ל-1,000 דולר? בקצב הזה בהחלט אפשרי; האם המחיר שלה מוצדק? כנראה שלא. אבל עדר עיוור קונה ללא הפסקה  
אור צרפתי | (23)

ב-12 בינואר 2018 בדיוק לפני 3 שנים מחיר המניה היה  67.5 דולר. ב-12 בינואר 2019 המחיר היה 69 דולר - תשואה אפסית במשך שנה. ב-12 בינואר 2020 המחיר היה 95 דולר. אתמול - 12 בינואר 2021 המחיר הגיע ל-850 דולר. הגרף של טסלה  TESLA INC הוא אקספוננציאלי עם חזקה גבוה, מהסוג שלא זכור גם לוותיקים ולמנוסים בשוק ההון. לא היו דברים כאלו. אולי גם לא יהיו. טסלה נסקה מתחילת השנה בעוד 20% לשווי של 805 טריליון דולר. היא בין ה-5 חברות הגדולות בעולם, היא יכולה ברגע לקנות כל חברת רכב מסורתית עם פרמיה. היא כבר ליגה משלה, אבל השאלה הגדולה והלא פתורה היא - האם זה אמיתי? 

טסלה היא חברה אמיתית, הרכבים אמיתיים, הפוטנציאל אמיתי. המחיר בשוק והשווי בהתאמה אמיתיים - מדי יום יש במניה מסחר של עשרות מיליארדי דולרים - מחזור הגדול פי 130-150 מהמחזור היומי של כל הבורסה המקומית.

לא רק טסלה: שוק הרכבים החשמליים מתרחב במהירות​

המספרים אמיתיים. לא בטוח שהמשקיעים אמיתיים. מדובר בקבוצה ענקית של משקיעים שלא מבינה בפונדמטלס של החברה - במספרים, בדוחות, אלא בניתוח הטכני שבמקרים רבים המוטו שלו - "אל תלחמו במגמה. המניה עולה - תקנו". אותם משקיעים ויש כמוהם בעולם מיליונים הם עדר ענק שמשפיע על מחיר המניה ומחולל בעצמו יש מאין. העדר הזה שבוי בקונספציה שטסלה היא "יצירה של אלוהים", שזה לא רק רכבים זו מהפכה עולמית בהרבה תחומים - רכבים, חלל, אנרגיה ועוד.

נו באמת, קחו את כל הטוב הזה ותתמחרו אותו - לא תגיעו לשווים האלו. השווים האלו לא מצדיקים מעל 800 מיליארד דולר. אבל, העדר כמו עדר מקשיב רק לקולות האופטימיים, העדר ממשיך לשעוט, העדר לא יעצור, ההיפך הוא ייקח כל הודעה אפילו אם היא לא ממש חשובה ויימצא בה מילות קוד לצמיחה ורווחים, ושוב המניה תזנק. עד שיגיע... טריגר והעדר יתפכח. זה יכול לקחת זמן. בינתיים, אתם עוד יכולים לראות את טסלה ב-1,000 דולר, את השווי שלה מעל 1 טריליון דולר.

החברה תמכור בשנה הבאה ב-45 מיליארד דולר ותרוויח 3-4 מיליארד דולר - באמת מרשים במיוחד שמדובר בחברת צמיחה (אם כי הצמיחה תספוג תחרות קשה בעיקר מצד יצרניות מסורתיות ויצרניות סיניות - הרחבה כאן), אבל לא בטוח בכלל שמצדיק שווי כזה - מדובר במכפיל רווח של 200-250. 

ההשקעה בטסלה גרמה להמוני אנשים רווחים עצומים. הם מאוהבים בה, הם מכורים אליה. מנגד, שורטיסיטים הפסידו עליה הון עתק. לאחרונה הצטרף לתומכי השורט, השורטיסט שעשה רווחים עצומים במפולת של 2008 (עליו הסרט "מכונת הכסף") מייקל ברי. הוא זיהה ניפוח במכשירי הסאבפריים ב-2008 ועכשיו הוא רואה ניפוח במניית טסלה ועושה עליה שורט. השוק בינתיים "לועג" לו, הפוזיציה שלו מופסדת המון, אבל זה לא אומר שהוא לא ייצדק בסוף.

ההשקעה בטסלה היא השקעה באילון מאסק. האיש שהגשים כבר כמה חלומות ענק ממשיך לחלום ולנסות לשפר את המציאות שלנו, וסוחף אחריו מאמינים ומעריצים בכמויות מפחידות. אין ספק שהבן אדם עילוי, יש ספק שהמעריצים שלו מתרגמים את הציוצים שלו נכון. חלומות לחוד, ומעשים לחוד. לא כל תוכנית תהפוך למציאות. זה נהדר לחלום וליזום, אחרת היינו תקועים בתקופת האבן, אבל צריך להפנים - מאסק עובד בשביל האנושות, אבל בעיקר לעצמו - טסלה זה עסק רווחי ובעיקר מניה רווחית - מאסק עבר לפני כשבועיים את בזוס מאמזון והפך לעשיר ביותר בעולם. 

קיראו עוד ב"גלובל"

והנה הציוץ האחרון המשמעותי של מאסק שכנראה האיץ את העליות במניה. מאסק צייץ בסוף שנת 2020 שטסלה TESLA INC (סימול:TSLA) תגיע להודו בשנת 2021, ואנחנו יודעים שלציוצים של מאסק יש משמעות. החברה צפויה לקבל רישיון לפתיחת עסק בהודו, מה שיעניק לה את היכולת לפעול כיצרנית רכב באמצעות חברה בת מקומית. טסלה תפעל מאזור קרנאטקה שבדרום הודו, והממשלה כבר הקצתה שטח לפעילותה הראשונית. קרנאטקה ידועה כמוקד טכנולוגי, ומפעילה את המרכז הגדול ביותר בהודו לאנרגיה סולרית. יתכן ש-״טסלה אנרגיה״ תסייע בפרויקט המעבר לאנרגיה ירוקה, שכן היא כבר ביצעה כמה פרויקטים בינלאומיים כולל הסוללה הגדולה בדרום אוסטרליה. 

החברה נחשפת אל שוק עם האוכלוסייה השנייה בגודלה בעולם, לאחר שהיא מתבססת בשוק הרכב הסיני. מניית החברה הגיבה בהתאם ובדומה לכל הימים האחרונים - זינקה אמש בכ-5%, ואף החלו שמועות כי החברה תשיק את ״אולם התצוגה״ המקוון שלה כבר בימים הקרובים. אז אולי לא כל השוק ההודי, אבל לפחות חלק עצום בהודו צמא לכלי רכב חשמליים ולפתרונות אנרגיה מתחדשת וזה יוצר בוסט נוסף במניה.   ברבעון הרביעי החברה דיווחה. על כ-181 אלף כלי רכב שנמסרו, וסה״כ כ-500 אלף כלי רכב בשנה כולה (זוכרים שאיילון מאסק צייץ גם על זה?), מעל צפי האנליסטים. החברה גם הודיעה על הנפקת מניות וגיוס הון של כ-5 מיליארד דולר לצורך המשך התרחבותה וביסוס מעמדה כיצרנית ה-EV הדומיננטית ביותר.   

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    אלי 08/03/2021 18:55
    הגב לתגובה זו
    רכבים חשמליים ,אנרגיה ביתית סוליית, סוללות , רובו טקסי , ובקרוב יוצאים עם מזגנים מרכזיים לבתים שהולכים לשנות הכל. בתור מישהו שחי בארהב , אני יכול להגיד לכם שגם פה אנשים לא באמת יודעים את הפוטנציאל האמיתי של טסלה. אילון מסק הוא גאון הדור SpaceX, the boring company , star link ומייסד פייפאל
  • 14.
    אנונימי 14/01/2021 09:03
    הגב לתגובה זו
    סביר להניח שטסלה תרד (סוללות מוצקות ) מעבר לעניין תרד או תעלה יש את העניין שהעולם דוהר לכיוון ירוק. חברות שיפתחו תקשורת שתחסוך תנועה זיהום וכו יעלו חברות שלא יפנו מהרווחים לכיוון ירוק יענשו
  • 13.
    שלי 14/01/2021 08:47
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לצלילה ל600
  • 12.
    חזי מכיכר השוק 13/01/2021 23:10
    הגב לתגובה זו
    מי שמנסה לנתח גרפים שלא יתיימר לנסות ולהבין מה זו טסלה וטסלה זה לא רכב חשמלי
  • 11.
    מייקל בארי כבר הרבה מאד זמן בשורט על טסלה, לא לאחרונה (ל"ת)
    טעות קטנה 13/01/2021 14:30
    הגב לתגובה זו
  • וטסלה תמשיך לעלות זה תפקידה ונסחרת על ידי מליוני אנשים (ל"ת)
    יוסף 14/01/2021 07:48
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אור צרפתי אתה עיוור (ל"ת)
    אילון מאסק 13/01/2021 13:17
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    דובון 13/01/2021 11:49
    הגב לתגובה זו
    1. חברת הרכב החשמלי הגדולה בעולם - ובעולם שלא יהיו בו עוד רכבי בזנין וסולר, היא למעשה תהיה יצרנית הרכב הגדולה בעולם. נקודה. 2. חברת תחנות הטעינה הגדולה בעולם - אף חברה אחרת לא מתקרבת ל-30,000 תחנות הטעינה שטסלה הקימה וממשיכה להקים מדי יום. 3. טסלה היא הראשונה להעמיד צי של מוניות אוטונומיות החל מה רבעון הרביעי של 2021, ולכן תהיה גם חברת המוניות הגדולה בעולם. 4. טסלה החלה בקליפורניה את ביטוחי הרכב שלה, ולכן תהיה גם חברת ביטוחי הרכב הגדולה בעולם. 5. טסלה מתקינה אלפי גגות סולאריים מדי שבוע, וכל גג כזה מתחבר לרשת החשמל הוירטואלית שטסלה יצרה - ולכן היא צפויה לשבש את העסק הוותיק של כל יצרניות החשמל בעולם. 6. לא מובן לי למה ג׳ים קרמר, רון בארון וקאת׳י ווד חושבים שטסלה תמריא השנים הקרובות לשווי של טריליונים, והכלב צרפתי טוען שטסלה עכשיו יקרה.
  • אמיר 13/01/2021 19:18
    הגב לתגובה זו
    1. כרגע 2. נכון לכרגע יש מתחרים בדרך ובכמיות3. לא מלהיב 4.אשליות 5.אשליות 6. אולי עכשיו אתה מבין
  • שטויות 13/01/2021 18:04
    הגב לתגובה זו
    בתוך 5 שנים לא תזכור את טסלה- טויוטה , פולקסווגן וחברות סיניות ואירופאיות יייצרו רכבים חשמלים ברמה טובה יותר-
  • דובון 13/01/2021 19:02
    או שתהיה מייקל ברי חחחחח
  • 8.
    אני 13/01/2021 10:54
    הגב לתגובה זו
    מה שאומר שהמרווחים (שולי הרווח) יירדו משמעותית. בנוסף, לתחושתי טסלה נחה על זרי הדפנה, בעוד מתחרותיה נותנות גז (יותר נכון: חשמל), חברות רציניות עם מוניטין. לא רואה יתרון משמעותי לטסלה (לפחות לא לטווח ארוך) כזה שבהכרח ישאיר אותה בצמרת. והרי אם טסלה לא נשארת בצמרת, מחיר המניה אמור להיחתך פלאים. גם היא תישאר בראש, אז מחיר המניה מלא. מיזמים חדשים של טסלה? בינתיים לא רואה משהו שעשוי להניב שווי של מאות מיליארדי $, בטווח הסביר לעין.
  • 7.
    דני 13/01/2021 10:23
    הגב לתגובה זו
    רוב האנשים פותחים שורט כי רואים את המחיר הגבוה והשחקנים הגדולים מבצעים קניות כי כל שורטיסט הוא קונה בפוטנציאל והם יודעים בדיוק כמו כולם שזו המניה עם הכי הרבה פוזיציות שורט, מה שאומר - עם הכי הרבה פוטנציאל עלייה (סגירת השורט).
  • בדיוק !!!! (ל"ת)
    יני 14/01/2021 07:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    טסלה תעלה הרבה,היא מוכרת המון רכבים אין סיבה שתעצור! (ל"ת)
    אחד 13/01/2021 10:18
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הטייס 13/01/2021 09:43
    הגב לתגובה זו
    5 שנים מהיום טסלה לא תוביל את שוק הרכב החשמלי וגם לא תהיה במקום השני גזור ושמור
  • 4.
    כמה כמה שטויות אפשר לכתוב ??!! (ל"ת)
    דוד הגנן 13/01/2021 09:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תגיע ל2 טריליון בקלות (ל"ת)
    אבי 13/01/2021 08:41
    הגב לתגובה זו
  • עד פברואר היא 1,200 !!! (ל"ת)
    יוסף 14/01/2021 07:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דובון 13/01/2021 08:40
    הגב לתגובה זו
    אתה שבוע בקונספציה של מכפילי רווח וכמות מכירות. אם כן, אתה יודע כמה רכבים תמכור טסלה ב-2023 ומה יהיה הרווח שלה?
  • קודם כל תודה :) דבר שני, נגיד וטסלה תמכור ב-2023 5 13/01/2021 09:55
    הגב לתגובה זו
    קודם כל תודה :) דבר שני, נגיד וטסלה תמכור ב-2023 5 מיליון רכבים, פי עשר משנת 2020. ובשנת 2023 החסרה תרוויח 40 מיליארד, פי 10 משנת 2021, היא עדיין נסחרת היום במכפיל רווח של פי 20 על תרחיש לא הגיוני בשנת 2023. לטסלה יש ביזנס מדהים ופוטנציאל בשמיים, הוא שווה היום טריליון דולר ?
  • דובון 13/01/2021 11:04
    טסלה אכן תמכור 5 מיליון רכבים ב-2023, כל אחד מהם ישלם 150 דולר בחודש על ביטוח, חלק מהם ישלמו 200 דולר לחודש על תוכנת נהיגה עצמית, כל אחד מהם יטעין בכמה מאות דולרים בחודש באחת מעשרות אלפי תחנות ההטענה של טסלה שפזורות בעולם, טסלה תפעיל 1-2 מיליון מוניות אוטונומיות... צא ולמד, זה לא העיקר לכתוב שטויות.
  • 1.
    איתי 13/01/2021 08:37
    הגב לתגובה זו
    מהיכרות של שנים עם עשרות גופי השקעות בחו"ל אני יכול לומר שהאנליסטים המוכשרים מושפעים בדיוק כמו הטוקבקיסטים/צייצנים וכדו'. ההחלטה אם להשקיע בחברה מגיע בראש ובראשונה ממשהו בסגנון "חבר שלי אמר. אח''כ כשמנתחים נתונים אפשר לנתח לאיזה כיוון שרוצים. טסלה יכולה להיות שווה גם 19 טריליון אם הניתוח מגמתי. לכן אין להתפלא ואין לצפות שהעליות יעצרו. זה יכול להימשך גם 10 שנים
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.