האמונה במטבע או הבריחה מהדולר? מה מניע את הביטקוין והאם הוא בועה?
ביום שישי האחרון, קבע המטבע הדיגיטלי את השיא האחרון שלו, מעל ל-41,800 דולר, אך מאז הוא נסחר במגמה שלילית והערב הוא משלים ירידה של 20% לרמת מחירים של כ-33,000 דולר. כ-30,500 דולר היה השער הנמוך ביותר הערב, המשקף ירידה של כ-28% מהשיא. ההתרסקות במחיר המטבע מגיעה יחד עם קפיצה במדד הדולר (DXY), האם זהו תיקון לאחר זינוק או צפי לקראת שנת 2021?
BITCOIN -0.33% (שער הביטקוין)
ה-DXY, עוקב אחר חוזקו של הדולר ביחס לסל המטבעות הזרים, מטפס הערב ובשיאו הגיע לרמה של 90.7 נקודות, שיא של השבועיים האחרונים. ביום ה-6 בינואר, המדד רשם שפל של 33 חודשים, כאשר נסגר על רמה של 89.21 נקודות סה״כ. מאז התרסקות השווקים בחודש מרץ, הביטקוין והמדד נעו בכיוונים מנוגדים ובכל פעם שה-DXY התאושש מעט הביטקוין תיקן בהתאם.
״הערך של הביטקוין גדל ככל שהציפיות לאינפלציה גדלות. במקביל, הדולר נחלש לשפל רב שנתי, וכתוצאה מכך נוצר מתאים הפוך בין הביטקוין לבין מטבע הפיאט המגובה ע״י הממשלה״ ציינו גוף המחקר, Kaiko, במהלך חודש דצמבר. מחירו של הביטקוין צנח מ-12 אלף דולר לעשרת אלפים דולר בתחילת חודש ספטמבר, שבמהלכו המטבע דשדש, במקביל מדד הדולר זינק מ-91.75 ל-94.75 נקודות. פעולה דומה התרחשה גם ביוני 2020.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטבע הקרטוגרפי החל לזנק במהלך חודש אוקטובר, כאשר שווקי המט״ח החלו למכור דולרים בציפיות להרחבה כמותית נוספת ומשמעותית בארה״ב. באותו הזמן, החלה במקביל גם ירידה תלולה ב-DXY, אשר ליוותה את העלייה המטאורית של המטבע מ-15 אלף דולר למעל 41 אלף דולר בתוך חודשיים בלבד.
המתאם ההפוך אינו מפתיע, בהתחשב בכך שחברות בורסאיות כמו MicroStrategy (סימול:MS), רוכשות ביטקוין בכדי לשמור על ערך המזומנים הדולריים שלהן. ״מה שאנחנו מנסים לעשות זה לשמור על ההון שלנו. כוח הקנייה של כסף מזומן יורד במהירות״ אמר מנכ״ל MS, מייקל סיילור. הביטקוין הוא לא הנכס היחיד שנופל כאשר הדולר מחלים. זהב, גידור האינפלציה הקלאסי, ירד לרמה של 1,817 דולר, כאשר בשיאו הוא חצה את רף ה-2,000 דולר.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
נראה כי הקפיצה האחרונה של הדולר ניזונה מעלייה בתשואות האוצר האמריקאי. האנליסטים צופים כי הריבית על אגרות חוב אמריקאיות לעשר שנים תגיע ל-2% עד סוף שנת 2021, ומציינים כי ״התקף זעם דומה הוא סיכון ממשי״. אותה אג״ח עברה בשבוע שעבר את רף ה-1% על רקע תוצאות הבחירות בג׳ורג׳יה שהובילו לשליטה דמוקרטית בסנאט. (לכתבה המלאה)
השאלה שצריכה להישאל היא האם הזינוק במחיר הביטקוין הוא מתוך אמונה בטכנולוגיה ובמערכת ״המוניטרית״ החדשה שהוא עתיד ליצור, או שמא מדובר ב-״הייפ״ רגעי שנובע מירידה חדה בשער הדולר? את התשובה נדע בסוף השנה, כאשר הריבית על אג״ח צפויה לעלות והיקף תוכנית הרכישות צפויה לרדת מה שעתיד לחזק את הדולר עוד יותר. אם הביטקוין לא יצליח להתנתק מהמתאם השלילי מול הדולר צפויה לו שנה רוויה במלחמות מול הכלכלה החזקה בעולם.
כיצד הממשל האמריקאי צפוי להגיב לשליטה הסינית בביטקוין? "מייד אין צ'יינה" – בשביל רבים הכיתוב הזה שמוטבע על גבי מוצרים מהמעצמה האסיאתית הפך למטבע לשון לחיקוי, סחורה בינונית ומתפרקת, אבל ה-סחורה החמה של הרגע, חלקכם יתפלאו אולי לגלות, גם היא מייד אין צ'יינה: הביטקוין. (לכתבה המלאה)
אלי מיזרוח, מייסד ומנכ"ל סילבר קסטל, אופטימי לגבי מחיר הביטקוין בשנת 2021. לדבריו "העליות בשנה הנוכחית נובעת מהזרמת הכספים של מוסדיים לרכישת המטבע הדיגיטלי. אנחנו עוקבים אחרי היקף הארנקים הגדולים שפועלים בתחום, המשקל הזה הלך וגדל. זה אומר שכסף גדול של מוסדיים או מנהלי השקעות נכנס לענף הקריפטו. ניתן להעריך שזה כסף שיישאר הרבה זמן". (לראיון המלא)
- 8.יוד 12/01/2021 08:42הגב לתגובה זוכמעט בלתי אפשרי להעביר היום כספים שמקורם לדוגמא בהלבנת הון א שהם תשלום עבור ביצוע פשע כגון סחר בסמים או חיסול מוזמן. המטבעות הקריפטוגרפים הם המענה לכך. במקום להעביר כספים במטבעות רגילים, עבריינים משתמשים בביטקוין ודומיו. לכן, ככל שיחמירו את חוקי הלבנת ההון המטבעות האלו יפרחו יותר
- אורי 12/01/2021 09:24הגב לתגובה זורוב עסקאות הסמים בעולם הם עדיין בדולר ולא בביטקוינס. תיכף גם תבקש לסגור את האינטרנט כיון שהוא משמש גם. לדברים שליליים ולא רק חיוביים.
- 7.יוני 11/01/2021 23:26הגב לתגובה זוזמן לברוח .
- 6.דולר 11/01/2021 22:43הגב לתגובה זוהוא יחזור ובגדול אין המלצה לכלום
- 5.YL 11/01/2021 22:07הגב לתגובה זומנסיון ידעתי הגרידיות בסוף תתן לי בראש***רק עוד קצת**** במיוחד ש גופים לא גדולים אלא ענקים שולטים בשוק לכן לא מתקרב. אני מיח ש הקרים הטובים בעולם מנסים לפצח השאלה מתי הם יתנו בראש לכולם והמפולת פלוס חשבון ריק.....
- 4.שרון 11/01/2021 22:00הגב לתגובה זוהוא סתם מיספר. אין לו גם שום צורה (מטבע או שטר). שום דבר מוחשי. אין גם ערך אומנותי. ולא מאמין שמישהוא חוץ ממהמרים ואנשים הזויים שקונים שבריר מספר מתעסקים איתו.
- אור 12/01/2021 10:17הגב לתגובה זומטבע? שטר? זה חתיכת ברזל או נייר חסרות ערך. גם הדולר ושאר המטבעות לא מגובים בכלום. הכל עניין של אמונה. ונראה שיש אמונה בביטקוין...
- 3.ביטשיט זה לא מטבע וכבר ברור שגם לא יהיה (ל"ת)שמוליק 11/01/2021 21:54הגב לתגובה זו
- 2.שוש 11/01/2021 21:48הגב לתגובה זואין בכלל קשר בין שניהם. הביטקויין לא מגובה בכלום.
- אור 12/01/2021 10:16הגב לתגובה זוהמדפסות עובדות קשה
- אתה צודק, אולי לא מגובה בזהב אבל מגובה בכוח צבאי (ל"ת)ערן 12/01/2021 12:36
- 1.ענן מזרחי 11/01/2021 21:43הגב לתגובה זוהביטקויןן אולי שוה 5000$ בקושי.הזהב הכסף ליתיום קובאלט.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
