האם סנטה קלאוס יגיע השנה לוול סטריט?
יש להניח שבתקופה זו, בכל שנה, הברוקרים הגדולים, בנקי ההשקעות, הבנקים הרגילים, קרנות הגידור וכל יתר השוורים והדובים של וול סטריט, מעטרים את משרדיהם בצבעי חג, שמים עצי אשוח ומביאים סבאל'ה חביב לבוש אדום עם גמד לצדו, שיעניק לעובדים מתנות לחג. באווירת החג, הם שמים שירי כריסטמס עליזים ומצטרפים בקול תרועה רמה ומרימים כוסיות של ליקר ביצים או ויסקי, או שניהם.
אבל אם יש משהו שאנשי הכספים אוהבים אלה עליות בוול סטריט. אז אם הם כבר לא מאמינים בסנטה קלאוס על המזחלת, הם יכולים לפחות להאמין לסנטה של הכסף. "הראלי של סנטה קלאוס" הוא הראלי שמתחיל בחמשת ימי המסחר האחרונים של השנה ונמשך יומיים לתוך המסחר של השנה החדשה, שאחרי חופשת החג. את המושג טבע ייל הירש – מי שייסד את אלמנך סוחרי המניות – ב-1972.
האם השנה סנטה יגיע?
התקופה הזו לא קיבלה את שמה לשווא. מאז שנות ה-50, מדד ה-S&P נותן בתקופה זו תשואה של כ-1.3% ועם עליות בחמשת ימי המסחר האחרונים ב-78% מהמקרים. אפילו בשנת 2001, כשוול סטריט עדיין הייתה עמוק במשבר הדוט.קום, ה-S&P עלה בשבעת ימי המסחר הללו ב-5.7%. ב-2009, בשיא משבר הסאב פריים, הראלי בתקופה הזו הגיע ל-7.4% בירוק.
לרוב, מה שמתדלק את העליות זה הצפי החזק בשווקים לתוצאות של הקמעונאים, בשל המכירות של המוגברות בסוף השנה. החוזה בין הקמעונאים לעם האמריקאי הוא פשוט: הם מחכים עד סוף השנה כדי לבצע רכישות לחלק ניכר מהשנה שלאחריה. ככה כולם יכולים לחגוג בשורה התחתונה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקמעונאים, שחגגו רק לאחרונה את ה"בלאק פריידיי" ואת ה"סייבר מאנדיי", חוגגים שוב את תקופת חג המולד והמסורת הכל-כך אמריקאית של לקנות מתנות ולשימן מתחת לעצי האשוח שנכרתים בהמוניהם מיערות. האמריקאים חוגגים את העובדה שהם יכולים לקנות הרבה מאוד ובזול. לא פעם המבצעים הללו היו עדות לשפע, כשהמוני קונים מסתערים על החנויות כאילו חייהם תלויים בהם.
חגיגת הקניות של כריסטמס לא הגיעה השנה
אלא שהשנה זה פשוט לא קרה. הקניות לכריסטמס עדיין לא הסתיימו, אבל מהנתונים שכן ידועים נכון לעכשיו, חגי הקניות השנה יהיו פחות חגיגיים. לפי איגוד הקמעונאים האמריקאים, המכירות התכווצו פר לקוח מ-362 דולר ב-2019, ל-312 דולר בחמשת ימי המבצעים, כשבשנה שעברה כ-190 מיליון צרכנים קנו ב"חגים", לעומת כ-186 מיליון השנה. אמנם הרכישות באינטרנט נמצאות בעלייה משמעותית כשלמשל ב"סייבר מאנדיי" נרשמה עלייה של 15% ברכישות באונליין לעומת אשתקד, שהם כ-10.8 מיליארד דולר, אבל מה שברור הוא שהמכירות ברשת לא הצליחו למלא את החור שהקמעונאים חשו עם ירידה של 37% בתנועה בחנויות.
נכון שענקיות הקמעונאות האמריקאיות בהן אמזון (AMZN) ווול מארט (WMT), קרוגר (KR) ודומיהן נפגעו פחות, אבל אמריקה האמיתית אינה מורכבת רק מהענקיות. לא מעט עסקים, לכל אורך ורוחב הסקטורים, נסגרו. בחמישה וחצי האחרונים נוספו עוד 8 מיליון אמריקאים למעגל העוני ו-27 מיליון, כלומר 8% מהאוכלוסייה, סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. סביר להניח שמה שיניע השנה את העליות - כמו בכל השנה האחרונה מאז אפריל - זו הריבית האפסית ובעיקר: הזרקות האשראי העצומות של הפד', בסך טריליוני דולרים, לשוק הריפו.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בשוק כבר מזהירים מפני האפשרות שסנטה לא יגיע השנה. "מאז שנות ה-90, סנטה לא הגיע רק שש פעמים לוול סטריט", כתבו האנליסטים בחברת LPL למשקיעים. "בחמש מתוך שש הפעמים הללו, ינואר נסגר באדום, כשרק ב-2016 היו עליות סולידיות – ובכל היתר ירידות. בשורה התחתונה, השוורים של וול סטריט מאמינים בסנטה".
בכל מקרה, לא מדובר בשנה רגילה. גם 2021 לא תהיה שנה רגילה, עד שמבצע החיסונים יתפוס תאוצה ונהיה בטוחים שהחיסון מצליח להילחם בזן האנגלי והדני של הקורונה. בינתיים, נקווה בשביל כולנו שסנטה אכן יגיע ואיתו גם עוד שנה טובה לשווקים.
- 1.רמי 25/12/2020 11:40הגב לתגובה זוכסף יחסית גדול הולך להיכנס מעכשיו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
