סנטה קלאוס
צילום: getty images, fred levy

האם סנטה קלאוס יגיע השנה לוול סטריט?

באופן מסורתי לקראת סוף השנה מתחיל הראלי המפורסם, שמתודלק על ידי התוצאות של הבלאק פריידיי והקניות לכריסטמס. השנה, הראלי התחיל מוקדם יותר - המדדים בשיא, האם השיאים ישברו בשבוע האחרון של השנה?
ארז ליבנה | (1)

יש להניח שבתקופה זו, בכל שנה, הברוקרים הגדולים, בנקי ההשקעות, הבנקים הרגילים, קרנות הגידור וכל יתר השוורים והדובים של וול סטריט, מעטרים את משרדיהם בצבעי חג, שמים עצי אשוח ומביאים סבאל'ה חביב לבוש אדום עם גמד לצדו, שיעניק לעובדים מתנות לחג. באווירת החג, הם שמים שירי כריסטמס עליזים ומצטרפים בקול תרועה רמה ומרימים כוסיות של ליקר ביצים או ויסקי, או שניהם.

 

אבל אם יש משהו שאנשי הכספים אוהבים אלה עליות בוול סטריט. אז אם הם כבר לא מאמינים בסנטה קלאוס על המזחלת, הם יכולים לפחות להאמין לסנטה של הכסף. "הראלי של סנטה קלאוס" הוא הראלי שמתחיל בחמשת ימי המסחר האחרונים של השנה ונמשך יומיים לתוך המסחר של השנה החדשה, שאחרי חופשת החג. את המושג טבע ייל הירש – מי שייסד את אלמנך סוחרי המניות – ב-1972.

 

האם השנה סנטה יגיע?

התקופה הזו לא קיבלה את שמה לשווא. מאז שנות ה-50, מדד ה-S&P נותן בתקופה זו תשואה של כ-1.3% ועם עליות בחמשת ימי המסחר האחרונים ב-78% מהמקרים. אפילו בשנת 2001, כשוול סטריט עדיין הייתה עמוק במשבר הדוט.קום, ה-S&P עלה בשבעת ימי המסחר הללו ב-5.7%. ב-2009, בשיא משבר הסאב פריים, הראלי בתקופה הזו הגיע ל-7.4% בירוק.

לרוב, מה שמתדלק את העליות זה הצפי החזק בשווקים לתוצאות של הקמעונאים, בשל המכירות של המוגברות בסוף השנה. החוזה בין הקמעונאים לעם האמריקאי הוא פשוט: הם מחכים עד סוף השנה כדי לבצע רכישות לחלק ניכר מהשנה שלאחריה. ככה כולם יכולים לחגוג בשורה התחתונה.

 

הקמעונאים, שחגגו רק לאחרונה את ה"בלאק פריידיי" ואת ה"סייבר מאנדיי", חוגגים שוב את תקופת חג המולד והמסורת הכל-כך אמריקאית של לקנות מתנות ולשימן מתחת לעצי האשוח שנכרתים בהמוניהם מיערות. האמריקאים חוגגים את העובדה שהם יכולים לקנות הרבה מאוד ובזול. לא פעם המבצעים הללו היו עדות לשפע, כשהמוני קונים מסתערים על החנויות כאילו חייהם תלויים בהם.

 

חגיגת הקניות של כריסטמס לא הגיעה השנה

אלא שהשנה זה פשוט לא קרה. הקניות לכריסטמס עדיין לא הסתיימו, אבל מהנתונים שכן ידועים נכון לעכשיו, חגי הקניות השנה יהיו פחות חגיגיים. לפי איגוד הקמעונאים האמריקאים, המכירות התכווצו פר לקוח מ-362 דולר ב-2019, ל-312 דולר בחמשת ימי המבצעים, כשבשנה שעברה כ-190 מיליון צרכנים קנו ב"חגים", לעומת כ-186 מיליון השנה. אמנם הרכישות באינטרנט נמצאות בעלייה משמעותית כשלמשל ב"סייבר מאנדיי" נרשמה עלייה של 15% ברכישות באונליין לעומת אשתקד, שהם כ-10.8 מיליארד דולר, אבל מה שברור הוא שהמכירות ברשת לא הצליחו למלא את החור שהקמעונאים חשו עם ירידה של 37% בתנועה בחנויות.

 

נכון שענקיות הקמעונאות האמריקאיות בהן אמזון (AMZN) ווול מארט (WMT), קרוגר (KR) ודומיהן נפגעו פחות, אבל אמריקה האמיתית אינה מורכבת רק מהענקיות. לא מעט עסקים, לכל אורך ורוחב הסקטורים, נסגרו. בחמישה וחצי האחרונים נוספו עוד 8 מיליון אמריקאים למעגל העוני ו-27 מיליון, כלומר 8% מהאוכלוסייה, סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. סביר להניח שמה שיניע השנה את העליות - כמו בכל השנה האחרונה מאז אפריל - זו הריבית האפסית ובעיקר: הזרקות האשראי העצומות של הפד', בסך טריליוני דולרים, לשוק הריפו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בשוק כבר מזהירים מפני האפשרות שסנטה לא יגיע השנה. "מאז שנות ה-90, סנטה לא הגיע רק שש פעמים לוול סטריט", כתבו האנליסטים בחברת LPL למשקיעים. "בחמש מתוך שש הפעמים הללו, ינואר נסגר באדום, כשרק ב-2016 היו עליות סולידיות – ובכל היתר ירידות. בשורה התחתונה, השוורים של וול סטריט מאמינים בסנטה".

 

בכל מקרה, לא מדובר בשנה רגילה. גם 2021 לא תהיה שנה רגילה, עד שמבצע החיסונים יתפוס תאוצה ונהיה בטוחים שהחיסון מצליח להילחם בזן האנגלי והדני של הקורונה. בינתיים, נקווה בשביל כולנו שסנטה אכן יגיע ואיתו גם עוד שנה טובה לשווקים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רמי 25/12/2020 11:40
    הגב לתגובה זו
    כסף יחסית גדול הולך להיכנס מעכשיו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.