יצרן הרכב הסיני, אקספנג
צילום: צילום מסך: אתר החברה

הרכב החשמלי הסיני Xpeng P7 מדלג על ארה"ב - ומגיע דווקא לאירופה

יצרנית המכוניות החשמליות הסינית XPeng תדלג על ארה"ב ותתחיל למכור מכוניות חשמליות בנורבגיה: מדובר באבן דרך רצינית עבור כלל תעשיית יצרניות המכוניות החשמליות הסיניות
 
נתנאל אריאל | (3)

יצרנית הרכב החשמלי הסיני XPeng מתחילה למכור את רכבי ה-Xpeng P7 שלה בנורבגיה, ולמעשה זה יהיה השוק הראשון שלה מחוץ לסין. עבור התעשייה הסינית, ותעשיית הרכבים החשמליים בפרט מדובר באבן דרך משמעותית. האם Xpeng מתחילה להוות איום משמעותי על טסלה? 

מאז הנפקתן, מניות Li ו- XPeng שילשו את ערכן פחות או יותר. מניית חברת NIO עלתה ביותר מ-1,000% מאז תחילת השנה. בנובמבר האחרון שלושתן יחד היו שוות יותר מאשר יצרניות הרכב האמריקאיות הענקיות ג'נרל מוטורס, פורד ופיאט קרייזלר. היצרניות הסיניות הראו צמיחה מרשימה בנתוני מסירת הרכבים, והציפיות להמשך היו גבוהות. 

חודש דצמבר מסמן נפילה עבור היצרניות מסין. זה החל כאשר בית הנבחרים האמריקאי העביר את הצעת החוק שמאיימת למחוק חברות סיניות בבורסות בארה״ב (לכתבה המלאה). בהמשך שתי החברות, יחד עם NIO (סימול:NIO), ניצלו את תנאי השוק הנוכחיים ומכרו מניות נוספות לציבור בדאונסייד ממוצע של כ-10%, והשוק הגיב בהתאם. שלושתן רחוקות בעשרות אחוזים מהשיא השנה ומגיבות בקיצוניות לכל הודעה. 

כעת מגיעה ההודעה שהחברה ״הצעירה״ מסין מרחיבה את גבולותיה אל עבר אירופה. למרות שמדובר בחדשות טובות עבור XPeng, המשקיעים לא התרשמו מכך וייתכן כי הם כבר תימחרו זאת מראש, שכן מניית XPeng ירדה אתמול במסחר ב-4.4% וכעת ממשיכה לרדת. גם NIO מתכננת למכור את רכביה אל מעבר לים, Li לעומתן לא חשפה את תוכניותיה.

 

האמת היא שנורבגיה היא נקודת התחלה מאוד נכונה עבור XPeng. במדינה ניתנות כמה מהסובסידיות העשירות ביותר של תעשיית הרכבים החשמליים, ביחס לכל מדינה אחרת. תמריצי המס במדינה יכולים להגיע לכשליש ממחיר הרכישה של הרכב. בעלי רכבים חשמליים בנורבגיה מקבלים גם הטבות נוספות כמו הנחה של עד 50% מהמחיר עבור חניה ואגרה.

 

מצידה של נורבגיה מדובר ב-'WIN-WIN', שכן המדינה רוצה להגיע למצב שעד שנת 2025 כל המכוניות החדשות שנמכרו יהיו ללא פליטות בנזין. לשם השוואה, סין מתכננת להגיע ליעד הזה רק עשור לאחר מכן, כאשר בסין המטרה כוללת רכבים חשמליים והיברידיים כאחד. כמחצית מכלל המכוניות הנמכרות כיום בנורבגיה הן ללא פליטה, אחוז החדירה של רכבים חשמליים בסין עומדת על כ-5% נכון להיום. מדיניות הממשלה, ירידת עלויות הסוללה, ו'ריבאונד' כללי לטובה במכירה של מכוניות מהשפל שנגרם כתוצאה ממגיפת הקורונה, הן הסיבות העיקריות לכך שמניות חברות הרכבים החשמליים בוערות, אבל לא רק. 

השוק הסיני הוא השוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים, כמעט וללא תחרות מול שאר האזורים הגאוגרפיים, וצומח בשיעורים גבוהים. כאשר מדברים על פוטנציאל מכירות לטווח הקצר והארוך, מדברים על סין, לכן לא פלא שטסלה מנסה בכל כוחה לחדור אל השוק מהמזרח והיצרנית הקטנה Xpeng עושה לאילון מאסק לא מעט בעיות. זה מתחיל בכך שמנכ״ל אקספנג הוא בכיר לשעבר בטסלה, מיליארדר סיני שהצהיר כי הוא ״לא מפחד מתחרות מול טסלה״, והמשיך במלחמת מחירים. טסלה צפויה למכור את דגם הדגל שלה בכ-33 אלף דולר בסין, בדומה לרכבים של אקספנג, שאלו מיהרו להוריד מחירים עם כניסתה של הענקית לכ-30 אלף דולר לרכב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ליצרניות המקומיות יש יתרונות משמעותיים אך חסרונות גדולים. היתרון המשמעותי ביותר לחברות הסיניות נמצא דווקא בהבדלי ההתרבות שבין המדינות. טסלה פונה לשוק האמריקאי, וככזה היא משקיעה במהירות, במתלים ובבלמים שמיועדים לנהיגה ״אגרסיבית ״ ולסגנון הכבישים הפתוח בארה״ב. אקספנג פונה לשוק הסיני, היא מייצרת רכבים ״עדינים״ יותר, לצד אינספור גאדטים ואפליקציות, אלו מותאמים לסגנון הכבישים ולאורח החיים האסיאתי (כולל משחק מירוץ מכוניות ברכב, בשליטה מההגה ?!). 

היתרון של טסלה הוא ביכולות פריסה המטענים, היא מפעילה אפליקציה שמדווחת על מיקום תחנות זמינות, ומייעלת את נקודות העצירה כך שהנוסע יבזבז מינימום של זמן במקסימום של נסיעה. היצרניות מסין עדיין לא חולמות על יכולות פריסת מטענים שכזאת, תוסיפו לזה את הקשיים שמרימה הממשלה על החברה, ותקבלו קוקטייל מושלם לירידת ערך. חשוב לציין שהחברות הסיניות לא מתכוונת בכלל לצאת לארה״ב, הם מתכוונות להתבסס ולשלוט בשוק המקומי ששווה הרבה מאד כסף, עם קריצה כמו ההודעה הזו לשוק האירופי. 

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יש פו מלכודת דבש היזהרו אין דבר כזה שבורסה רק עולה ועול (ל"ת)
    הננמי 17/12/2020 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני 20 שנה בבורסה בורסה שרק עולה ועולה לו היהה 20 שנה (ל"ת)
    הננמי 17/12/2020 20:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ? (ל"ת)
    מה המסקנה? 17/12/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.