הפד' הותיר את הריבית אפסית, מתחייב לדבוק בהקלות מוניטריות
הפד' התחייב להמשיך ולרכוש מדי חודש 120 מיליארד דולר במשכנתאות ואג"ח אך לא סיפק לוח זמנים. על פי תחזיתו: האבטלה בשנה הבאה תסתכם ב-5%, הצמיחה ב-4.2%
הפד' האמריקני בראשותו של נגיד הבנק המרכזי ג'רום פאוול בחר להותיר את הריבית אפסית. הריבית תמשיך לנוע בין 0% ל-0.25%. בד בבד מסר הבנק כי הוא מתחייב להמשיך ולהתערב בשווקים על ידי קניית אגרות חוב (הקלה מוניטרית) כל עוד הוא מאמין שהאשראי בכלכלה האמריקנית נמצא בפני סכנה.
על פי ההצהרה של הבנק המרכזי הוא מתחייב לרכוש אג"ח בשווי של לפחות 120 מיליארד דולר מדי חודש על מנת להזרים נזילות לשווקים. הפד' ינהג כך "עד שתושג יציבות במחירים והמשק יתקרב לפוטנציאל התעסוקה שלו".
רכישות האג"ח עוזרות לשווקי האשראי לעבוד בצורה יותר חלקה ולקבע תנאים פיננסיים ראויים. כמו כן הם מבטיחות הזרמת אשראי למשקי בית ועסקים. המועצה, עם זאת, לא ביצעה הערכה מחודשת עד מתי הבנק יעזור ברכישת האג"ח.
פרסומים שלאחר פרסום שיעור הריבית לרוב גורמים לתנועות חדות בשווקים. התחושה התזזיתית שאפיינה את השווקים בתקופה האחרונה, לא מאפיינת היום את השווקים כאשר בשעת המסחר האחרונה הם מציגים מגמה מעורבת עם שינויים של עד 0.3%.
- הפד בדרך להורדת ריבית נוספת - אך חושש לאבד שליטה על האינפלציה
- פרוטוקול הפד: הריבית צפויה לרדת פעמיים נוספות השנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעניין לציין כי במסיבת העיתונאים סיפק פאוול הסבר על צעדו האחרון של הפדרל ריזרב להצטרף לאמנה סביבתית. על פי הנגיד, לא מדובר פה ברצון של הבנק להגביר את האשראי בסקטור האנרגיות המתחדשו, אלא יותר בהכרה של הבנק שמדובר בבעיה שעל קובעי מדיניות לקחת בחשבון את סיכוניה.
הריבית שונתה בפעם האחרונה במרץ 2020 כאשר נגיף הקורונה היה עוד בגדר איום נורא על הבריאות והכלכלה העולמית. נגיד הבנק פאוול שהבין כי קיימת סכנה ברורה לענפים נרחבים בכלכלה האמריקנית, שעלולה להתדרדר למשבר אשראי, החליט להוריד את הריבית ב-50 נקודות בסיס אל שיעור אפסי.
הפד מקבל מחמאות רבות על התנהלותו עד כה במשבר. זאת, מאחר שתשואת האג"ח לעשר שנים שמעידה בין היתר גם על ציפיות אינפלציה, נותרה נמוכה. גם כאשר השווקים רעמו והנאסד"ק, ה-S&P 500 והדאו ג'ונס רשמו שיאים חדשים, התשואה על האג"ח נותרה מתחת ל-1%. אפשר לומר שהתשואה הנמוכה מצביעה על כך שהמשקיע הממוצע לא חשב שהפד' יאבד את קור רוחו וינהג בצורה קיצונית. סימנים לחשיבה כזו ניתן לראות במחיר הזהב שעלה ל-1,800 דולר לאונקייה שאמור להגן מפני היפר אינפלציה כתוצאה מאיבוד שליטה על שווי הדולר.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 5.YL 17/12/2020 02:04הגב לתגובה זוהדולר ימשיך לרדת ל כיוון 3.17** חובת הטלת מס גבהה על המרה של סכומים גדולים
- 4.המלצה חמה לברוח עכשיו ולהגיד תודה לטראמפ.החגיגה נגמרה (ל"ת)ע 17/12/2020 00:52הגב לתגובה זו
- 3.ויתרו על הדולר 16/12/2020 23:14הגב לתגובה זוהדולר הוא הקורבן של המשבר הזה נגמר הסיפור שלו כמטבע רזרבה טראמפ הפך אותו לנייר טואלט ופינה לביטקווין ולזהב את הדרך אמריקה איבדה נשק אסטרטגי אדיר
- 2.עאלק רוכש אגח ... 16/12/2020 22:57הגב לתגובה זולא מפסיקים לרכוש מניות לרגע דל ... כל הפוגה ברכישת מניות ... השוק רועד ... עד שהם מחדשים את הרכישות .
- 1.אחד 16/12/2020 22:03הגב לתגובה זואפילו ל 0.5 אחוז עם רמת חוב כלכך גבוה,המוצא האחרון זה להמשיך להדפיס בלי הכרה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
