בשורה לירושלים: תוכנית אב חדשה לבניית 8.600 דירות בתלפיות
הוועדה המקומית לתכנון ובניה אימצה את תוכנית אב תלפיות כמדיניות תכנון לרובע תלפיות המתחדש. במסגרת התוכנית ייבנו כ-8,600 יחידות דיור, 1.3 מיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר, עשרות מבני ציבור חדשים, מערכות תחבורה מתקדמות, עם דגש על תחבורה ציבורית וגינות ציבוריות ומרחבי נוף ושעשועים. מדובר בתוכנית שלוקחת השראה מערים גדולות בעולם שכוללת עירוב שימושים, מרחב ציבורי מזמין ושוקק חיים, הישענות על תחבורה ציבורית, מדרכות רחבות ידיים, רחובות ומשעולים המחברים את התוכנית לכלל מארג חיים שלם, מתקדם, איכותי ותוסס.
תכנית האב של תלפיות היא מהלך אסטרטגי לירושלים. שהציפיות בעיר היא להפוך למוקד משיכה ליזמים מרחבי הארץ ומהעיר. תכנית האב מביטה 20 שנה קדימה ומאפשרת לבעלי עניין וליזמים לתכנן את צעדיהם קדימה בביטחון תוך הבנה של האפשרויות, אגב שמירה על מרחב ציבורי ועירוני מתוכנן ומוקפד. התוכנית מעודדת ומאפשרת פעילות עסקית ומסחרית נרחבת שיספקו אלפי מקומות עבודה חדשים ואיכותיים לצד מגורים מתקדמים, מוסדות חינוך ותרבות ואזורי פנאי.
התוכנית החדשה מתייחסת לשינויים שחלו באזור בשנים האחרונות, בהן הפך אזור התעשייה תלפיות ממתחם תעשיית חרושת (Low tech) למתחם מגוון ושוקק חיים הכולל תעסוקה, מסחר, תרבות ומהווה מוקד משיכה לחברות הזנק (סטארט-אפ), זאת לצד תוספת מגורים ומבני ציבור וחיזוק האזור כמוקד עירוני .
במסגרת התוכנית בוצע ארגון מחדש של ייעודי קרקע ויצירת עירוב שימושים מלא – הוספת שטחים בהיקף של 1.3 מיליון מ"ר לתעסוקה, מסחר ומלאכה ומבני ציבור. כמו כן כוללת התוכנית תוספת של עד 8,600 יח"ד, תוך מתן דגש מיוחד לשילוב דירות קטנות וקביעת תמהיל מגוון בכדי לספק מענה לקהלים רחבים ככל הניתן ובמחזורי חיים שונים.
- אזורים קיבלה היתר בנייה ל-220 יח"ד בקרית יערים; מה קרה למחירים בשנה האחרונה?
- אזורים Living: עליה של 13% בהכנסות ועוברת ל-FFO חיובי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התוכנית כוללת פרק תחבורתי מקיף במטרה לתמוך בתוספת הנסועה והתנועה הצפויות במרחב. חיבור הרכבת הקלה לקווי הרכבת הבינעירונית יהפוך את תלפיות מוקד נגיש לתושבי המדינה כולה. בהתאמה להשקעה הממשלתית-עירונית בהקמת מערכת הסעת המונים בעיר, תכנית האב נותנת עדיפות לשימוש בתחבורה הציבורית וקישור למערכות הסעת המונים, עידוד תנועה לא ממונעת וצמצום השימוש ברכב הפרטי. בתחומי התוכנית ובאזורים הגובלים בה מתוכננים להיסלל שלושה קווים/שלוחות של הרכבת הקלה.
התוכנית אינה אי בים. במקביל לעבודה על צירי הרכבת הקלה, מקודמים ויקודמו בשנים הקרובות מיזמים תחבורתיים בסביבת תלפיות, כדוגמת ההפרדה המפלסית בדרך חברון (מנהרת אשר וינר). סלילת המקטע הדרומי של ציר פייר קניג שימשיך את השדרה המרכזית שתקום בתלפיות ותחבר אותה לשדרת משה ברעם, אשר יהווה כניסה ויציאה נוספת למתחם. כמו כן מוקם חניון פייר קניג ואנו מקדמים את הארכת כביש 16 בתוואי תת קרקעי מצומת בייט לשדרות משה ברעם. מיזמים אלו, יאפשרו זרימת תנועה מיטבית לרובע תלפיות המתחדש ולשכונות הסמוכות.
- 2.היום ביקרתי בירושלים 10/12/2020 23:30הגב לתגובה זובכל מקום בונים הורסים ואיזורים שלמים סגורים ,מלבד הליכלוך שהוא כבר טבוע בעיר .
- 1.מה זה 0.6 דירה? רק קירות בלי תקרה? (ל"ת)תום 10/12/2020 16:26הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
