וול סטריט
צילום: Istock

חג ירוק בוול סטריט: הנאסד״ק טיפס בכ-1%, מודרנה טסה בכ-16%

אתמול, לא התקיים מסחר בניו יורק לנוכח חג ההודיה והיום היה מסחר מקוצר עד שמונה: הנאסד״ק וה-S&P 500 בשיא כל הזמנים, הדאו במרחק נגיעה: אורורה זינקה בכ-20%, פייבר טיפסה בכ-2%: טסלה לא עוצרת, והמשיכה הערב לטפס בכ-2%: ננקוס זינקה ב-13.5%
אור צרפתי | (5)
נושאים בכתבה אינטר וול סטריט

יום המסחר הקצר בוול סטריט נסגר בעליות שערים כאשר התנודתיות הייתה גבוהה. המסחר התנהל על רקע חילופי השלטון הקרבים, לאחר הצהרתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כי למרות שהוא נערך להילחם משפטית בתוצאות הבחירות הוא מקבל את עמדת מנהל השירותים הכלליים, להתחיל לשתף פעולה בתהליך העברת השלטון עם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. המגמה החיובית בשבוע האחרון נתמכה גם מהערכות על האפשרות לחבילת תמריצים מן הממשל (בגרמניה למשל, כבר החליטו על הגדלת חבילת התמריצים). 

עונת החגים נפתחה היום רשמית עם יום הקניות ״בלאק פריידי״ וחגיגות חג ההודיה. עדויות ראשונות שזורמות מהשטח מעידות על כך שהרכישות באינטרנט מחפות על אי החששות של צרכנים מלהגיע פיזית למרכזי הקניות במסגרת חג הצרכנות בשל הקורונה. הערכות ראשונות הן של גידול ב-22% בכמות הרכישות של האמריקניים בסכום של 5.2 מיליארד דולר. (לכתבה המלאה)

 

המדדים המרכזיים

S&P 500 0.13%                                                             

דאו ג'ונס 0.16%                                                                 

נאסד"ק -0.21%                                                                

  • טרם החל המסחר הרציף

אתמול, לא התקיים מסחר בוול סטריט לנוכח חג ההודיה ויום המסחר הערב היה יום מסחר מקוצר שהסתיים בשעה שמונה (אחת בצהריים, שעון ניו יורק). חג הצרכנות בלאק פריידיי פתח את עונת השופינג שבין חג ההודיה בארצות הברית לחג המולד. השנה, חג הצריכה נערך בצילו של נגיף הקורונה, ולכן מירב התרחשות המבצעים והרכישות מתנהלים באינטרנט. בימים הקרובים חברות הענק בארה"ב יעדכנו על כמות המכירות שנעשתה במשך החג והנתונים צפויים להשפיע במידה מסוימת על המסחר.  

קיראו עוד ב"גלובל"

 

חזרה למדדים. מאז ההודעה של פייזר מה-9 בנובמבר על מציאת חיסון יעיל נגד הקורונה, המדדים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ברורה. ה-S&P 500 עלה 2.5% והדאו ג'ונס טיפס כ-2.6%. הנאסד"ק שכלל את מניות הטכנולוגיה שמחירן זינק בתקופת הקורונה, הוסיף גם הוא כ-3.6%. בתוך כך שלושת המדדים העיקריים בארה"ב עברו להציג תשואה חיובית השנה. 

המניות האטרקטיביות בוול סטריט, המשקיעים שמצפים ללגליזציה, החברה שהפתענו בראיון ועוד - צפו בסיכום השבוע של ביזפורטל

סחורות

הנפט טיפס בימים האחרונים עד למחיר של יותר מ-45 דולר לחבית מתוך הכרה ברורה כי מציאת החיסון תביא לגידול מחודש בתעבורה העולמית. בנוסף, שינוע החיסון ממדינה למדינה, צפוי להיות מבצע גלובלי ברמה שלא הכרנו מאז מלחמות העולם והביקוש לנפט אמור לעלות בשל כך. היום, לאחר ימים ארוכים של עליות חדות במחיר הזהב השחור, המחיר תיקן בכ-0.7% למחיר של 45.3 דולר לחבית. 

מחיר הזהב שגואה בתקופות של חוסר ודאות בשווקים נסחר במגמה שלילית מתחילת החודש, אך עדיין נסחר בשווי גבוה של 1800 דולר לאונקיה. 

מניות במרכז

אסטרהזנקה  ASTRAZENECA PLC (סימול:AZN) שצפויה לבחון מחדש את החיסון שלה נגד הקורונה. כזכור, חברת התרופות הציגה חיסון בשיעור הצלחה של 70%, מאחר שניסתה אותו במינונים שונים. המינון המוצלח ביותר, כך מתברר, נעשה כאשר נותנים מינון נמוך יותר משתי מנות מלאות, כפי שנעשה לדוגמה בחיסונים של פייזר PFIZER (סימול:PFE) ומודרנה MODERNA (סימול:MRNA). על פי מקורות שונים, המינון הנמוך עשוי להציג שיעורי הצלחה דומים לחיסונים של פייזר ומודרנה (95%) אך בעלות זולה יותר באופן משמעותי. באותו הנושא, מנהל התרופות הקנדי הודיע כי הוא צופה לאשר את החיסון של פייזר בחודש הקרוב ולהתחיל את הפצת החיסון ברבעון הראשון של 2021. 

מניות ההלבשה התחתונה מזנקות - מה הסיבה ואיך להיחשף לתחום? 

מניית L Brands L BRANDS INC זינקה פי ארבע מאז מרץ - האם היא תמשיך לעלות? מהם מנועי הצמיחה שלה ולמה החברה הבת - ויקטוריה סיקרט צפויה להמשיך לצמוח? (לטור של גרינברג)

במורגן סטנלי מאמינים שאסטרטגיית הרכבים החשמליים של פורד (סימול:F) לא מספיק טובה ומשאירים את המניה בהמלצת "החזק" ובמחיר יעד נמוך ב-1% ממחיר השוק; מה הם צופים למניית ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS  (סימול:GE) ? (לכתבה המלאה)

וולט דיסני WALT DISNEY (סימול:DIS) תפטר 32 אלף עובדים, ארבעה אלף עובדים יותר מכפי שהודיעה בעבר. חברת פארקי השעשועים חוזה כי הפארקים שברשותה צפויים להיסגר לפחות עד שנה הבאה. 

יצרנית חלק מוצרי אפל APPLE  (סימול:AAPL), חברת Foxconn תעביר את פעילות הייצור שלה מסין לווייטנאם. המעבר נעשה לבקשת אפל. כך דווח ברשת החדשות של רויטרס. ההחלטה על המעבר נובעת מהחשש בהחמרה במלחמות הסחר בין ארה"ב לסין. חששות אלו אמורים לדעוך באופן משמעותי מרגע כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. ככל הנראה, בעקבות מורכבות יישום המהלך, אפל החליטה לדבוק בתוכנית המקורית, למרות חילופי השלטון המתקרבים בוושינגטון. (לכתבה המלאה)

חברת ניקולה NIKOLA CORPORATION       (סימול:NKLA), שאיבדה מעל ל-60% מאז השיא בחודש יוני על רקע חשדות בנוגע לזיוף נתונים, לא מצליחה לשכנע את המשקיעים לקראת השותפות המיועדת עם הענקית ג׳נרל מוטורס GENERAL MOTORS       (סימול:GM), והמשיכה ליפול במהלך המסחר. חברת הרכבים החשמליים הצעירה צפויה לחתום על שותפות עם חברת הרכבים מהוותיקה בעולם. (לכתבה המלאה)

נגד עין הרע: מניית טסלה TESLA INC    לא עוצרת והערב המשיכה לטפס. שווי השוק כבר מעל ל-550 מיליארד דולר ויש מי שצופים תרחישים בהם החברה תעבור אף היא את השווי של טריליון דולר (לכתבה המלאה).

לדברי הלל בש, מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס, טסלה עולה ועולה, ולא ברור איך מחיר המניה מקביל לערך המהותי של המודל העסקי של החברה. מה שבטוח הוא שהכללת המניה במדד השוק המרכזי S&P 500 מובילה להרבה תנודתיות במניה, וביקושים מלאכותיים ממשיים מצד הקרנות הפאסיביות ובגלל השורט סקוויז. זו אולי הסיבה לעלייה העוד יותר קיצונית שמניית טסלה חוותה בימים האחרונים (לכתבה המלאה).

ישראליות במרכז

חברת הסטארט הישראלית ננוקס NANO-X IMAGING    (סימול:NNOX), טיפסה היום בוול סטריט בכ-13.5% וקרובה להשלים זינוק של כ-100% בחודש נובמבר בלבד. ננוקס הונפקה בניו יורק בסוף אוגוסט האחרון והצליחה למשוך תוך זמן קצר את תשומת לב מהמשקיעים, כאשר היא מציעה לעולם מכונת רנטגן בעלויות נמוכות משמעותית לעומת האלטרנטיבות הקיימות כיום בענף. 

אך הצלחת החברה להגדיל את שוויה מושכת גם ביקורת. גופי מחקר כבר  טענו כי "לחברה אין שום מוצר למכור חוץ מהמניות שלה". המשקיעים לבינתיים ממתינים לחשיפה המובטחת של טכנולוגיית החברה ב-3 לדצמבר

בלטו בעליות, נציין בהקשר זה את למונייד (סימול:LMND), ננוקסNANO-X IMAGING (סימול:NNOX) וג׳י פרוג JFROG (סימול:FROG)

בלטו בירידות, נציין בהקשר זה את מדיגוס מדיגוס (US)  (סימול:MDGS) ו-ווביט נאנו (סימול:WBT.AX) בבורסה האוסטרלית. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ארז' 27/11/2020 18:05
    הגב לתגובה זו
    עולה כל יום היום בסביבות 10% למה לא מציינים ?
  • ושומר נפשו ירחק (ל"ת)
    ==================== 29/11/2020 11:17
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כסף בריצפה צריך רק למעלה המקורי (ל"ת)
    למה שיפול 27/11/2020 17:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מכת בכורות וחושך על פני האדמה. (ל"ת)
    . 27/11/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מהיכן לקחת את הבדלי השערים מאז 09/11? (ל"ת)
    הי 27/11/2020 16:26
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.