פורד
צילום: istock

למי יש יותר אפסייד – למניית פורד או GM?

במורגן סטנלי מאמינים שאסטרטגיית הרכבים החשמליים של פורד לא מספיק טובה ומשאירים את המניה בהמלצת "החזק" ובמחיר יעד נמוך ב-1% ממחיר השוק; מה הם צופים למניית ג'נרל מוטורס?
ארז ליבנה | (2)

העתיד של התחבורה הוא רכבים חשמליים. כולם יודעים את זה וכולם מנסים, בדרך זו אחרת, לפתח יכולות בתחום, הכוללות גם טכנולוגיה של סוללות. אז כשכל העולם, כולל חברות הרכב הוותיקות, מתממשק עם המציאות, בבנק ההשקעות מורגן סטנלי (MS) טוענים כי האסטרטגיה של פורד (F) להתמודד בשוק המפתח והמתפתח הוא לא ברור.

 

"אנחנו מאמינים שלפורד יש תחושת דחיפות בנוגע לרכבים חשמליים, אבל האסטרטגיה שלה לא ברורה לנו לחלוטין", כתב האנליסט אדם ג'ונאס. "בטווח הארוך, אנחנו זהירים מאוד בקשר לערך הכלכלי של הרכבים ההיברידיים שלהם", הוסיף.

 

בתחום הרכב החשמלי פר אקסלנס, פורד נמצאת בשיתוף פעולה עם פולקסווגן (VOW), כשלאחרונה החלה החברה למסור רכבים מסוג מוסטאנג מאך E, מכונית ספורט שהיא חשמלית לגמרי. בקרוב החברה תשווק גם ואן מסחרי - טנדר מסוג F-150 חשמלי.

 

פורד יכולה לעשות את המעבר, אבל זה לא יעבור חלק

"אנחנו מאמינים שבסוף, פורד יכולה לעשות את המעבר המלא לייצור רכבים חשמליים, אבל צפויים לה קשיים רבים במוצרים איכותיים מתחומי הבערה הפנימית", כתב.

 

אנליטסים רבים צופים שדווקא השוק המסחרי יעבור מהר יותר לרכבים חשמליים, בעיקר בשל הצורך לחדש ציי רכבים, אבל גם בכדי לייצר חיסכון בעלויות לטווח הארוך, שכן הוצאות על דלק הן משמעותיות מאוד כשיש צי גדול. זה דווקא יכול לפעול לטובת פורד, שיכולה לייצר אלטרנטיבות מעניינות לשוק הרכבים המסחריים עם פוזיציה חזקה בתחום המשאיות.

 

ג'ונאס נתן למניה מחיר יעד של 9 דולר, 1% פחות ממחיר השוק והעניק לה המלצת החזק, כשבתרחיש השורי, המניה צפויה לעלות ב-33% לרמה של 12 דולר למניה. נכון לכתיבת שורות אלה, מתחילת השנה המניה נמצאת בתשואת חסר של 2% בלבד. אגב, ג'ונאס הוא לא היחיד שפרסם המלצה הכוללת תרחיש "שורי" ו"דובי" למניות בנוגע לשוק הרכב החשמלי. נראה שזו הגישה המועדפת על וול סטריט להתמודד עם חלק מחוסר הוודאות לגבי עתידה של התעשייה.

 

בנוגע לג'נרל מוטורס (GM), ג'ונאס מותיר המלצת קניה ונותן לה מחיר יעד של 53 דולר, שמהווים אפסייד של 16.5% על מחיר השוק. זאת בשל העובדה שהבנק והמשקיעים משוכנעים כי החברה יכולה להוות שחקנית משמעותית בטווח הארוך ברכבים החשמליים.

האם סין מנסה לרסן את שוק הרכבים החשמליים?

אתמול דווח כי הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה של הרפובליקה הסינית, הגוף הבכיר ביותר בממשלה לתכנון כלכלי, החלה בסקירה ארצית על פרויקטים של התאגיד הסיני EV. הוועדה התמקדה בחברת Evergrande Auto, חברת הבת של התאגיד המייצרת רכבים חשמליים, וביקשה למסור נתונים על השקעות וייצור במהלך חמש השנים האחרונות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

האנליסטים רואים בפעולה הממשלתית אות לכך שבבייג׳ינג רוצים לרסן את השוק הסיני הפורח אך בעייתי, וזאת לאחר שפעילות יצרניות הרכבים החשמליים התרחבה במהירות. בתמיכת סובסידיות ממשלתיות, העיריות מיהרו לקדם פרויקטים של התאגיד EV, תאגיד הנדל״ן והאחזקות מהגדולים בסין, וכתוצאה מכך נוצרו נורמות מפוקפקות במדינה. לדוגמא, קיימות חברות אשר מסתמכות אך ורק על סובסידיות ממשלתיות ואחרות מצליחות לקנות קרקעות במחירים נמוכים מאד. 

תאגיד Evergrande לבדו הוציא עשרות מיליארדי דולרים במהלך השנתיים האחרונות, במטרה להפוך למעצמה בקרב חברות יצרניות הרכבים החשמליים הסינים, ונראה שהממשל הסיני לא מתלהב מהתעצמות של גופים פרטיים. על רקע הדברים, מניות חברות הרכבים החשמליים בכל העולם נבצעו באדום (הרחבה כאן).

האם מנוע הבעירה הפנימית הוא בעצם הסוס המודרני?

באיזו מהירות העולם יאמץ את הרכבים החשמליים היא השאלה הקריטית עבור תעשיית הרכב החשמלי בעשור הקרוב, כאשר על פי הערכות חדירת הרכבים החשמליים תעלה מכ-3% ממכירות הרכבים החדשים בעולם לכ-10% עד 2025.

ענף הרכב עבר שינויים מסוג זה לפני יותר ממאה שנה. בשנת 1902 היו 23,000 מכוניות בדרכים אמריקאיות ו-17 מיליון סוסים. חדירת המכוניות לניידות אישית הייתה 0.1% בלבד. בשנת 1912 היו 900,000 כלי רכב רשומים. עד 1922 היו 10 מיליון. מכירות הרכב צמחו בכ-35% בשנה בממוצע לדור.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רועי לוי 27/11/2020 04:34
    הגב לתגובה זו
    במבט מהיר בדוחות אתם תראו שהחוב של חברות הרכב האמריקאיות רק גדל ולא נראה שהן מצליחות לגבות חובות בצורה טובה. רוב המכירות אם לא הכל זה בחוב והנחות ענק.. ואני לא בטוח שרוב החייבים גם ישלמו את הכל. פורד וGM לא מצליחות לעשות רווח מחוץ לארהב, GM שנים לא עשו רווח באירופה ומכרו את אופל שהם החישבו כצרה לפזו, שנה אחרי זה אופל כבר עשו רווח של כמה מיליארדים. פשיטת רגל היא רק עניין של זמן
  • 1.
    מוני 26/11/2020 19:03
    הגב לתגובה זו
    יש קרן סל טובה -- למעשה היחידה בשוק בארה"ב: CARZ -- שברשימת אחזקותיה נכללות מניות של רוב יצרניות הרכב הגדולות בעולם, ובהן פורד, ג'נרל מוטורס, טויוטה, הונדה, דאימלר, פולקסווגן, BMW, רנו, קיה, יונדאי ועוד רבות, וגם כ-2% חשיפה למניות יצרנית האופנועים הרלי דייווידסון. משום מה לא נכללת פיט קרייזלר...
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -0.31%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


תרופות
צילום: pixbay

זינוק של 130% בעקבות התקדמות בטיפול לסרטן: מי היא קוגנט ומה ההבטחה שלה?

החברה האמריקאית דיווחה על תוצאות שלב 3 מוצלחות בחולי GIST שקיבלו טיפול קו שני, עם שיפור של כמעט שמונה חודשים במשך הזמן שבו המחלה לא התקדמה ומכוונת לאישור ה־FDA כבר ב־2026
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה תרופות סרטן

מניית קוגנט ביוסיינסיס Cogent Biosciences 130.97%  מזנקת ביותר מ־130% ביום מסחר אחד, והגיעה ל־34 דולר למניה. החברה, שפועלת מוולת’ם שבמסצ’וסטס ומבולדר שבקולורדו, פרסמה תוצאות חיוביות מניסוי קליני שעשויות לשנות את הטיפול בסוג נדיר של סרטן.


קוגנט מתמקדת בפיתוח תרופות מדויקות למחלות גנטיות מוגדרות. הפעם היא הודיעה על הצלחה בניסוי PEAK - מחקר שבדק שילוב של התרופה החדשה שלה, bezuclastinib, עם התרופה sunitinib לטיפול בחולי סרטן נדיר מסוג GIST.


התוצאות היו מובהקות: החולים שקיבלו את השילוב החדש חיו בממוצע 16.5 חודשים ללא התקדמות המחלה, לעומת 9.2 חודשים בלבד בקבוצת הביקורת שקיבלה את sunitinib לבדה. מדובר בהפחתה של כ־50% בסיכון להתקדמות המחלה או למוות, כלומר תוספת ממוצעת של כמעט שמונה חודשים של שליטה במחלה. גם שיעורי התגובה לטיפול היו גבוהים בהרבה. כ־46% מהחולים שקיבלו את השילוב הראו שיפור ממשי, לעומת 26% בקבוצת הביקורת, כמעט הכפלה של שיעורי ההצלחה. בעולם האונקולוגיה, פערים כאלה נחשבים משמעותיים.


ייחוד נוסף הוא שמדובר בניסוי שלב 3 הראשון זה שני עשורים שמראה שיפור עבור חולי GIST שמקבלים טיפול קו שני - כלומר חולים שאצלם הטיפול הראשוני, imatinib (גליבק), לא היה יעיל או שלא ניתן היה להמשיך בו בשל תופעות לוואי. זו אוכלוסייה עם צורך רפואי ממשי, והנתונים החדשים מציעים עבורם אופק טיפולי חדש.


הגעה לשוק תוך שנה וחצי

החברה מתכננת להגיש בקשה לאישור התרופה לרשות המזון והתרופות האמריקנית (FDA) במחצית הראשונה של 2026. אם התהליך יתנהל כמתוכנן, התרופה עשויה להגיע לשוק בתוך כשנה וחצי. מנכ"ל קוגנט אמר כי התוצאות עלו על תחזיות החברה וכי השילוב צפוי להפוך לטיפול הסטנדרטי החדש בחולי GIST בשורה השנייה. לדבריו, כבר נפתחה תוכנית גישה מוקדמת לחולים הזקוקים לטיפול בהקדם.