פורד
צילום: istock

למי יש יותר אפסייד – למניית פורד או GM?

במורגן סטנלי מאמינים שאסטרטגיית הרכבים החשמליים של פורד לא מספיק טובה ומשאירים את המניה בהמלצת "החזק" ובמחיר יעד נמוך ב-1% ממחיר השוק; מה הם צופים למניית ג'נרל מוטורס?
ארז ליבנה | (2)

העתיד של התחבורה הוא רכבים חשמליים. כולם יודעים את זה וכולם מנסים, בדרך זו אחרת, לפתח יכולות בתחום, הכוללות גם טכנולוגיה של סוללות. אז כשכל העולם, כולל חברות הרכב הוותיקות, מתממשק עם המציאות, בבנק ההשקעות מורגן סטנלי (MS) טוענים כי האסטרטגיה של פורד (F) להתמודד בשוק המפתח והמתפתח הוא לא ברור.

 

"אנחנו מאמינים שלפורד יש תחושת דחיפות בנוגע לרכבים חשמליים, אבל האסטרטגיה שלה לא ברורה לנו לחלוטין", כתב האנליסט אדם ג'ונאס. "בטווח הארוך, אנחנו זהירים מאוד בקשר לערך הכלכלי של הרכבים ההיברידיים שלהם", הוסיף.

 

בתחום הרכב החשמלי פר אקסלנס, פורד נמצאת בשיתוף פעולה עם פולקסווגן (VOW), כשלאחרונה החלה החברה למסור רכבים מסוג מוסטאנג מאך E, מכונית ספורט שהיא חשמלית לגמרי. בקרוב החברה תשווק גם ואן מסחרי - טנדר מסוג F-150 חשמלי.

 

פורד יכולה לעשות את המעבר, אבל זה לא יעבור חלק

"אנחנו מאמינים שבסוף, פורד יכולה לעשות את המעבר המלא לייצור רכבים חשמליים, אבל צפויים לה קשיים רבים במוצרים איכותיים מתחומי הבערה הפנימית", כתב.

 

אנליטסים רבים צופים שדווקא השוק המסחרי יעבור מהר יותר לרכבים חשמליים, בעיקר בשל הצורך לחדש ציי רכבים, אבל גם בכדי לייצר חיסכון בעלויות לטווח הארוך, שכן הוצאות על דלק הן משמעותיות מאוד כשיש צי גדול. זה דווקא יכול לפעול לטובת פורד, שיכולה לייצר אלטרנטיבות מעניינות לשוק הרכבים המסחריים עם פוזיציה חזקה בתחום המשאיות.

 

ג'ונאס נתן למניה מחיר יעד של 9 דולר, 1% פחות ממחיר השוק והעניק לה המלצת החזק, כשבתרחיש השורי, המניה צפויה לעלות ב-33% לרמה של 12 דולר למניה. נכון לכתיבת שורות אלה, מתחילת השנה המניה נמצאת בתשואת חסר של 2% בלבד. אגב, ג'ונאס הוא לא היחיד שפרסם המלצה הכוללת תרחיש "שורי" ו"דובי" למניות בנוגע לשוק הרכב החשמלי. נראה שזו הגישה המועדפת על וול סטריט להתמודד עם חלק מחוסר הוודאות לגבי עתידה של התעשייה.

 

בנוגע לג'נרל מוטורס (GM), ג'ונאס מותיר המלצת קניה ונותן לה מחיר יעד של 53 דולר, שמהווים אפסייד של 16.5% על מחיר השוק. זאת בשל העובדה שהבנק והמשקיעים משוכנעים כי החברה יכולה להוות שחקנית משמעותית בטווח הארוך ברכבים החשמליים.

האם סין מנסה לרסן את שוק הרכבים החשמליים?

אתמול דווח כי הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה של הרפובליקה הסינית, הגוף הבכיר ביותר בממשלה לתכנון כלכלי, החלה בסקירה ארצית על פרויקטים של התאגיד הסיני EV. הוועדה התמקדה בחברת Evergrande Auto, חברת הבת של התאגיד המייצרת רכבים חשמליים, וביקשה למסור נתונים על השקעות וייצור במהלך חמש השנים האחרונות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

האנליסטים רואים בפעולה הממשלתית אות לכך שבבייג׳ינג רוצים לרסן את השוק הסיני הפורח אך בעייתי, וזאת לאחר שפעילות יצרניות הרכבים החשמליים התרחבה במהירות. בתמיכת סובסידיות ממשלתיות, העיריות מיהרו לקדם פרויקטים של התאגיד EV, תאגיד הנדל״ן והאחזקות מהגדולים בסין, וכתוצאה מכך נוצרו נורמות מפוקפקות במדינה. לדוגמא, קיימות חברות אשר מסתמכות אך ורק על סובסידיות ממשלתיות ואחרות מצליחות לקנות קרקעות במחירים נמוכים מאד. 

תאגיד Evergrande לבדו הוציא עשרות מיליארדי דולרים במהלך השנתיים האחרונות, במטרה להפוך למעצמה בקרב חברות יצרניות הרכבים החשמליים הסינים, ונראה שהממשל הסיני לא מתלהב מהתעצמות של גופים פרטיים. על רקע הדברים, מניות חברות הרכבים החשמליים בכל העולם נבצעו באדום (הרחבה כאן).

האם מנוע הבעירה הפנימית הוא בעצם הסוס המודרני?

באיזו מהירות העולם יאמץ את הרכבים החשמליים היא השאלה הקריטית עבור תעשיית הרכב החשמלי בעשור הקרוב, כאשר על פי הערכות חדירת הרכבים החשמליים תעלה מכ-3% ממכירות הרכבים החדשים בעולם לכ-10% עד 2025.

ענף הרכב עבר שינויים מסוג זה לפני יותר ממאה שנה. בשנת 1902 היו 23,000 מכוניות בדרכים אמריקאיות ו-17 מיליון סוסים. חדירת המכוניות לניידות אישית הייתה 0.1% בלבד. בשנת 1912 היו 900,000 כלי רכב רשומים. עד 1922 היו 10 מיליון. מכירות הרכב צמחו בכ-35% בשנה בממוצע לדור.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רועי לוי 27/11/2020 04:34
    הגב לתגובה זו
    במבט מהיר בדוחות אתם תראו שהחוב של חברות הרכב האמריקאיות רק גדל ולא נראה שהן מצליחות לגבות חובות בצורה טובה. רוב המכירות אם לא הכל זה בחוב והנחות ענק.. ואני לא בטוח שרוב החייבים גם ישלמו את הכל. פורד וGM לא מצליחות לעשות רווח מחוץ לארהב, GM שנים לא עשו רווח באירופה ומכרו את אופל שהם החישבו כצרה לפזו, שנה אחרי זה אופל כבר עשו רווח של כמה מיליארדים. פשיטת רגל היא רק עניין של זמן
  • 1.
    מוני 26/11/2020 19:03
    הגב לתגובה זו
    יש קרן סל טובה -- למעשה היחידה בשוק בארה"ב: CARZ -- שברשימת אחזקותיה נכללות מניות של רוב יצרניות הרכב הגדולות בעולם, ובהן פורד, ג'נרל מוטורס, טויוטה, הונדה, דאימלר, פולקסווגן, BMW, רנו, קיה, יונדאי ועוד רבות, וגם כ-2% חשיפה למניות יצרנית האופנועים הרלי דייווידסון. משום מה לא נכללת פיט קרייזלר...
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.