מניות הקנאביס מזנקות - הסיכויים ללגליזציה גוברים
מניות חברות הקנאביס קופצות היום בשיעור חד לאחר שממשל טראמפ ביצע את הצעד הראשון להחלפת הנשיאות עם ג'ו ביידן כנשיא הנבחר באומרו כי הוא מוכן להתחיל בתהליך המעבר. תעודת הסל MG העוקבת אחרי מניות הקנאביס מזנקת ב-6% עם פתיחת המסחר ומשלימה זינוק של קרוב ל-30% מאז יום הבחירות. הסיבה לזינוקים היא י הציפיות של גורמים בתחום הקנאביס שג'ו ביידן ידחוף לרפורמה בתחום ויקל מאוד על הלגליזציה.
בין מניות הקנאביס הפעילות היום - אורורה קנאביס (סימול: ACB) שמזנקת ב-22%. טילרי (סימול: TLRY) קופצת ב-19%. קאנופי גרות' (סימול: CGC) קופצת ב-9%. Cronos Group (סימול: CRON) מטפסת ב-8%.
בתחילת החודש דווח כי בחמש מדינות הצביעו בעד לגליזציה של קנאביס. ניו ג׳רזי, אריזונה, מונטנה ודרום דקוטה אישרו באמצעות משאל עם, מתן היתר לשימוש בקנאביס לצורכי פנאי. דרום דקוטה תמכו בנוסף ביצירת תוכנית לטיפול בקנאביס לאנשים הסובלים ממצבים רפואיים שונים. במיסיסיפי אישור שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים.
האנליסטים נערכים לקראת אפשרות למדיניות אי הפללה נרחבת, מהלך שביידן הצהיר תכופות ורבות במהלך הקמפיין שהוא תומך בו. כיום, שימוש בקנאביס למטרות פנאי אסור מבחינה פדרלית, אך חוקי ב-15 מדינות בארה״ב ובניהם בוושינגטון הבירה. יותר ממחצית המדינה פתחה את שוק הקנאביס הרפואי.
- רודפים אחרי חלום ה-AI? כדאי שתחשבו שוב
- מניות הקנאביס זינקו עד 40% - האם תהיה הקלה ברגולציה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדמוקרטים נוטים יותר לנסות לגליזציית קנאביס באופן פדרלי, כלומר לכלל מדינות ארה״ב, מה שיכול לפתוח את השוק ליצרנים הגדולים בקנדה, להיכנס אל שוק הקנאביס הגדול בעולם. התמיכה הציבורית בלגליזציה מחייבת את שני הצדדים לנקוט במדיניות תומכת, כך שגם אם הצד הרפובליקני יבחר, עדיין הסיכויים ללגליזציה במדינות נוספות הם גבוהים.
ובכל זאת, הלגליזציה בקנדה לא מנעה מהיצרנים המורשים הגדולים לאבד כסף. חברות אמריקאיות פיטרו עובדים והתמודדו מול חובות ומחסור במזומנים. גם אם בסופו של דבר ביידן ינצח והדמוקרטים ישלטו בסנאט, השינויים צפויים להיות איטיים וכי לא כל מניות הקנאביס ירוויחו מכך.
על פי הערכות, מכירות הקנאביס יזנקו בכ-40% לכ-20 מיליארד דולר בשנת 2020, וצפויות להגיע עד ל-37 מיליארד דולר עד שנת 2024. בשביל להתמודד עם הביקוש הגובר, על חברות הקנאביס להקים שרשראות תפעוליות רחבות, מה שידרוש יכולות גבוהות ומזומנים רבים.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לכן, המתחרים לייצוא קנאביס לשוק האמריקאי הם היצרניות הגדולות באמת, אלו שיהיו מסוגלת לממן פעילויות השקעה רבות ולהקים מערכים לוגיסטיים במספר רב של מדינות. אלו יתחרו מול היצרנים המקומיים, קטנים יותר אך בעל יתרון גאוגרפי, וחשוב מכך, במידה ויועבר חוק הבנקאות לחברות הקנאביס, הם יזכו לגישה טובה וזולה יותר להון, מה שיקל עליהם בתחרות.
- 4.דוד בר 26/11/2020 17:56הגב לתגובה זושם אושרה ליגליזציה מלאה שבוע שעבר ויכולת היצור והשיווק של המקסיקנים עלולים להטביע את שאר המתחרים
- 3.מיכאל 26/11/2020 14:10הגב לתגובה זוהיה רצוי שעורך הכתבה יכניס קישור מה - סימבול של המניה לציטוט האחרון שלה/ לגרף המניה
- 2.גק 25/11/2020 09:09הגב לתגובה זומניות קנביס באופוריה רגעית כמו החומר שמשווקות עד לנפילה החופשית וההתרסקות
- 1.אצלנו הזבל מבלפור עשה נזק בלתי הפיך ותקע הייצוא לפני שנ (ל"ת)עידן 24/11/2020 19:33הגב לתגובה זו
- אתה כנראה מפסידן סידרתי אז אתה מאשים אחרים (ל"ת)יורם 25/11/2020 19:58הגב לתגובה זו
- יוסף 25/11/2020 12:40הגב לתגובה זוכאן האב הבן ו"הרוח השוררת"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
