תופין
צילום: יח"צ

9 חברות טכנולוגיה ישראליות מבטיחות - 3 מהן בדרך ל-IPO

ענקית הייעוץ הגלובלי בוסטון קונסלטינג גרופ (BCG) מפרסמת את רשימת 100 החברות הטכנולוגיה המבטיחות בשווקים מתעוררים - הרשימה כוללת 9 חברות ישראליות: מאנדיי, אורקם, וויקס, פיוניר, סייברארק, איירון סורס, לנדא פרינטינג, פלייטיקה וסולאראדג'
צחי אפרתי |

ענקית הייעוץ הגלובלי בוסטון קונסלטינג גרופ (BCG) מפרסמת את רשימת 100 החברות הטכנולוגיה המבטיחות ביותר בשווקים מתעוררים מתוכן 9 חברות ישראליות. ישראל נמצאת במקום ה-3 אחרי סין והודו במספר האבסולוטי של חברות טכנולוגיה מבטיחות, ובמקום הראשון מבחינת מספר חברות לנפש. בדו"ח של חברת BCG מצוין כי "ישראל רשמה הצלחות רבות במשיכת מדענים מהשורה הראשונה ובעידוד שיתוף פעולה הדוק בין הממשלה והתעשייה בטיפוח פיתוח טכנולוגי." בשל גודלו המוגבל של השוק המקומי, החברות הישראליות נוטות להיות גלובאליות מראשיתן.

הרשימה כוללת 9 חברות ישראליות: מאנדיי, אורקם, וויקס, פיוניר, סייברארק, איירון סורס, לנדא פרינטינג, פלייטיקה וסולאראדג'. מאנדיי נערכת ל-IPO  בנאסד"ק לפי שווי של מעל 3 מיליארד דולר, איירון סורס נערכת לגיוס לפי שווי של לפחות 6 מיליארד דולר ופלייטקה עשויה לגייס לפי שווי של כ-10 מיליארד דולר

 "חברות אלו הן מתחרות חזקות המשבשות את כללי המשחק המוכרים. הן נכונות לתקוף מגזרים חדשים הנמצאים מעבר לעסקי הליבה שלהן," אומר מייקל מייר, שותף מנהל ב-BCG ושותף לכתיבת הדו"ח. "בה בעת, הנטייה שלהן לעבוד באמצעות האקוסיסטם הופכת אותן לנגישות יותר למודלים של שיתוף פעולה. החברות המבוססות צריכות לפתח אסטרטגיות כדי להתמודד עם מקור חדש של תחרות. האם הן מנסות להביס אותן או להצטרף אליהן?".

הישראליות שנמצאות ברשימה חלקן נסחרות בוול סטריט וחלקן מתכננות הנפקות בעתיד הקרוב. הישראליו בוול סטריט: וויקס (סימול: WIX) המפתחת פלטפורמה לבניית אתרים נסחרת בשווי שוק של 13.4 מיליארד דולר. סולאראדג' (סימול: SEDG) המפתחת טכנולוגיה ומערכות סולאריות נסחרת בשווי שוק של 11.7 מיליארד דולר.  סייברארק (סימול: CYBR) חברת אבטחת המידע נסחרת בשווי שוק של 4.1 מיליארד דולר.

בין הישראליות שמתכננות להנפיק: פלייטיקה חברת המשחקים המקוונים - הישראלית במקורה, שנמצאת כיום בבעלות סינית. הגישה לאחרונה מסמכים לקראת ההנפקה בנאסד"ק, עפ"י הדיווחים בכוונתה של החברה לגייס כמיליארד דולר על פי שווי של כ-10 מיליארד. איירון סורס חברת פרסום והפקת הכנסות ממשחקי מובייל ואפליקציות מתכננת הנפקה במהלך המחצית הראשונה של 2021 לפי שווי מוערך של כ-6-8 מיליארד דולר. מאנדיי המפתחת פלטפורמה לעבודה מרחוק נערכת להנפקה בנאסד"ק במחצית הראשונה של 2021 לפי שווי של 3-4 מיליארד דולר. 

שלושת הישראליות הנוספות: אורקם שהקימו מייסדי מובילאיי - אמנון שעשוע וזיו אבירם מפתחת ומייצרת התקן מבוסס ראייה ממוחשבת המסייע לכבדי ראייה, עיוורים ובעלי מוגבלויות נוספות, פיוניר חברת הפינטק הישראלית שגייסה לאחרונה כ-300 עובדים לאור הזינוק בסחר הגלובלי, לנדא פרינטינג חברת מכונות הדפוס הדיגיטליות שהחליפה מנכ"ל בעת האחרונה.

את 100 החברות המבטיחות ביותר שצמחו בשווקים מתעוררים בחרה BCG על פי שישה קריטריונים מרכזיים: חברה המבוססת היטב (בעלת שווי ארגוני של לפחות 500 מיליון דולר) ונמצאת עדיין בשלבי פיתוח מוקדמים יחסית, חברה בעלת שאיפה ופוטנציאל להמציא ולעצב מחדש תעשיות שלמות, הממוקדת טכנולוגית ומחזיקה במודל עסקי מבטיח, שהוכיחה יכולת לפתח את השוק. על החברות הבטיחות החברות המבטיחות להגיע משווקים מתעוררים אולם BCG שילבה גם מספר חברות המגיעות משווקים בוגרים יותר, כמו למשל סינגפור, זאת בשל היותן מוקדם אזורי טכנולוגי משמעותי.

קיראו עוד ב"גלובל"

חברות הטכנולוגיה המבטיחות המצוינות בדו"ח של BCG מגיעות מ-14 מדינות ופועלות במגזרים רבים. שני שליש מהן מתמקדות באפליקציות או שירותים לצרכנים B2C ושליש מספקות שירותים לעסקים B2B, בפרט כאלו המשמשים להובלת שינויים מהותיים באופן העבודה של ארגונים וחברות. כמעט חצי מתוך 100 מאתגרות הטכנולוגיה פועלות בעיקר בשווקי הבית שלהן, כאשר 16 מהן משכפלות את הצלחתן בשווקים מתעוררים ו-39 חודרות לשווקים בוגרים ומפותחים. 14 חברות מתוך ה-100 מפתחות מוצרים בתחום הפיננסי

התפלגות 100 החברות המבטיחות לפי סקטור טכנולוגי

מקור: BCG - Global Tech Challengers Report

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.