האם מודרנה היא חברה טובה עם מניה יקרה?
חברת מודרנה MODERNA (סימול:MRNA) דיווחה כי תוצאות מקדמיות בניסוי שלב 3 לחיסון שהחברה מפתחת לקורונה, הראו אפקטיביות של יותר מ-94% במניעת הידבקות בנגיף, במסגרת מה שמנכ"ל החברה, סטפן באנסל (Stephane Bancel) הגדיר כשינוי של כללי המשחק - "game-changer" (לכתבה המלאה).
בתגובה להודעה, מניית החברה זינקה ב-9.7% והיא נושקת ל-100 דולר. המחיר הזה מבטא שווי של כ-40 מיליארד דולר (בהינתן האופציות למניות). העלייה אתמול היא התגובה המידית לתוצאות החיסון, אבל החיסון כבר הזניק את מניית החברה פי 5 מתחילת השנה, והשאלה אם יש עוד מקום לעליות?
למעשה, המניה קרובה מאוד למחיר היעד הממוצע שקבעו האנליסטים - 100 דולר למניה, כשקצה התחזיות העליון עומד על 136 דולר והקצה התחתון עומד על 88 דולר. מתוך 11 האנליסטים שסוקרים את מודרנה, 9 סיפקו המלצת קנייה. אך הם עשו את זה במחירי מניה נמוכים יותר ועם יעד ל-100 דולר. בתוך מחיר היעד הזה, כבר גלומות התחזיות הוורודות של אישור החיסון. בתוך היעד הזה יש גם הייפ גדול, כי מה לעשות - אנחנו בעיצומה של מגפה ומודרנה הולכת "להציל את העולם" ובמצב כזה - יש הסתערות על המניה.
זה בא לידי ביטוי בקשר שנראה יחסית חלש בין השווי ובין הרווחים הצפויים. מודרנה על פי הערכת האנליסטים תרוויח בשנה הבאה 3.5 דולר למניה (רווח שמבטא מכפיל רווח של כ-28) כשההכנסות יסתכמו ב-5.3 מיליארד דולר. אלו תוצאות מדהימות, אבל האם הן יחזיקו מעמד - אנחנו יודעים על שורה של מתחרות שמפתחות חיסון לקורונה (פייזר וביונטק היו הראשונות). אנחנו יודעים שהחיסון לקורונה יאומץ בחשדנות והססנות. אנחנו גם יודעים שהחברות הראשונות יכולות להגדיר מחירים גבוהים, אבל בהמשך ממש לא בטוח. אנחנו גם יודעים שיש מצב שיצטרכו לפתח חיסונים חדשים ועמידים יותר אם יהיו מוטציות לנגיף. כלומר, יש סיכונים גדולים. מנגד, אנחנו גם יודעים שמודרנה היא מהמובילות בתחום החיסונים בעולם, אז מגפות וצרות אחרות, הן הביזנס שלה, ונראה שזה לא הולך להסתיים מהר.
- רשות ני"ע: חברות נדל"ן הציגו שווים מנופחים
- בייטדאנס, חברת האם של טיקטוק, מוערכת ב-300 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה חושבים במורגן סטנלי
מורגן סטנלי סיפקו מחיר יעד בסיסי של 100 דולר, כאשר בתרחיש אופטימלי ביותר המניה צפויה להגיע אף ל-335 דולר, ומנגד, בתרחיש הגרוע ביותר תתרסק אל אזור ה-17 דולר למניה. כיום, לבית ההשקעות יש דירוג לחברה של ״תשואת יתר״ במדד חברות הביוטכנולוגיה.
"בסך הכל, אנו מאמינים כי נתונים אלו חזקים ותומכים ב-mRNA-1273 כחיסון הטוב ביותר ל- COVID-19. אנו מצפים לפרסום פרטים נוספים עם סיום המחקר, כולל כל הנקודות המשניות , כגון השפעת החיסון על חולים אסימפטומטיים.״ אמר מתיו הריסון, אנליסט במורגן סטנלי.
גולדמן זאקס (סימול:GS) קבע מחיר יעד של 105 דולר למניות מודרנה והעניק למניה ביולי דירוג "קנייה". פייפר סנדלר (סימול:PIPR) העלה את יעד המחיר שלהם על מניות מודרנה ל -136 דולר מ -134 דולר. באופנהיימר חזרו על דירוג "קנייה" והעניקו מחיר יעד של 108 דולר.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"אנחנו חיוביים לגבי הנתונים המוקדמים ומצפים להמשך התקדמות. אנו רואים בחיסונים לצד מחלות נדירות, כמחוללי הערך העיקריים של מודרנה״ הוסיף הריסון. בתי ההשקעות רואים בהמשך נתונים קליניים חיוביים לצד עמידה בלוחות זמנים כזרזי צמיחה מהותיים,. בנוסף, מעריכי השווי רואים בהצלחת ניסוי ה-CMV כגורם משפיע לא פחות חשוב. CMV הוא נגיף זיהומי נפוץ, והגורם המוביל למומים בילדים.
מנגד, פגיעה ביעילות או בבטיחות החיסון יגרמו למשקיעים לזרוק במהירות את ״הסחורה״. גורמים נוספים שעלולים לפגוע במחיר היעד הם עיכובים בפרסום הנתונים הקליניים, קשיי ייצור ובמידה ונתוני המחקר של המתחרים יהיו חזקים מן הצפוי. בסוף, יש לזכור שמדובר בחברה הפסדית, אשר נמצאת בשלב המחקר והפיתוח לחמישה מוצרים שונים, שבהם היא תלויה בהמשך חייה הציבוריים.
- 3.לא שווה סנט מעל 7 דולר (ל"ת)שמאי ומעריך נכסים 17/11/2020 13:09הגב לתגובה זו
- 2.תמים 17/11/2020 13:07הגב לתגובה זומודרנה חברה קטנה אך איכותית יותר מפרייזר
- 1.נא להתעדכן בזמן- פייפר יעד 166 אופנהיימר כבר ביעד 157 (ל"ת)17/11/2020 12:18הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
