ירוק בוול סטריט: הדאו ג'ונס עלה ב-1.6%, מודרנה זינקה בכ-9.6%
המסחר בוול סטריט התנהל בעליות שערים, על רקע ההודעה של מודרנה בנוגע לחיסון לקורונה שמהווה שוב "שובר שיוון" בשוק, דבר הגורם לשוני רב בין הסקטורים.
המדדים המרכזיים
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שבוע לאחר ההודעה של פייזר PFIZER (סימול:PFE) על מציאת חיסון לנגיף הקורונה ששיתק את הכלכלה בחודשים האחרונים, חברת מודרנה MODERNA (סימול:MRNA) מצליחה להפתיע את השווקים עם תוצאות חזקות במיוחד לניסוי לחיסון. החברה מדווחת כי תוצאות מקדמיות בניסוי שלב 3 לחיסון שהחברה מפתחת לקורונה, הראו אפקטיביות של יותר מ-94% במניעת הידבקות בנגיף, במסגרת מה שמנכ"ל החברה, סטפן באנסל (Stephane Bancel) הגדיר כשינוי של כללי המשחק - "game-changer". הניתוח העריך 95 הדבקויות של קורונה בקרב 30,000 משתתפי הניסוי. מודרנה, שפיתחה את החיסון בשיתוף עם המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות, אמרה כי 90 מקרי קורונה נצפו בקבוצת הפלצבו לעומת 5 מקרים שנצפו בקבוצה שקיבלה את החיסון בשני מינונים. כלומר, מדובר ביעילות משוערת של החיסון של כ-94.5% (לכתבה המלאה).
בדומה לאירוע בשבוע שעבר, ההודעה של מודרנה גרמה לשונות גדולה בין הסקטורים. המניות בסקטורים הדיפנסיביים זינקו במסחר המוקדם, בעוד מניות הטכנולוגיה שנהנו ממשבר הקורונה הציגו חולשה.
בגזרת הסחורות, הנפט טיפס כעת בכ-3% לרמה של 41.3 דולר לחבית. הזהב נסגר בירידות קלות סביב רמה של 1,885 דולרים לאונקיה..
במרכז
כל הסקטורים שנפגעו משמעותית במהלך החודשים האחרונים מנגיף הקורונה עמדו במרכז. בגזרת הקרוזים נציין את מניית קרניבל CARNIVAL CORP (סימול:CCL), מניית רויאל קאריביאן ROYAL CARIBBEAN CRUISES (סימול:RCL) .
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במניות התעופה נציין את מניית אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES (סימול:AAL) , סאות'וואסט איירליינס SOUTHWEST AIRLINES CO (סימול:LUV), יונייטד איירליינס (סימול:UAL) .
עוד סקטור שריכז עניין הוא סקטור הבנקאות. בהקשר זה נציין את מניית בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA CORPORATION (P (סימול:BAC), מניית גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS GROUP (סימול:GS), ג'יי פי מורגן JP Morgan Chase (סימול:JPM) ואת תעודת הסל KRE העוקבת אחר הבנקים האזוריים בארה"ב.
במקביל, סקטור הטכנולוגיה הציג חולשה במהלך המסחר. בהקשר זה נציין את אפל APPLE (סימול:AAPL), אמזון AMAZON (סימול:AMZN), פייסבוק FACEBOOK (סימול:FB), מייקרוסופט MICROSOFT (סימול:MSFT) ואלפבית GOOGLE (סימול:GOOG).
מניות התרופות המתחרות בחיסון לנגיף הקורונה איבדו גובה. בהקשר זה נציין את פייזר PFIZER (סימול:PFE), ביונטקס BIONTECH SE ADR (סימול:BNTX) ׁ(על הצניחה של פייזר).
ישראליות
חברת וויקס (WIX) תמשיך לרכז עניין לאחר שדיווחה בשבוע שעבר על זינוק של 29% בהכנסות הרבעון השלישי ל-254 מיליון דולר, ההפסד המתואם עמד על 14 סנט למניה. החברה מכה את צפי האנליסטים ומספקת תחזית חזקה להמשך - החברה צופה הכנסות בטווח של 266-271 מיליון דולר לרבעון הרביעי - לעומת הצפי בשוק להכנסות של כ-265.2 מיליון דולר (לכתבה המלאה).
- 5.תמשיכו עוד עוד לנפח . נראה את הפיצוץ השנה שהאינפלצ 16/11/2020 23:25הגב לתגובה זותמשיכו עוד עוד לנפח . נראה את הפיצוץ השנה שהאינפלציה תבעט
- 4.ממתין 16/11/2020 19:16הגב לתגובה זוהתור שלה להתפוצצות....תחזיקו חזק
- בונקר 16/11/2020 23:00הגב לתגובה זולא צריך להיות חכם כדי להבין שהיא לא שווה יותר מ2000
- 3.dw 16/11/2020 18:29הגב לתגובה זולמשל psx או vlo. אצלנו בת"א אלה בזן ופז נפט. כדי שתיירים יגיעו לבתי המלון צריך מטוסים וכדי שהמטוסים יטוסו צריך דלק סילוני, שכיום בקושי מיוצר. מי שמייצר את הדלק הסילוני אלה בתי הזיקוק, ומכאן העליה בסקטור.
- 2.המשך..תם אך כן נישלם.... (ל"ת)..... 16/11/2020 17:10הגב לתגובה זו
- 1.יאא וואראדי איזו קריסה באה לכם. לגיבורים..תיקנו..תיקנו. (ל"ת). 16/11/2020 16:26הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
