סטיבן מנוחין
צילום: gettyimages

תוכנית תמריצים פיסקלית ירדה מהפרק לחודשים הקרובים

הבית הלבן נוטש היום את השיחות עם הדמוקרטים בנוגע לתוכנית תמריצים והמשמעות היא שהסיכויים לתוכנית תמריצים פיסקלית לפני ינואר קלושים. מדובר באירוע חיובי לטווחים ארוכים עבור המשקיעים. עבור הכלכלה הריאלית - ארה"ב נמצאת במלכוד של יפן לפני 3 עשורים
עמית נעם טל | (11)

לאחר ההתלהבות הראשונית ביום שני האחרון מההודעה של פייזר, נראה כי המשקיעים לאט לאט מתפכחים מהרעיון של חזרה לצמיחה מהירה: מניות הקרוזים והתעופה מאבדות כעת עד 5% ומוחקות את רוב העליות שנרשמו השבוע. 

מדוע הסנטימנט נחלש למרות ההודעה על מציאת חיסון לנגיף ששיתק את הכלכלות בעולם בשנה האחרונה? הסיבה הראשונה היא שלמרות ההצלחה בניסוי, יקח לפייזר עוד חודשים ארוכים עד שהם יצליחו להפיץ את החיסון בכמות מספקת. במקביל, נראה כי הסיכויים ל"סגר 2" בארה"ב עולים משמעותית בימים האחרונים לנוכח גל התחלואה והצפי לזינוק במספרים בגלל החורף המתקרב. 

במקביל, חשוב להדגיש כי המשמעות הגדולה של החיסון היא סכנה מאוד גדולה לצמיחה מהירה מידי בכלכלה. כפי שהסברנו מוקדם יותר השבוע, פתיחה מהירה מידי של הכלכלה האמריקנית מהווה סכנה גדולה לכל החוב האמריקני. חזרה לקצבי צמיחה שהיו לפני המשבר אינם ריאליים - ארה"ב מוצאת את עצמה במצב של יפן לפני מספר עשורים ואירופה בשנים האחרונים: היא איננה יכולה לצמוח מהר מידי לנוכח החוב הגדול. 

צמיחה כלכלית חזקה? תיזהרו ממה שאתם מבקשים, לא ניתן לצמוח בקצב גבוה

אז צמיחה חזקה ומהירה איננה טובה, איך מקררים את השוק? הורדת תמריצים. היום נראה כי תוכנית התמריצים הפיסקלית יורדת מהפרק לחודשים הקרובים: הדיווחים ברשתות התקשורת בארה"ב מצבעים כי ממשל טראמפ החליט לזנוח את המשא ומתן עם הדמוקרטיים. המשמעות היא שהסיכויים לתוכנית תמריצים חדשה עד נמוכים מאוד עד ינואר. אפשר לשייך את הדיווחים לקיפאון הפוליטי בארה"ב, אך האמת היא שתוכנית תמריצים  פיסקלית היא הדבר האחרון שהכלכלה האמריקנית צריכה כאשר יש ציפייה לחיסון לנגיף.

הכלכלה הריאלית נפגעת כמובן מהדיווחים, אך במקביל שוק האג"ח מתקרר במהירות: התשואה ל-10 שנים יורדת לרמה של 0.9% והתשואה ל-5 שנים נסחרת שוב מתחת לרף ה-0.4%. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    tt 13/11/2020 13:31
    הגב לתגובה זו
    עכשיו כשאין כבר סיכוי לתוכנית זה טוב?היא תעלה??
  • 8.
    עים ימותו חצי ארצות הברית הבורסה תעלה הם לו יודעים מה ה (ל"ת)
    דוד 13/11/2020 09:38
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כתבה מצויינת העליות יעברו את 10% יומי.כפי שאמר יול ברנר (ל"ת)
    צרנוחה 13/11/2020 08:00
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 13/11/2020 02:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חחחח 12/11/2020 23:11
    הגב לתגובה זו
    השוק מתחנן לגירוי לולא אחד כזה אין מנוס מצניחה חופשית רק דעה כמובן בהצלחה לכולם
  • 4.
    גם את תיפול פצצה על וולסטריט זה חיובי. הכל חיובי אצלם (ל"ת)
    ממי 12/11/2020 21:21
    הגב לתגובה זו
  • צודק 100% 12/11/2020 23:26
    הגב לתגובה זו
    צודק 100%
  • 3.
    רק מזומן 12/11/2020 20:56
    הגב לתגובה זו
    ברגע שיסגרו שוב עסקים לא יעמדו בלחץ.זו מדינה קפיטליסטית השוק הפרטי קטן יתקרר לגמרי.
  • 2.
    כהן 12/11/2020 20:45
    הגב לתגובה זו
    הכתב הכלכלי הכי מוכשר בארץ. תודה לך
  • למה ומדוע נועם הולך ובא הולך ובא..? (ל"ת)
    לכהן 13/11/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אני 12/11/2020 20:25
    הגב לתגובה זו
    הפד לא יאפשר לשוק לתקן למטה ב 10%-20%
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.