גדי נצר, מנכ"ל גלוברנדס
צילום: יח"צ

בזכות הקורונה - גלוברנדס מדווחת על זינוק בשורה העליונה

הישראלים הפסיקו לטוס לחו"ל בגלל המשבר ונאלצו לוותר על רכישת הסיגריות בדיוטי פרי ובחו"ל - ההכנסות זינקו בכ-15% ל-139 מיליון שקל, הרווח הנקי טיפס בכ-10% ל-20.3 מיליון שקל
אור צרפתי | (1)
נושאים בכתבה גלוברנדס

חברת גלוברנדס 0.09%  מדווחת על צמיחה של 15% בהכנסות הרבעון השלישי ל-139 מיליון שקל - הישראלים הפסיקו לטוס לחו"ל בגלל המשבר ונאלצו לוותר על רכישת הסיגריות בדיוטי פרי ובחו"ל. הרווח הנקי עלה ב-10% לרמה של 20.3 מיליון שקל. 

הכנסות הרבעון השלישי לשנת 2020, בניכוי מס קנייה הסתכמו בכ-139 מיליון שקל, צמיחה של 15% בהשוואה להכנסות הרבעון המקביל אשתקד. במגזר מוצרי העישון הסתכמו ההכנסות נטו בכ-125 מיליון שקל, בהשוואה לכ-107 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ואילו במגזר הממתקים והחטיפים הסתכמו ההכנסות לכ-14.5 מיליון שקל, להערכת הנהלת החברה הגידול בהכנסות מגזר העישון נובע במידה רבה מהשפעת משבר הקורונה על היקפן של טיסות של תושבי ישראל לחו"ל. 

הגידול בהכנסות נובע מעליה במכירות מוצרי עישון אשר להערכת הנהלת החברה נובעת במידה רבה מהשפעת משבר הקורונה על היקפן של טיסות תושבי ישראל לחו"ל והיקף הרכישות של מוצרי עישון בדיוטי פרי ובחו"ל ומנגד קיטון בהכנסות מגזר ממתקים וחטיפים כתוצאה ממשבר הקורונה אשר אינו מהותי לחברה.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי הסתכם בכ-20.3 מיליון שקל, צמיחה של 10% בהשוואה לרווח של 18.5 מיליון שקל ברבעון 

ה- EBITDA הסתכם ברבעון השלישי בכ-30.3 מיליון שקל, עלייה של כ-10% בהשוואה ל-EBITDA של כ-27.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

תזרים המזומנים שנבע מפעילות שוטפת הסתכם בכ-11.5 מיליון שקל בלבד, בעוד ברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על נתון זה בסך 34.4 מיליון שקל. ״בתקופת הדו״ח נבעו מזומנים מפעילות שוטפת בסך של כ-11 מיליון ש"ח. עיקר השינוי לעומת התקופה המקבילה אשתקד נובע מעיתוי שחרורי מלאי מהמכס כחלק מהתנהלות החברה בעקבות משבר הקורונה על מנת לתמוך בעלייה במכירות מוצרי העישון״ ציינה החברה

דירקטוריון החברה החליט על חלוקה של 56 מיליון שקל לבעלי המניות. מתחילת השנה טיפסה מניית החברה כ-9% סה״כ, כאשר תיקנה 39% מאז השפל במרץ. 

גלוברנדס מייבאת ומפיצה של המותגים המובילים של החברות הבינלאומיות למוצרי טבק ועישון, JTI ו-BAT. בתחום הממתקים והחטיפים החברה מפיצה של מוצרי יוניליוור,דיפלומט, מארס ריגלי ומייבאת את מוצרי SalySol ועוד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אריה 12/11/2020 08:19
    הגב לתגובה זו
    לפעמים מחלקת פעמיים בשנה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.