וורן באפט
צילום: וורן באפט אתר

אלה 5 ההחזקות המובילות של ברקשייר האת'אווי

גורו ההשקעות וורן באפט ידוע בגישה השמרנית שלו ובהשקעות ארוכות טווח במניות ערך. הנה ההחזקות המובילות בפורטפוליו של חברת ההשקעות שלו השווה קרוב ל-500 מיליארד דולר
ארז ליבנה | (5)

למרות שמאז תחילת משבר הקורונה, אסטרטגיית ההשקעות שלו נמצאת תחת מתקפה, וורן באפט הוא עדיין, ככל הנראה, המשקיע הכי מוערך בוול סטריט. אגב, הביקורת הזו בהחלט מגולמת במניה של ברקשייר הת'אווי (BRK-A), ענקית ההשקעות שייסד באפט. סדרת הבלו צ'יפ של הקרן בחסר של 8.4% מתחילת השנה, אז המניה עמדה על מחיר אסטרונומי של קרוב ל-339 אלף דולר, לעומת למעלה מ-310 אלף דולר במחיר הסגירה נכון ליום שלישי. עדיין, החברה שווה 494 מיליארד דולר ועם זה קשה מאוד להתווכח.

 

בכל מקרה, נכון לחודש אוגוסט, ההחזקה המרכזית של ברקשייר הייתה בחברת אפל (AAPL), שהיוותה למעלה מ-49% מהפורטפוליו. נכון ללפני חודשיים, הקרן החזיקה כ-1 מיליארד מניות של ענקית הטכנולוגיה, שהיוו למעלה מ-109 מיליארד דולר.

 

ההחזקה השנייה בגודלה של ברקשייר, זו מניית בנק אוף אמריקה (BAC), עם למעלה ממיליארד מניות, שמוערכות ב-24 מיליארד דולר, ומהווות קרוב ל-11% מהפורטפוליו. בכלל, למרות התחזיות השליליות לסקטור, באפט אוהב מניות של בנקים וחברות פיננסיות, והוא מושקע גם בוולס פארגו ואמריקן אקספרס, בה יש לו 152 מיליון מניות שמוערכות בלמעלה מ-14 מיליארד דולר ומהוות 6.5% מהפורטפוליו (ההחזקה הרביעית בגודלה).

 

ההשקעה השלישית בגודלה היא בענקית המשקאות קוקה קולה (KO), שבה הוא מושקע כבר משנות ה-80 של המאה הקודמת. נכון לספטמבר השנה, יש לו 400 מיליון מניות של החברה, שמוערכות בלמעלה מ-19 מיליארד דולר, או 8.6% מהפורטפוליו שלו. ההחזקה החמישית בגודלה היא חברת קראפט-היינץ (KHZ), בה ברקשייר מחזיקה כ-326 מיליון מניות, בשווי 9.4 מיליארד דולר.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    והרכבת דוהרת 18/12/2020 00:18
    הגב לתגובה זו
    היום השוק השתנה ורץ קדימה בגלל מהפכת הרשת, ולבאפט לוקח זמן לעכל את השינויים המהירים
  • 2.
    ומי הרביעית? (ל"ת)
    דוד הגנן 28/10/2020 21:02
    הגב לתגובה זו
  • דוד ט. 27/07/2021 10:01
    הגב לתגובה זו
    אמריקן אקספרס נראה לי
  • 1.
    תידה גם להפסיד לו רק לקחת כסף של הציבור גם לתת לציבור (ל"ת)
    הננמי 28/10/2020 16:26
    הגב לתגובה זו
  • תדע, או דע. לא רק. ועכשיו תגיד למה התכוונת? לגבי באפט? (ל"ת)
    נחום 24/02/2021 21:26
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.