מטוס קרב
צילום: unsplash

מלחמת הסחר חוזרת: סין בסנקציות על לוקהיד, בואינג ורתיאון

השלטונות בסין לא אמרו אילו סנקציות יושתו על חברות הנשק, אבל הסיבה ידועה: מכירת נשק לטיוואן בהיקף של 1.8 מיליארד דולר. בואינג ורת'יאון יורדות בטרום ב-2% ו-3.2% בהתאמה
ארז ליבנה | (4)

בשבוע שעבר משרד החוץ האמריקאי הודיע על הסכם למכירת נשק לטיוואן בהיקף של 1.8 מיליארד דולר. טיוואן, האי השוכן לחופי דרום מזרח סין – שאותו סין רואה כמחוז היסטורי של סין הגדולה – תקבל משגרי רקטות, סנסורים וארטילריה. בסין לא אהבו את העסקה, בלשון המעטה.

 

השלטונות שם הודיעו הבוקר כי יושתו סנקציות על שלושת החברות המרכזיות בהסכם, לוקהיד מרטין (LMT), בואינג (BA) ורתיאון טכנולוגיות (RTX). העסקה האחרונה לא סתם הקפיצה את הסינים. רק לפני חודשיים האמריקאים מכרו לטיוואנים 70 מטוסי F-16 מתוצרת לוקהיד והמתיחות בין המדינות גוברת לקראת הבחירות לנשיאות שייערכו בעוד שבוע בדיוק.

 

בתחילה העסקה בישרה טובות לבואינג, כשהמניה עלתה בחודש האחרון. אבל נראה שמניית בואינג צפויה לסבול במיוחד מההחלטה לאור קשריה ההדוקים עם הממשל הסיני. המניה כבר איבדה חצי משוויה השנה, כשירדה מ-337 דולר למניה בתחילת השנה, לכ-167 דולר למניה, בעיקר בגלל תקלות במנועים והקורונה. שווי השוק שלה נושק "רק" ל-94.5 מיליארד דולר, כשנכון לכתיבת שורות אלה, המניה יורדת ב-2% בטרום מסחר בשל ההודעה הסינית. רתיאון שאיבדה שליש משוויה ב-2020, יורדת ב-3.2%.

 

הסיבות המרכזיות הן פארסת השבתת הצי העולמי של מטוסי ה-737MAX – שצפוי לחזור בהדרגה לשימוש עד סוף השנה בהתאם להחלטות הרגולטור האמריקאי – אבל גם בשל הפגיעה העמוקה בסקטור התעופה העולמי בשל משבר הקורונה, מה שלא רק פגע ברכש של מטוסים חדשים, אלא גם בשוק החלפים הרווחי.

 

כעיקרון, סין כבר הודיעה מספר פעמים כי תטיל סנקציות והגבלות נוספות נגד חברות אמריקאיות, כתגובה לפעילות הממשל האמריקאי נגד חברות סיניות, בהן Huawei וטיקטוק של בייטדאנס. עד עכשיו, סין טרם מימשה את איומיה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אני 26/10/2020 16:05
    הגב לתגובה זו
    וזה הולך להיות העולם שלנו בעשור הקרוב.גוש סיני וגוש אמריקאי זה יתחיל סביב הסחר ואנחנו לא לגמרי יודעים איפה ומתי זה יגמר
  • 2.
    והנה זה התחיל חחח כותרות וכותרות .... ועוד לחץ (ל"ת)
    לאתר 26/10/2020 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ==================== 26/10/2020 14:40
    הגב לתגובה זו
    לסינים לקנות מתכות יש גם בקנדה במחיר לא גבוה משמעותית
  • לחברות האלו יש צד אזרחי (ל"ת)
    ישראל 27/10/2020 10:24
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.