וול סטריט
צילום: lo lo on Unsplash

הטרנד שכובש את וול סטריט לא עוצר - שיא גיוסים בחברות ה-SPAC

חברות ה-SPAC רשמו שיא במספר ההנפקות; הנפקה נוספת לחברת הסוללות לרכבים חשמליים רומאו סיסטמס: מתחילת השנה היו 61 IPO של חברות SPAC

אור צרפתי | (5)
נושאים בכתבה הנפקה ראשונית

שוק ההנפקות הראשוניות (IPO) בוול סטריט רותח כשלצד גיוסי ענק של חברות טכנולוגיה יש גל ענק של הנפקות SPAC שהן למעשה סוג של שלדים ללא פעילות שמגייסים מזומנים כדי להשקיע אותם בשלב הבא. בשבוע שעבר היו  15 הנפקות של חברות כאלו מתוך 29 IPO בוול סטריט, כאשר שמונה מתוכן נרשמו ביום שישי האחרון תוך גיוס מצרפי של כ-3.25 מיליארד דולר - שיא גיוסים יומי. 

 

מהו SPAC ולמה פתאום הפך להיות סחורה חמה

חברות ה-SPAC קיימות בשוק כבר לפחות עשור והן מכונות חברות "צ'ק פתוח". הסיבה? מדובר בחברות ללא פעילות עסקית כלשהי, רק הר של מזומן שדורש להשקיע אותו. לרוב, מי שעומדים מאחורי החברות הללו הן קרנות הון סיכון או בנקי השקעות, שיחד עם איש עסקים ידוע, משלבים ידיים כדי למצוא פעילות עסקית ולמזג אותה לתוך השלד מלא המזומנים. חברות ה-SPAC, שמו להם למטרה למצוא את הסטארט אפ הבא, ובמידה ולא מבצעות רכש בתוך 24 חודשים מיום ההנפקה, החברה מתפרקת והכסף מוחזר למשקיעים פלוס ריבית, אבל פחות ההוצאות שנדרשו כדי למצוא את ההשקעות. 

 

שיא במספר ההנפקות 

זה היה שבוע עמוס עבור הבורסה בניו יורק ובנאסד״ק, כאשר שיא 29 רישומים חדשים למסחר הגיע לשווקים. במהלך השבוע הונפקו אחד עשר חברות, שלושה נרשמו במסחר, ו-15 חברות הפכו לציבוריות אודות ל-SPAC. ביום שישי האחרון לבדו נרשמו 8 חברות, כשהגיוסים המצרפיים שלהן הגיע ל-3.25 מיליארד דולר. 

 

מכירת מניות ה-SPAC מתחילת כיחידות השתתפות, לפני שהן נפרדות למניות רגילות ולכתבי אופציה. לאחר מכן, המשקיעים יצטרכו להמתין כ-52 יום לפני שיוכלו לרכוש מניות רגילות בשווקים. כל שמונת ה-SPAC תומחרו במחיר של 10 דולר ליחידה. 

 

Romeo Systems

שבוע המסחר נפתח עם עוד הנפקה היסטורית, כאשר חברת רומאו, יצרנית סוללות לרכבים חשמליים, מונפקת לציבור באמצעות מיזוג עם RMG Acquisition, חברת ה-SPAC,  בעסקה של 1.33 מיליארד דולר. החברה תרשם בבורסה בניו יורק תחת הסימול RMO.

 

 

החברה גייסה 384 מיליון דולר, הכוללים השקעה של 150 מיליון דולר מ-Republic Services ו-The Heritage Group. יצרנית החלקים לרכב BorgWarner (סימול:BWA) מחזיקה ב-20% ממניות רומאו, כאשר רומאו מחזיקה ב-40% ממיזם אירופאי משותף של החברות לייצור סוללות. 

 

על פי הודעת החברה, רומאו תשתמש בכספי הגיוס לצורך הרחב יכולות המחקר והפיתוח, בכדי להמשיך ולפתח טכנולוגיות ומערכות עבור סוללות לרכבים מסחריים. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    Dphc תקראו עליה (ל"ת)
    משקיע 06/10/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    DIZINGOF 06/10/2020 06:21
    הגב לתגובה זו
    לחברה מאות פטנטים בתחום הדפסה בתלת מימד במתכת והמוצר המנצח - מדפסת מתכת במהירות פי 100 מהקיים היום וכבר עם צבר הזמנות מ60 מדינות. בססבי גיוס קודמים הצטרפו GOOGLE GM ושמות מוכרים אחרים לפי שווי של מיליארד דולר. (יוניקורן) המיזוג היה לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר. הSPAC הזה $TRINE נסחר כרגע מתחת ל$11. לפי אתר SEEKING ALPHA האפסייד הוא $35 בטווח הקצר.
  • 2.
    ארקו 05/10/2020 23:24
    הגב לתגובה זו
    תקראו לעומק על העסקה של חברת ה-SPAC של היימייקר וארקו אחזקות.נראה מאוד מעניין.
  • 1.
    הטרנד הכי חם בוול סטריט--ז ה ב.קנו זהב מכל סוג (ל"ת)
    יוסי 05/10/2020 23:07
    הגב לתגובה זו
  • הבהלה לזהב (ל"ת)
    ו 06/10/2020 09:11
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.