אנרגיה סולארית
צילום: Getty images Israel

האם סקטור האנרגיה הסולארית מריח הפסד של טראמפ?

סקטור הנפט והגז מדמם, אך סקטור האנרגיה הירוקה רותח בימים האחרונים כאשר המניות בתחום מזנקות. סולאראדג' הישראלית מזנקת כבר לשווי של 12.4 מיליארד דולר. המהלך מגיע במקביל לעלייה בהסתברות של ביידן לזכות בבחירות הקרובות
עמית נעם טל | (16)

במקביל לצניחה בסקטור הנפט והגז בימים האחרונים, סקטור האנרגיה הסולרית לוהט בימים האחרונים. תעודת הסל העוקבת אחר החברות בסקטור (סימול:TAN) מטפסת כעת ב-3.5% ומשלימה זינוק של יותר מ-21% במהלך 5 ימ המסחר האחרונים. 

האחזקה הגדולה ביותר של TAN (כ-10.1%) היא בסולאראג' הישראלית (סימול:SEDG) שמשלימה זינוק של יותר מ-36% במהלך השבוע האחרון והיא נסחרת כעת ברמות שיא כל הזמנים עם שווי חברה של 12.4 מיליארד דולר. האחזקה השנייה בגודלה היא בחברת סאנראן (סימול:RUN). מניית החברה עלתה בימים האחרונים ב-38%, כאשר מאז תחילת יולי האחרון משלימה החברה עלייה של לא פחות מ-305%. עוד אחזקה גדולה של התעודה היא אנפייז אנרגיה (סימול:ENPH) שעולה כעת ב-6% לשיא כל הזמנים. 

למעשה, כל המניות בסקטור רשמו בשבועיים האחרונים ראלי חד של עשרות אחוזים. 

קשה להצביע על אירוע ספציפי שאחראי על החגיגה בסקטור דווקא בימים האחרונים. עם זאת, העלייה בהסתברות של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן לזכות בבחירות הקרובות בארה"ב בהחלט מספקת רוח גבית לסקטור. 

"כשדונלד טראמפ חושב על אנרגיה מתחדשת הוא רואה בעיני רוחו טחנת רוח שוגרמת איכשהו לסרטן. כשאני חושב על טחנות הרוח האלו, אני רואה ייצור אמריקאי ועובדים אמריקאיים שמתחילים לשלוט בשווקים הגלובליים", כך טען ביידן במהלך כנס בחירות ביולי האחרון. 

במהלך החודשים האחרונים הציג ביידן תוכנית שאפתנית במיוחד לתחום בעלות כוללת של כ-2 טריליון דולר ל-4 השנים הקרובות. המטרה המוצהרת של ביידן היא להוביל שינוי שיגרום ל-0 פליטות פחמן ב-2035. 

ההסתברות של טראמפ לנצח בבחירות (לבן) מול תעודת TAN: המשקיעים מריחים הפסד של טראמפ?

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    יוסי 03/10/2020 05:09
    הגב לתגובה זו
    עד הקורנה הסיכוי של טרמפ עולה וגם המגזר, אחרי הקורנה הסקטור עדין עולה וטרמפ יורד. אולי זה פשוט טכנולגיה טובה. היום ליצר קילו ואט סולארי עולה שליש מפחמי וזו למה הסקטור רותח. לדעתי (מה שכתבים לא כותבים לעולם אלה קובעים עובדות) לנו בישראל עדיף את טרמפ מסגן נשיא של אובמה שונא ישראל.
  • 12.
    רעננית 02/10/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
    לאנרגיה מתחדשת, עם מחזורים גדולים יותר מ-TAN
  • 11.
    שושו 02/10/2020 11:47
    הגב לתגובה זו
    ולא משנה מי יוביל בארה"ב.
  • רייז 02/10/2020 16:41
    הגב לתגובה זו
    זה פשע לקשור כל הזמן בין הבורסה והממשל למגמה הירוקה
  • 10.
    רות באדר מינהוף 02/10/2020 09:42
    הגב לתגובה זו
    הרגתם אותי.... הזהרו במשאלותיכם פן תתגשמנה...
  • 9.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 02/10/2020 08:46
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תסבירו לי מכונית שנוסעת בארה"ב 300 קמ לא שווה כלום (ל"ת)
    משה ראשל"צ 02/10/2020 08:18
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ביידן לא יזכה בבחירות , הוא זומבי (חי/מת), הוא יביא את ארהב לאבדון (ל"ת)
    אריאל 02/10/2020 01:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שמוליק 02/10/2020 00:35
    הגב לתגובה זו
    על הפאנלים האלה
  • 5.
    שגיא 01/10/2020 23:16
    הגב לתגובה זו
    ותמך בפיצלי שמן שהתמטטו עים קריסת הנפט.
  • 4.
    אלעד 01/10/2020 22:35
    הגב לתגובה זו
    תקנו מניות נפט עם ערך והכנסות לא אוויר עם מכפילי רווח ותמחור מנופח.
  • 3.
    גם לכאן הגיעו כתבים שמאלנים...הכל רקוב (ל"ת)
    יעקב 01/10/2020 22:34
    הגב לתגובה זו
  • עוד פתאט אומלל - מה הקשר??? (ל"ת)
    דניאל 01/10/2020 22:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נוק. 01/10/2020 21:38
    הגב לתגובה זו
    הכל שטויות. טראמפ יביס את ביידן בקלות.
  • 1.
    אנונימי 01/10/2020 21:13
    הגב לתגובה זו
    csiq המניה הכי מעניינת בסקטור
  • איכותית אבל יקרה כרגע. נארוב לה בתקווה לתיקון קל בקרוב. (ל"ת)
    נחום 01/10/2020 23:02
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.