ביטוח לרכב
צילום: shutterstock

לפני רכישת פוליסת ביטוח - איפה מקבלים את השירות הטוב ביותר?

לפי מדד השירות בתחומי הביטוח והחיסכון הפנסיוני של רשות שוק ההון, החברות המובילות בשירות הן אלטשולר שחם בפנסיה, ילין לפידות בקופות גמל והפניקס והראל בביטוח חיים; מה לגבי ביטוח חובה, בריאות ונסיעות לחו"ל? 
ערן סוקול | (3)

רשות שוק ההון פרסמה את מדד השירות לשנת 2019 בתחומי הביטוח והחיסכון הפנסיוני אשר מטרתו הגברת השקיפות לציבור החוסכים והמבוטחים לצד הגברת התחרות בתחום השירות. על פי הדירוג, החברות המובילות בשנת 2019 בשירות הן: אלטשולר שחם בענף פנסיה, ילין לפידות בענף קופות גמל והפניקס והראל בענף ביטוח חיים משולב חיסכון. לפני שאתם רוכשים פוליסת ביטוח, כדאי שתדעו שבכל ענף חברה אחרת מובילה מבחינת השירות. הדירוג המלא לפניכם.

> קישור לדירוג המלא של מדדי שירות חברות הביטוח לשנת 2019

מדד השירות בחברות הביטוח

ברשות שוק ההון מציינים כי השנה ניתן לראות שיפור משמעותי בשלל מוצרי הביטוח המוצעים כששיעור השיפור הממוצע בשוק כפול מהשיפור מאשתקד ועומד על כ-4 נקודות. מהנתונים עולה כי החברות שהציגו את הביצועים הטובים ביותר ברמת החברה הן: ביטוח ישיר, ביטוח חקלאי, שומרה ושירביט.

עוד עולה כי חברת הביטוח מגדל מראה ירידה משמעותית באיכות השירות שמעניקה למבוטחיה ומדורגת בתחתית המדד במרבית הקטגוריות הנמדדות.

מדד השירות בחברות הביטוח מורכב מחמישה נדבכים:

1. תשלום תביעות – אחוז התביעות שאושרו ושולמו, ומהירות הטיפול בהן.

2. שביעות רצון לקוחות – מידת שביעות הרצון מהשירות והמלצה של לקוחות על חברות הביטוח.

3. תלונות הציבור – מספר התלונות שהוגשו כנגד חברות הביטוח לבירור ברשות.

4. זמני מענה – מהירות מתן המענה הטלפוני במוקדי השירות של החברות.

5. כלים דיגיטליים – האפשרות לבצע פעולות בצורה דיגיטלית. 

עיקר השיפור בציוני השוק במוצרים מתחומי בריאות וחיים נובע מעליה בציוני הרכיבים הבאים: זמני מענה ומדד דיגיטלי.

מדד השירות בחיסכון הפנסיוני

במדד השירות לשנת 2019, ניתן לזהות את השיפור באיכות השירות של הגופים המוסדיים נוכח העלייה הניכרת  בציוני השירות בענפי החיסכון הפנסיוני (בקרנות הפנסיה עלייה לציון 75 לעומת ציון 70 אשתקד, בענף קופות הגמל לציון 79 לעומת 75 אשתקד, ובענף ביטוח חיים משולב חיסכון, עלייה לציון 73 לעומת 68 אשתקד).

מדד השירות בחיסכון הפנסיוני מורכב משלושה נדבכים:

1. שביעות רצון והמלצת לקוחות 

2. תלונות ציבור 

3. זמני מענה טלפוני

שירביט וכלל מובילות בביטוחי החובה לרכב

הפניקס וביטוח ישיר מובילות בביטוחי הבריאות

איילון ומנורה מובילות בביטוחי הסיעוד

הפניקס ו-AIG מובילות בביטוחי הנסיעות לחו"ל

הפניקס וכלל מובילות בביטוח אובדן כושר עבודה

ד"ר משה ברקת הממונה על רשות שוק ההון: "מדד השירות המתפרסם היום מהווה המשך ישיר לפעילות הרשות השמה את החוסכים והמבוטחים במרכז. המדד יסייע לציבור המבוטחים והחוסכים בישראל לבצע בחירות מושכלות ומותאמות עבורם בעת רכישת פוליסות ומוצרי חיסכון וביטוח. הרשות תמשיך לעודד תחרות בתחומי השירות השונים בגופים המפוקחים ותעמוד לצד המבוטחים גם בתקופה מאתגרת זו".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מילי 10/04/2021 14:29
    הגב לתגובה זו
    איך קוראים את הדירוג הזה? מה פירוש המספרים והצבעים? האם אלה אחוזים? ציונים? מספרי ארועים?
  • 2.
    מיכאל 17/09/2020 15:43
    הגב לתגובה זו
    אם כתבתם ששירביט היא חברה מובילה בביטוח. אז כאחד שהיה מבוטח אצלהם לתקופה קצרה הם החברה הכי גרועה שקיימת...
  • 1.
    שאול 15/09/2020 19:28
    הגב לתגובה זו
    העילה לכותרת ? הצמצומים המשמעותיים שביצעו חברות הביטוח בגלל הקורונה , שפגעו בעיקר בשירות לקוחות ולא בפעילות השוטפת או ההשקעתית של המבטחים.
הלוואות
צילום: FREEPIK

לא רק ריבית: כך תחשבו את העלות האמיתית של ההלוואה שלכם

מדוע הריבית הנקובה היא רק קצה הקרחון של המחיר האמיתי, כיצד עמלות ומנגנוני הצמדה מייקרים את ההחזר בפועל, ואיך תוכלו להשוות בצורה מושכלת בין הצעות מהגופים המלווים כדי להימנע מהפתעות 

ענת גלעד |
נושאים בכתבה הלוואות עמלות


בעת בחינת הצעה למימון, הנתון הראשון שאליו העין נמשכת הוא הריבית הנקובה. עם זאת, בעולם ההלוואות ובמיוחד בתחום החוץ בנקאי, הריבית היא רק מרכיב אחד במשוואה. כדי להבין כמה ההלוואה שתכננתם לקחת עולה לכם באמת, יש להכיר את המנגנונים השקופים שמייקרים את העסקה, ואת המדדים שמאפשרים השוואה אמיתית בין הצעות שונות. 


העלות הראשונה - עמלת פתיחת תיק

המרכיב הראשון שמשפיע על כדאיות ההלוואה הוא עמלת פתיחת התיק או דמי הטיפול. מדובר בסכום הנגבה מראש במועד העמדת האשראי. בעוד שבמערכת הבנקאית עמלות אלו לרוב מוגדרות בתעריפונים מפוקחים (כך למשל, עמלת פתיחת תיק משכנתא עומדת על 360 ש"ח נכון לשנת 2025), 

בגופים חוץ בנקאיים המודל שונה משמעותית - שם מקובל לגבות עמלה בשיעור מסוים מסך הקרן, לרוב בין 1% ל 3%. המשמעות היא שחיקה מיידית של סכום ההלוואה: לווה המבקש 100,000 ש"ח עשוי לגלות שלחשבונו נכנס סכום נטו של 98,000 שקל בלבד, בעוד שהריבית מחושבת על מלוא הסכום המקורי. זהו למעשה קנס כניסה שמעלה משמעותית את עלות ההלוואה, במיוחד בהלוואות לתקופות קצרות.


מלכודת המדד

עלות נוספת שנוטים לשכוח היא הצמדת הקרן למדד המחירים לצרכן. בתקופות של אינפלציה, הלוואה צמודת מדד עלולה להפוך לנטל מתגלגל: גם אם הלווה משלם מדי חודש בחודשו, יתרת החוב שלו עשויה לתפוח בגלל עליית המדד. במצב כזה, הלווה משלם ריבית על סכום שהולך וגדל במקום לקטון, מה שמעלה את העלות הסופית מעבר לתכנון המקורי.

לכך מצטרפת שיטת החישוב של לוח הסילוקין. רוב ההלוואות מבוססות על לוח שפיצר, שבו ההחזר החודשי קבוע אך הרכב התשלום משתנה: בשנים הראשונות רוב התשלום מופנה לכיסוי הריבית ורק מיעוטו לכיסוי הקרן. המשמעות היא שאם לווה ירצה לפרוע את ההלוואה באמצע התקופה, הוא יגלה שיתרת החוב שלו כמעט ולא הצטמצמה, למרות ששילם סכומים נכבדים מדי חודש. הבנת מבנה לוח הסילוקין קריטית להבנת העלות לאורך זמן.