ביל גייטס
צילום: לע"ם, קובי גדעון

גייטס מצנן את ההתלהבות - "לא נראה חיסון לקורונה השנה"

ביל גייטס: "בדצמבר-ינואר יש סיכוי שלפחות שתיים-שלוש חברות יבקשו אישור"; אבל גם אז קבלת האישור, המעבר לייצור שוטף וחיסון האוכלוסיה, ייקח זמן 

על רקע התחממות המירוץ לפיתוח חיסון לקורונה, מייסד מיקרוסופט ביל גייטס, סבור כי אף אחת מהחברות שמפתחות חיסון לא צפויה להגיע לאישורים סופיים לפני סוף השנה. מי שלדעתו בכל זאת, עשויה לעמוד ביעד שהציב הנשיא טראמפ היא חברת פייזר (PFE). אלא שגם אז - המרחק בין אישור (מהיר ודחוק ככל שיהיה) לבין חיסון בפועל הוא של כמה חודשים טובים, כך שלרוב הגידול של הציבור האמריקאי ובכלל - בעולם - החיסון אינו אופציה של החודשים הקרובים.  

גייטס אמר את הדברים בראיון לרשת CNBC, לדבריו, "אף אחת מהחברות לא צפויה לבקש אישור רשמי בארה"ב לפני סוף אוקטובר. אני כן חושב שברגע שנגיע לחודשים דצמבר -ינואר, יש סיכוי שלפחות שתיים-שלוש יבקשו אישור, אם הן יוכיחו אפקטיביות".

לדבריו, מבין החברות המובילות היחידה בעלת סיכוי לקבל אישור לקראת סוף השנה היא פייזר, "כרגע מספר חברות נמצאות בשלב שלוש בניסויים, החיסון היחיד שעשוי לבקש רישיון חירום עד סוף אוקטובר הוא של חברת פייזר, אך רק אם הכל ילך בצורה מושלמת".

ברקע לדברים, מעורבותה של קרן גייטס, שהוקמה על ידי הפילנתרופ ואשתו מלינדה, שהודיעה במרץ על שיתוף פעולה לפיתוח חיסון נגד הנגיף עם כמה חברות ביומד, כולל בפייזר. הקרן, מחזיקה בין היתר במניות פייזר, ונתנה לה מענקים של מיליוני דולרים לצורך פיתוח חיסונים אחרים בשנים האחרונות. הקרן מחזיקה במניות של חברות נוספות דוגמת ג'ונסון אנד ג'ונסון, מרק ואחרות.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    שקד 16/09/2020 16:42
    הגב לתגובה זו
    הזבל הזה שדיבר על הצורך הדחוף בצמצום אוכלוסיית העולם הפך פתאום מומחה לחיסונים וקורונה ? לעולם אין לכם לאפשר לבן משפחה או חבר לקבל חיסון של מודרנה.
  • 13.
    חבל שהוא לא נשיא ארה״ב 16/09/2020 08:32
    הגב לתגובה זו
    חבל שהוא לא נשיא ארה״ב
  • 12.
    ביל גייטס הוא רשע ארור (ל"ת)
    יהודון 16/09/2020 03:07
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אוניברסיטת פנסילבניה 15/09/2020 22:11
    הגב לתגובה זו
    פליי סמארט ונהג לפי הכללים הקב"ה מטהר עולמו בדין.
  • אבי 16/09/2020 21:22
    הגב לתגובה זו
    זה בדוק . ככה כתב החתם סופר ועוד גדולים.
  • 10.
    אוניברסיטת פנסילבניה 15/09/2020 22:10
    הגב לתגובה זו
    עשתה חסד
  • 9.
    שירן 15/09/2020 22:08
    הגב לתגובה זו
    אדם חכם מנצל את ראש השנה לתפילה לכל יכול לעתיד טוב ,כמו שכתוב בזוהר ,בקבלה בתורה ביום זה נקבע מה יקרה לאדם במשך השנה . ויש טיפשים שמתעסקים בהבל וריק ביום הזה
  • 8.
    את ההתלהבות ? עד כמה סתומים אתם יכולים להיות ? (ל"ת)
    גיל 15/09/2020 20:31
    הגב לתגובה זו
  • יהודון 16/09/2020 03:04
    הגב לתגובה זו
    עד הסוף!
  • 7.
    סופה של ישראל 15/09/2020 20:02
    הגב לתגובה זו
    צמד הנוכלים ביבי וטראמפ מובילים את ישראל להכחדה.אחרי ששיסע וחילק את המדינה לביבסטים וברי מח מחליש נתניהו את צהל וחיל האוויר שהיה הביטוח של המדינה. בקרוב חמקנים מעל שמי תל אביב ומודיעין
  • 6.
    לאה חגג 15/09/2020 19:33
    הגב לתגובה זו
    רשע בגללך מתו מיליון איש עולם יה היטלר 2 ראש צפרדע מכוער אתה תמות מייסורים.אתה הבאת עלינו את הקורונה והלוואי ואתה וכל המשפחה שלך ימותו מקורונה בעינויים המקום שלך בצינוק חכה חכה יה מאנייק כל כלב?? בא יומו
  • מרינה 19/09/2020 07:07
    הגב לתגובה זו
    בכל דור יש רשעים, בגללם מתו אנשים, היטלר רצה להשמיד גם חצי מהעולם, אבל לא הצליח , גם אתה מנוול לא תצליח, לא אתה תקווה כמה אנשים יהיה בכדור הארץ, יש אלוהים והוא אחד שברא את העולם, לא תצליח , אלוהים יעניש אותך !
  • 5.
    מומחה לקנוניות 15/09/2020 18:11
    הגב לתגובה זו
    איך יודעים שהמחלה קלה יחסית למה שמתואר באמצעי התקשורת? תוקפת רק בעלי חולשה חיסונית
  • 4.
    שגיא 15/09/2020 17:56
    הגב לתגובה זו
    יגישו את הדו"ח של שלב 3 וכמה שבועות אחרי זה יגיע האישורבמסלול מזורז אים הכול סביר. פייזר נמצאת חודשיים אחריהם.
  • 3.
    123 15/09/2020 16:37
    הגב לתגובה זו
    החיסון עם השבב כבר קיים אצלו והכל מתורך וידוע מראש. חבל שבורא עולם יהרוס לו התוכניןת.בן מוות.
  • אם אתה לא טרול בבקשה תתאבד (ל"ת)
    יהוה סטייל 15/09/2020 17:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי 15/09/2020 15:08
    הגב לתגובה זו
    התמונה תתבהר לאט לאט
  • 1.
    הנבואה ניתנה לשוטים ולא למיליארדרים.עדיף שיחזור ליאכטה (ל"ת)
    שלמה 15/09/2020 15:08
    הגב לתגובה זו
  • אבי 15/09/2020 17:41
    הגב לתגובה זו
    יש רק 1 שמחליט הבוס הגדול הבורא האין סופי !
  • הוא לא מנבא, הוא זה שששולט ומנהל את העניינים מלמעלה (ל"ת)
    אור טל 15/09/2020 17:25
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".