סגירה צורמת: הנאסד"ק נפל ב-4.1%, טסלה צנחה ב-21%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים חדות של עד 4.1%, כאשר התנודתיות בשוק ממשיכה להיות גבוהה. מניות הטכנולוגיה הגדולות ממשיכות להוביל את המגמה השלילית על רקע הדיווחים סביב סופטבנק היפני. במקביל נציין כי התמיכה של הפד' והממשל האמריקני בשווקים צפויה להיות גבוהה הקרובים.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר תקופה ארוכה של עליות בשווקים ותחושת אופוריה, התנודתיות בוול סטריט חזרה בעוצמה בימי המסחר האחרונים. עיקר הלחץ מתרכז בימים האחרונים ב"מניות המומנטום" שזינקו בחודשים האחרונים. כפי שציינו ביום שישי האחרון (לכתבה המלאה), הסיפור הגדול בימים האחרונים בשוק בארה"ב הוא חשיפת המהלך של סופטבנק היפני בחודשים האחרונים. ע"פ הדיווחים בימים האחרונים, לתאגיד היפני היה חלק מרכזי בהרצה של "מניות המומנטום" בחודשים האחרונים, כאשר הוא ביצע הימור חריג במיוחד בשוק הנגזרים ולמעשה גרר את כל השוק אחריו.
ע"פ הדיווחים ביומיים האחרונים, הבנק חיסל את רוב הפוזיציות שלו במניות הטכנולוגיה הגדולות. עם זאת, יש לציין כי אם סופטבנק עדיין נמצא בחלק מהפוזיציה, יש תמריץ לשווקים "להעניש" את התאגיד היפני ע"י ביצוע מכירות של חברות הטכנולוגיה. מסיבה זו, הלחץ מתמקד בעיקר במניות אלו במסחר המוקדם.
למרות לחץ המכירות במסחר המוקדם, חשוב להדגיש כי שוקי המימון בארה"ב נותר אדיש לכל האירועים ולפיכך רוב הסיכויים שמדובר באירוע טכני ולא באירוע שעשוי להתגלגל ל"כדור שלג" בהמשך. בנוסף, נציין כי התמיכה בשווקים מצד הבנק המרכזי בארה"ב והממשל האמריקני צפויה להמשיך להיות גבוהה בימים הקרובים.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בגזרת הסחורות, הנפט נפל הערב ב-7% ונסחר ברמה של 36.7 דולרים לחבית. הזהב טיפס ב-0.1% ונסחר ברמה של 1,940 דולרים לאונקיה.
במרכז
מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) צנחה ב-21% וממשיכה את ההתרסקות של השבוע האחרון. מלבד הסיפור סביב סופטנבק, מניית החברה קיבלה בסופ"ש האחרון הודעה כי היא איננה צפויה להיכנס למדד ה-S&P500 (לכתבה המלאה).
מניות הטכנולוגיה הגדולות המשיכו כאמור לרכז את רוב תשומת הלב. מניית אפל (סימול:AAPL) איבדה כ-6.7% מערכה וחוזרת להיסחר מתחת לשווי שוק של 2 טריליון דולר. אמזון (סימול:AMZN) ירדה ב-4.3% פייסבוק (סימול:FB) ירדה ב-4.1%. מניית מייקרוסופט (סימול:MSFT) השילה 5.4% מערכה.
סקטור הבנקאות המשיך לרכז עניין לאחר שבלט ביום שישי האחר על רקע נתון התעסוקה לחודש אוגוסט. נציין בהקשר זה את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), מניית גולדמן זאקס (סימול:GS), מניית ג'יי פי מורגן (סימול:JPM).
בגזרת הישראליות, וויקס (סימול:WIX) איבדה כ-3.7% מערכה לאחר שירדה יותר מ-13% ב-2 ימי המסחר האחרונים. פייבר (סימול:FVRR) ירדה ב-3.4% לאחר ירידות של 4.4% ביום המסחר האחרון. עוד בולטות: טבע (סימול:TEVA) איבדה 3.7%, טאואר (סימול:TSEM) איבדה 5.4%.
קמהדע (סימול: KMDA) המתמחה במוצרים מבוססי פלסמה, הודיעה על סיום הגיוס ועל תוצאות ביניים ראשוניות בניסוי שלב 1/2 לטיפול של החברה בחולי קורונה בישראל. החברה מדווחת על שיפור בתסמינים ב-11 מתוך 12 חולים, בתוך 24-48 שעות מהטיפול; כל 11 החולים שוחררו מבית החולים כ-4.5 ימים מהטיפול. צריך לציין, שמניית החברה זינקה אתמול ב-11%, מבלי שדווח על אירוע מהותי כלשהו (לכתבה המלאה).
רדיהל(סימול: RDHL) זינקה ב-13% לאחר שהודיעה כי תרופת opaganib של החברה הציגה במודל פרה-קליני עיכוב מוחלט של הווירוס הגורם למחלת הקורונה. על פי הדיווח, Opaganib מנעה לחלוטין שכפול של הווירוס לאחר שלושה ימי אינקובציה על-פי מדידה במודל של רקמת ריאה אנושית. הפעילות של opaganib במודל זה הגיעה לרמת הפעילות ואף התעלתה על הפעילות של תרופת remdesivir של גיליאד (סימול: GILD) אשר שימשה כבקרה חיובית בניסוי (לכתבה המלאה).
- 16.לא הגעתם לעבודה היום תעדכנו (ל"ת)לא הגעתם לעבודה היום 09/09/2020 17:35הגב לתגובה זו
- 15.אבי 09/09/2020 07:12הגב לתגובה זואם סופטבנק העלו את השוק כדי להרויח ולמכורסאת אומרת שהדוק עלה בגלל הימור ויכול לרדת לרמות הקניה שלהם לפחות
- 14.נדב 09/09/2020 00:06הגב לתגובה זומניה עם שווי שוק של מאות מיליארדים נופלת ביום 21 אחוז. שלא להזכיר את מאות האחוזים שדפקה בחצי שנה האחרונה. אם לזה לא קוראים בועה...אז למה כן. תתעוררו. שוק בריא לא היה אמור להתנהג כך. ולא מעניין אותי בחירות..טראמפ...סופטבנק. חברה..מפולת צריכה לבוא כל שמונה עשר שנים. שימו כסף בבלטות . אני מוכן גם ריבית מינוס....עדיף מאשר להיות בסוף הכוס המלאה...שכבר מתחילה לגלוש.
- 13.אולי מחר יהיה יום חדש יותר טוב למשקיעים (ל"ת)אנונימי 08/09/2020 23:39הגב לתגובה זו
- 12.בורסה של רמאים? 08/09/2020 23:15הגב לתגובה זומה שקרה בקמהדע חייב להיחקר. חייב!
- 11.לדוקטור הפרופסור איציק 100 נמאס לי מהשטיות שלך (ל"ת). 08/09/2020 22:18הגב לתגובה זו
- ל״פרופ״ 08/09/2020 23:13הגב לתגובה זוהוא מסביר על הירידות עם ניתוחים דבילים אם הוא היה מדבר על סופט בנק ועם ההשפעה של הקולים שלהם על המדדים אז היינו אומרים שהוא קצת מבין אבל הוא רק ממורמר ומדבר על קורונה ומחלות שזה כבר מזמן מגולם יש דברים אחרים שמשפיעים וההשפעה של סופט בנק היא רגעית ויש חוק שלושה הימים בבורסה נקווה שזה יעבוד, וממחר עליות לילה טוב
- לא מכירה אותו אבל בטח הבין שאת סתומה. (ל"ת)תמרה 08/09/2020 22:58הגב לתגובה זו
- 10.ארהב 08/09/2020 20:36הגב לתגובה זוהבורסה שם צריכה לנחות עוד 50 אחוז ועדיין בועה מנופחת
- 9.ג'וקר 08/09/2020 18:07הגב לתגובה זואבל שוול סטריט יורד פתאום זה צריך להשפיע עלינו. בושה.
- 8.זה בורסה 5 שנים רק עולה טרמפ מריץ החתן קוטף כסף כל (ל"ת)דוד 08/09/2020 17:31הגב לתגובה זו
- 7.אפו כול פקחי הבורסה מה הם יושנים ונותנים לבורסה לרסק את (ל"ת)דוד 08/09/2020 17:29הגב לתגובה זו
- 6.חברים השוק גבעה מעוד פחד גבעים כול המניות בסי הרצאת מני (ל"ת)sus 08/09/2020 17:28הגב לתגובה זו
- הנביא 09/09/2020 06:22הגב לתגובה זווגם לזה אתה לא מגיע.
- 5.אנונימי 08/09/2020 16:26הגב לתגובה זולא נמאס לך מהטיעון הזה ? השוק התנפח ועכשיו מתפוצץ למימדים שעוד לא ראינו וגם הפד לא יעזור , יש אובדן אמון מוחלט במערכת
- 4.עליות חדות ביותר עד 3 בנובמבר לפחות .אני תותחית (ל"ת)חדווה 30 שנה בבורסה 08/09/2020 16:16הגב לתגובה זו
- שוקי 08/09/2020 20:51הגב לתגובה זושוק עלה על כספים בחינם - ללא קשר למציאות... מגיע הרגע שכולם רוצים לצאת ראשונים מהפרמידה המטורפת
- 3.לטל נועם עמית 08/09/2020 16:04הגב לתגובה זואתה בחור נבון
- 2.לדוקטור הפרופסור איציק 100 נמאס לי מהשטיות שלך (ל"ת). 08/09/2020 15:57הגב לתגובה זו
- גם לי נמאס מהשטיות שלו רק למעלה וכסף בריצפה (ל"ת)חמדה 08/09/2020 22:20הגב לתגובה זו
- 1.לדוקטור הפרופסור איציק נמאס לי מהשטיות שלך (ל"ת). 08/09/2020 15:57הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
