וול סטריט
צילום: iStock

חגיגה בוול סטריט: הנאסד"ק מעל 12 אלף הנק', הדאו ג'ונס עלה ב-1.2%

הראלי בוול סטריט לא מראה סימני עצירה, כאשר התמיכה מצד הבנקים המרכזיים ממשיכה להיות גבוהה. אפל ירדה ב-2%, אך מייקרוסופט עלתה ב-2%. זום ירדה ב-7.5%. אבוג'ן עלתה בעוד 3.2%
עמית נעם טל | (14)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 1.6%, כאשר המדדים המובילים נסחרים ברמות שיא כל הזמנים. מדד הנאסד"ק נפתח לראשונה בהיסטוריה מעל לרף ה-12 אלף נק',אך חזר להיסחר מעט מתחת לרף הזה. 

 מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

מה יכול לעצור את השווקים ובפרט את מניות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב? הפד' שינה את חוקי המשחק בשבוע שעבר בנוגע להסתכלות על האינפלציה והמדדים חוגגים. כזכור יו"ר הפד' ג'רום פאואל טען בשבוע שעבר כי הבנק ישאף כעת ל"אינפלציה סימטרית סביב 2%" במקום לשאוף ליעד אינפלציה של 2%. במילים פשוטות: לפד' לא תהיה בעיה שהאינפלציה בארה"ב תעלה זמנית מעל לרף ה-2%, אם בממוצע האינפלציה היא סביב ה-2% . לנוכח העובדה כי הפד' לא פירט את הטווח אליו הוא מתייחס כ"ממוצע", הפד' למעשה מסיר מעליו את כל המגבלות הקשורות לאינפלציה בארה"ב והוא יכול להמשיך במדיניות המוניטרית ה"אולטרה מרחיבה" עוד תקופה ארוכה. 

עבור שוקי המניות, מדובר באירוע חיובי, שכן הפד' ממשיך לתמרץ את השווקים בעוצמה. עם זאת, עבור שוק האג"ח ועבור האזרחי הקטן מדובר בבעיה. בעידן שלפד' אין  בעיה עם האינפלציה, אין הגיון בלהחזיק אג"ח ארה"ב ובפרט אגרות חוב לטווח הארוך. הסיכויים כעת לזינוק של הריביות לא נמוכים (לכתבה המלאה). 

בגזרת המט"ח, הדולר אינדקס (סימול:DXY) מתחזק כעת מול רוב המטבעות בעולם, וזאת לאחר שאמש רשם שפל של שנתיים וחצי. האירו מתחזק מול המטבע האמריקני ב-0,6%, וזאת לאחר שנציג הבנק המרכזי באירופה טען אמש כי "הבנק אמנם לא רוצה להשפיע על שער המט"ח, אך הצמד דולר אירו חשוב לנו". 

במרכז

​בגזרת הישראליות, חברת (סימול: EVGN), המתמחה בביולוגיה מיחשובית, מתעוררת בימים האחרונים. מניית החברה זינקה אמש ב-30% וצפויה להמשיך לרכז עניין גם היום. דווחת כי התקשרה בהסכם השקעה בהיקף כולל של 10 מיליון דולר. במסגרתו, ירכשו הקרנות ARK Investment ו-Alpha Capital Anstalt, מניות החברה במחיר של 1.7 דולר למניה, המהווה דיסקאונט של כ-19% על שער הבסיס אתמול(לכתבה המלאה).

מניית אינמוד הישראלית (סימול:INMD) בלטה עם עליות של יותר מ-15% על רקע ההודעה של החברה על תוכנית לרכישה עצמית של כ-1 מיליון ממניות החברה (לכתבה המלאה).

קיראו עוד ב"גלובל"

וויקס (סימול:WIX) איבדה 1%, פייבר (סימול:FVRRׂׂ) ירדה ב-6.5. טבע (סימול:TEVAׂ) ירדה ב-1%.

הטירוף סביב מניית ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) נעצר היום (לפחות זמנית) מניית החברה מאבדת יותר מ-2%. נזכיר כי מניית החברה עלתה אמש ב-4% לשיא כל הזמנים עם שווי שוק של 2.3 טריליון דולר. אפל שווה היום יותר מכל המניות במדד הראסל 2000. 

מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) ירדה ב-5.8% במסחר תנודתי. אמש ירדה מניית החברה ב-3.7% לאחר שהחברה הודיעה על הנפקת מניות בהיקף של כ-5 מיליארד דולר.

 חברת שיחות הווידאו זום (סימול: ZM),ירדה הערב ב-7.5% לאחר שטסה אמש ב-40% לאחר שדיווחה על זינוק של 355% בהכנסות לצד רווח מתואם של 92 סנט למנייה, ברבעון השני של 2020. תוצאות החברה הכו את צפי האנליסטים הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה. החברה מעלה את תחזיותיה לרבעון השלישי, עם הכנסות בטווח שבין 685-690 מיליון דולר, ורווח נקי מתואם של בין 73-74 סנט למניה.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    יואב 03/09/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
    מתוך גנותו של השוק,אני רואה את שבחו. כשיהיו מפולות בעול
  • 10.
    אנונימי 03/09/2020 07:52
    הגב לתגובה זו
    מי יכול להגיד לי מתי הלוויה של הבורסה בארץ? בהספדים יש לומר מספר מילים 40 אחוז הפרש מארצות הברית זה לא יכול להיות
  • 9.
    בחול חגיגה 03/09/2020 05:39
    הגב לתגובה זו
    כל עוד ביבי והליכוד בשלטון וטרכטנברג הנוכל הרס את הבורסה לא יהיה פה כלום
  • 8.
    יחזקאל 03/09/2020 03:21
    הגב לתגובה זו
    הבורסה שלהו לא נגררת לבועה כמו ארה"ב וזה טוב, יש מספיק בעיות בכלכלה שלנו שלא מאפשרות לחברות להעלות שווי בלתי מוצדק כפי שקורה בארה"ב
  • 7.
    ההפרש בין אמריקה מאז הקורונה הגיע ל35 עד 40 אחוז לרעתנו (ל"ת)
    שלמה 02/09/2020 22:28
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לא מבין 02/09/2020 21:44
    הגב לתגובה זו
    שלושת המדדים בשיא כל הזמנים ועוד עולים. מתי יהיו עליות בישראל?
  • 5.
    העיקר שכאן רק יורדים (ל"ת)
    תל אביב 02/09/2020 19:58
    הגב לתגובה זו
  • אמת, רק אצלנו - כל יום ירידות. (ל"ת)
    שי 02/09/2020 21:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חיים 02/09/2020 17:15
    הגב לתגובה זו
    טסלה , זה סופו של כל בלון
  • 3.
    . 02/09/2020 17:02
    הגב לתגובה זו
    תגיד לחברים שלך בכל העולם שיפסיקו ולא יעיזו ליזרוק סחורה כמו מטורפים אנו נישלח להם את הטראמפ שינשך אותם באשכים.
  • 2.
    100 02/09/2020 16:31
    הגב לתגובה זו
    ההזוי בזוי. כל מניות עולם(כמעט)למעשה יורדות מזמן... FAANMG שמהוות 45% מ NASDAQ וגם 11% ממדד S&P גרמו לשקר שלא יכופר לעולם. 493 בס.פ וגם 93 בנסדק גם בירידה. התהום בפתח ..ואתם מוזמנים להאיר ולהעיר לי...
  • 1.
    וול סטריט בעידן אחר שווי שוק של החברות לא מעניין (ל"ת)
    תומר 02/09/2020 16:05
    הגב לתגובה זו
  • אור יריח 02/09/2020 17:45
    הגב לתגובה זו
    אתה מתבקש להבהיר כוונתך, מה זה " עידן אחר " ? תודה
  • תום 03/09/2020 00:30
    אלא רק מעניין אם היא "קולית", כי מי צריך כסף בימינו? שישלמו משכורות עם בטריות של טסלה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".