דמי שכירות בתקופת הקורונה - לשלם או לא לשלם?
באחרונה פורסם דוח ועדת קמיניץ הבין-משרדית שהוקמה על מנת לגבש פתרונות משפטיים למכלול הסכסוכים שיצר משבר הקורונה: בין משכירים לשוכרים, ספקים ולקוחות, קבלנים ורוכשי דירות, וכן הלאה (וכך לחסוך זמן שיפוטי יקר ולהגביר את הוודאות במשק). אין לקנא בחברי הוועדה אשר לפתחם הונחו שאלות משפטיות טעונות וכבדות משקל. לא זו אף זו: המשבר עדיין בעיצומו, ואפשר גם שטרם הגיע לשיאו וכך במידה רבה נדרשה הוועדה לתמרן תוך כדי תנועה.
עם זאת, דומה כי אין מנוס מהבעת חוסר נחת מ"המוצר" שיצא מתחת ידי הוועדה. הדו"ח פורסם כשלושה וחצי חודשים לאחר פרוץ המגפה וכשלושה חודשים לאחר הקמת הוועדה. בין לבין כבר התפרסמו חוות דעת מלומדות ומקיפות (דוגמת נייר העמדה של לשכת עורכי הדין ונייר העמדה של מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה המסלול האקדמי המכללה למינהל), וניתנו מספר החלטות ופסקי דין. היה מי שציפה כי בהסתמך על כל אלה, כמו גם על הנסיון שנצבר בהתמודדות עם המגיפה, תוציא הוועדה מתחת ידה מסמך אוטוריטטיבי שישמש מורה דרך לבתי המשפט, לצדדים, ולא פחות מכך – לעורכי דינם.
דו"ח הוועדה מכיל אמנם ניתוח משפטי מעמיק ורב אסמכתאות של החוק והפסיקה, אולם למעט הקביעה (הטריוויאלית) כי משבר הקורונה הינו אכן משבר לא צפוי נזהרים המחברים מלקבוע מהן השלכות קביעה זו וכיצד ראוי (או צריך) ליישב מחלוקות שמקורן במשבר זה.
מחברי הדו"ח בחרו להקדיש המלצות לתחומים ראויים כשלעצמם, אך כאלה שמשקלם הסגולי והאבסולוטי אינו רב – מופעי תרבות (לגביהם המליצה הוועדה כי יתאפשר להציע מופעים חלופיים במהלך 12 חודשים, ורק אם עד אז לא יתקיימו מופעים כאלה יושב כספם של הצופים, וכך יינתן אורך נשימה למפיקים ולאמרגנים), גני ילדים (לגביהם הציעה הוועדה כי יינתן החזר יחסי לגבי ימים בהם לא התקיימה פעילות בחודשים מרץ-מאי, בקיזוז ימי חופשות וחגים), חתונות ואירועים (שם הוצע לאפשר למזמינים לבטל אירועים שקיומם לא התאפשר, עם "דמי ביטול" ששיעורם לא יעלה על 10,000 ₪ או 10% ממחיר האירוע – לפי הנמוך מבין השניים). לא למותר לציין כי משרד האוצר התנגד גם להמלצות אלו.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה"המלצה האופרטיבית" העיקרית בדו"ח היא כי מוטב לצדדים להסכמים להידבר ביניהם בתום לב ולהסדיר את המחלוקות ביניהם. ניתן להניח, במלוא הזהירות, כי המלצה זו לא חידשה רבות לכל, או רוב, נמעניה, שהרי חובת תום הלב נוהגת ומיושמת במשפטנו מזה כמעט יובל שנים (ועדיין – כל אחד מהצדדים לסכסוך סבור כי תום הלב כולו שלו...). ההמלצה "להחיות" רפורמה חקיקתית שנזנחה עוד לפני כעשור, על מנת לקבוע כללי משחק חדשים בכל הנוגע לסיכול וכח עליון היא המלצה ראויה, אך היא משולה להמלצה לתכנן ולהקים בית חולים חדש, שעה שכבר עתה יש חולים השוכבים במסדרונות.
חשוב וראוי לומר – אין פתרונות קלים ופשוטים – לא ברמה המעשית ולא ברמה המשפטית: ליחסי שוכרים ומשכירים (פרטיים ועסקיים), לווים ומלווים (מובטחים ורגילים), ספקים ולקוחות, יחידים וחברות שהפכו חדלי פרעון. גם הכאוס הפוליטי אינו יוצר סביבה תומכת להליכי חקיקה סדורים. ניתן גם להניח כי פתרונות כוללניים יהיו כפופים לטענות בדבר אי חוקתיות, פגיעה בקניין וכן הלאה.
נוכח כל אלה, אפשר שהציפיה כי המדינה תנקוט עמדה נחרצת ומחייבת במחלוקות המשפטיות כבדות המשקל ורבות ההיקף שיצרה הקורונה לא היתה מציאותית. אולם מבחינת בעלי הדין ועורכי דינם משמעות (אי) האמירה של הוועדה היא כי יהיה עליהם להצטופף, יחד עם רבים אחרים, באולמות המשפט, או להתוות לעצמם פתרונות אד הוק.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
עדיין, לא מאוחר להקדיש מחשבה ומאמץ נוספים ולמצוא, לכל הפחות פתרונות פרוצדורליים או תהליכיים שיקלו על הציבור: הקמת "בתי דין לקורונה", מתן ארכות ופטורים לחייבים מוגנים (שסכום חובם נמוך יחסית ואשר הראו כי פעלו בתום לב), מימון ממשלתי להשעיית תשלום משכנתאות לדירה יחידה או ראשונה וכן הלאה. הואיל ונראה כי נבלה (לכל הפחות) גם את החורף הקרוב בצל הקורונה, והואיל והצונאמי הכלכלי שיצרה הקורונה עתיד להישאר איתנו עוד שנים, אין כל מניעה להמשך העבודה הממשלתית בתחום זה, וביתר שאת.
- 1.אנונימי 18/08/2020 09:56הגב לתגובה זוהשכירות בארצות הברית, ותבינו שכנראה שזאת התחלתה מגמה חדשה בעולם, נגד העושק הזה שנקרא שכירות, במיוחד שיחסי הכוחות השתנו ובעלות על דירה מכניסה יותר מעבודה, ככה שמי שבעל נכסים יכול להתעשר הרבה יותר מכל אדם עובד, לא משנה כמה קשה הוא עובד וכמה יעיל, דבר שמוציא מאיזון את הפערים החברתיים ויוצר דור של בעלי אדמות ועבדים של בעלי האדמות שמפרנסים אותם, ושאף אחד לא יספר לי שהוא עבד קשה בשביל זה, כי מעולם לא היה כל כך קשה להגיע לדירה ומעולם לא הלך כל כך הרבה אחוז מהמשכורת להגיע לדירה.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.