טים קוק
צילום: יחצ

לאחר הראלי הגדול - בבנק אוף אמריקה מורידים המלצה לאפל

מחזה נדיר יחסית בוול סטריט - האנליסטים של בנק אוף אמריקה הורידו את דירוג החברה ל-״נייטרלי״ עם מחיר יעד של 420 דולר למניה.  האם אפל תתרגש מההמלצה?
אור צרפתי | (7)

באופן מפתיע, אפל (סימול:AAPL) קיבלה היום הורדת דירוג נדירה ע״י האנליסיטים של בנק אוף אמריקה. הטענה - שווי השוק של החברה מתקרב לשיא כל הזמנים בסך 2 טריליון דולר. 

 

האנליסיט מבנק אוף אמריקה, Wamsi Mohan, הוריד את דירוג המניה של אפל מ-״קנייה״ ל-״נייטרלי״, תוך שהוא מציין כי ההתרחבות המהירה דחפה את הערכות השווי לרמות עשירות. מלבד הורדת הדירוג, האנליסט הוריד את מחיר היעד מ-470 דולר, ל-420 דולר. 

 

מוהן אמר, כי מניות אפל נסחרות בפרמיה ל-S&P 500,  הגבוהה ביותר מזה עשור, וכיום הן מייצגות כ-6.5% מכלל השוק. בנוסף הוא תיאר מספר סיכונים שעומדים בפני החברה, כולל השפעה נמוכה יותר של רכישת מניות, ושיעור מס גבוה במידה והדמוקרטים ינצחו בבחירות.

 

עם הגידול בהכנסות, התוכנית המוצלחת של טים קוק להגדיל את ההון העצמי על ידי תוכנית רכישת מניות אדירה, מה שגורם לחברה לנצח את צפי הרווחים בכל רבעון. כמו כן התמורה מרכישה האג״ח של אפל על ידי הפד, משמשת גם היא לרכישה חוזרת של מניות מה שגורם לרווח פר מניה לעלות ומחיר המניה עולה בהתאם. 

 

״זה בעצם אותו הסיפור, הערך של אפל עלה במעל ל-90% בשנתיים האחרונות, למרות שההכנסות נטו לא צומחות. 100% שההתרחבות העצומה מונעת על ידי מדיניות הפד. כאשר שיעור קרנות הפד היה 2.4% בשנת 2019, מכפיל ההון של החברה עמד על 15, כיום הוא עומד על 32״  הוסיף מוהן 

 

הלחץ המופעל על החברה בנוגע לשיעורי הרווחיות הגולמית למכשירי אייפון 5G, וצפי לצמיחה בחנות האפליקציות של אפל, מהווים גם הם סכנה למחיר המנייה. 

 

מוהן מביע חשש גם לקראת 2021, ואומר כי מגפת הקורונה, סיכונים גיאו-פוליטיים ביחסי סין-ארה״ב, והרגולציה נגד ה-APP-Store, יוצרים סיכונים גדולים עבר המניה בשנה הבאה.

 

הדאגות של מוהן מפני הערכת השווי של אפל מגיעות כאשר המניה נסחרת בשיעור של 45% מעל הממוצע הנע ב-200 הימים האחרונים. 

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אבישלום שחף 07/08/2020 14:44
    הגב לתגובה זו
    תמיד אפל היתה מניה מובילה. אני מעריך שאולי תהיה האטה לאחר ההשקה. יחד עם זאת המניה תמשוך קדימה.
  • 5.
    לרון 06/08/2020 07:19
    הגב לתגובה זו
    להשקיע היום יותר סולידית wmt costco סנו kmb
  • 4.
    לרון 06/08/2020 07:17
    הגב לתגובה זו
    אפל כלל!!!,
  • 3.
    לרון 06/08/2020 07:16
    הגב לתגובה זו
    ברורות זו הרצה ברורה של באפט !!
  • 2.
    דעה 06/08/2020 04:07
    הגב לתגובה זו
    אפל החברה הריווחית בעולם ובפער של יותר מפי 2 ממקום הבא.המותג שלה שווה הרבה יותר .מבחינת מכפילים הנייר לא יקר ...תראו אמזון..מקרוסופט ושלא נדבר עלטסלה .ולכן כחברה שצומחת בשירותים והשמים הם הגבול .לדעתי הנייר לא יקר ושווה הרבה יותר לא המצלה דעה אישית
  • דעה שניה 06/08/2020 09:03
    הגב לתגובה זו
    גם סאמסונג רווחית מאוד, קצת מתחת אפל ומעל לכל השאר. בסופו של יום, אתה צודק, יחסית להזיות כמו פייסבוק, אמאזון ואסלה אני בכלל לא מדבר, באמת אפל הכי רווחית. אבל זה שלאסלה יש מכפיל בועתי לחלוטין של 300 לא הופך את מכפיל 35 של אפל לנמוך או לא יקר
  • 1.
    תום 05/08/2020 22:44
    הגב לתגובה זו
    בעוד חצי שנה אפל 350
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".