הישועה של העסקים לא תבוא מהממשלה אלא מאימוץ שיטות למסחר מקוון
המסחר המקוון הוא "המנצח הגדול" של מגפת הקורונה והסיבה לכך ברורה לחלוטין. הסגר שנכפה על מיליארדי אנשים ברחבי העולם אילץ רבים מהם לרכוש ברשת מוצרים שונים ולקבל אותם במפתן דלת ביתם, ללא כל סיכון להידבקות. בארה"ב, לדוגמה, צמח מחזור המכירות המקוונות ב-68% באמצע אפריל השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והגיע להיקף של עונת החגים. כלל ההזמנות המקוונות בארה"ב ובקנדה צמחו בשיעור של 129%.
סביר ביותר שקונים רבים ברחבי העולם יאמצו את הרגלי הקנייה החדשים לטווח ארוך וימשיכו לרכוש מוצרים ושירותים באתרי מסחר גם בחלוף המגפה. המסחר המקוון עדיין מהווה אחוז קטן מכלל הקניות בעולם: 14.1% בשנת 2019 ו-16.1% בשנת 2020 אך ייתכן שההרגלים החדשים יאיצו את מגמת הצמיחה מעבר לתחזיות של השנים האחרונות שעדיין מנבאות צמיחה שנתית קבועה של 2% - דומה לזו של השנים שעברו.
גורלו של המסחר האלקטרוני נראה מובטח, במיוחד על רקע הקורונה והוא יתפוס חלק גדל והולך בחיינו. אך יש לזכור, כי הצמיחה תלויה בחוויית הלקוח בעידן שאחרי הקורונה. אחרי המגיפה, כשללקוח תהיה ברירה בין חנות מקוונת לחנות פיסית נטולת סיכוני הידבקות, הרי שחוויית הקנייה המוחשית בשטח תהפוך עוד פעם לשיקול מרכזי בהחלטתו. הדחף לראות את המוצרים, לממש ולחוש אותם הוא אמיתי ולא ייעלם, על אף היתרונות של הקניות ברשת.
רשתות המזון הגדולות בישראל הובילו את צמיחת הרכישות המקוונות בארץ במהלך חודשי הקורונה יחד עם רשתות הפארמה שגם למוצריהן נרשם ביקוש חריג ברשת. הרשתות הללו השכילו לשדרג את האתרים ולהפוך אותם לידידותיים יותר. נוסף לכך, הן הצליחו לייעל את תהליך הליקוט וההפצה של ההזמנות (למעט בערבי החגים). בתחום מרכזי אחד נקטו רשתות המזון בגישה פאסיבית מעוררת תמיהה, דווקא על רקע המאמצים הגדולים וההצלחות בתחומים אחרים.
- התפוצצות הבועה: טיפלתי תפטר 120 עובדים, אחרי שווי של 8.3 מיליארד דולר
- חברת Imagen גייסה 30 מיליון דולר לאוטומציה עבור צלמים מקצועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עובדה היא, שאף אחת מהן לא יישמה פעילויות שיווק אוטומטי (Marketing Automation) שהן מנוף מרכזי בכל העולם להגברת מעורבות הלקוחות, שיפור החוויות שלהם והגדלת המכירות. תחום זה של המסחר האלקטרוני מזהה את המאפיינים הייחודיים של כל לקוח, הרגלי הצריכה שלו והעדפותיו ושולח לו באופן יזום מסרים מותאמים אישית באמצעות מגוון ערוצי תקשורת: SMS, ווטסאפ, מיילים, פרסום מותאם באתרים וברשתות חברתיות ועוד.
כך, לדוגמה, גברת פלונית שקונה אחת לחודש בקבוק שמן זית, תקבל בשבוע הרביעי לאחר הקנייה האחרונה SMS עם הצעת מבצע למוצר המועדף עליה - ומן הסתם תשמח על היחס המיוחד שקיבלה מרשת המזון. לקוח אחר יקבל הודעה מותאמת אישית על מוצר שהוא נוהג לקנות וחזר למלאי לאחר שהיה במחסור. כן ניתן לאפיין קבוצות בעלות מאפיינים משותפים וליישם עליהן באותו האופן פעילויות שיווק חכמות ואפקטיביות.
היכרות 'אינטימית' עם הלקוח הדיגיטלי היא המפתח לחוויה משופרת, למעורבות ולנאמנות גבוהות יותר ולגידול בהכנסות שנאמד באתרים גדולים בחו"ל בשיעור של 30%-40% ומעלה. הקמעונאים הגדולים בארץ מחמיצים, אם כן, הזדמנות חשובה בזירה המקוונת בעת שחברות כמו פיצה האט, טויוטה, מחסני חשמל, מסעדת הדסון וחנויות חיות המחמד פטשופ אימצו בהצלחה שיטות כאלה. נוסף לכך, חברות שליחויות רבות הטמיעו אוטומציה וכך שיפרו את ניהול המשלוחים ושביעות רצון הלקוחות עם סטנדרט חדש של שירות.
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
פיצה האט, שהיא חברה גלובלית, מיישמת בארץ את תפישת ה-Marketing Automation באופן רחב היקף ויצירתי. התהליך מבוסס על היכרות עמוקה עם הלקוח, טעמיו, העדפותיו ואף אורח החיים שלו. לדוגמה, המערכת יודעת כי לקוח X מזמין פיצות מסוג מסוים במהלך שידורים חיים של ליגת האלופות בטלוויזיה. שעתיים לפני שידור משחק רבע הגמר המערכת תשלח לו הצעה להזמנת הפיצות שהוא אוהב (+ השתייה והסלטים שהוא נוהג להזמין) ותציע לו שהמשלוח יגיע 15 דקות לפני תחילת השידור. הצעה מותאמת אישית ברמה כזו משמחת את הלקוח וזוכה במקרים רבים להיענות חיובית.
ייתכן שהביקושים המטורפים של החודשים האחרונים גרמו לרשתות הגדולות לוותר על פעילויות שיווק אוטומטי, אך זו היא מדיניות מסוכנת לטווח ארוך לאור התחרות המתגברת בכל שוק, הן בין שחקני האונליין והן בינם לבין החנויות הפיסיות. פתרונות Marketing Automation כבר הוכיחו את עצמם בארץ והם מוצעים על ידי שורה ארוכה של חברות בינלאומיות שפועלות בארץ וביניהן: smoove , pardot, marketo, zapier, integromat וצ'ט בוטים כדוגמת manychat ו-chatfuel.
בסופו של דבר, בטווח הארוך הישועה של העסקים הגדולים (וגם הקטנים והבינוניים) לא תבוא מהממשלה וממענקיה אלא מאימוץ שיטות מתקדמות ומוכחות למסחר מקוון. מי שיעשה חצי עבודה בתחום זה יוותר למעשה על חלק מלקוחותיו והכנסותיו – וגם על עתידו.
הכותב הינו יוסי אלחנן, סמנכ"ל השיווק של החברה הבורסאית Adcore, המפתחת טכנולוגיות פרסום אונליין
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא?
פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%.
רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.
לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.
נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה.
- מיסוי חברות ארנק ב-2025: הכסף על השולחן
- החשד: רואה החשבון השמיט הכנסות ושיקר - מה עשתה רשות המסים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס
מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).
