האם קיים כרגע "כשל שוק" בשוק האג"ח הממשלתי של ארה"ב?
במקביל לתנודתיות בימים האחרונים, שוק האג"ח רותח: התשואות על אגרות החוב של ארה"ב יורדות בחדות. היום יורדת התשואה על אגרות החוב לתקופה של 5 שנים לשפל כל הזמנים חדש עם תשואה של 0.26% בלבד. במקביל עקומת האג"ח האמריקני חזרה להיות הפוכה בטווחים של 6 חודשים - שנה.
נראה כי שני גורמים דוחפים בימים האחרונים את תשואות האג"חים כלפי מטה. הראשון, הכותרות סביב "גל שני" של נגיף הקורונה והדיווחים על החזרה של חלק מהמגבלות בארה"ב. למרות שהנתונים מראים שאנחנו עדיין רחוקים מגל שני, הטלת מגבלות נוספות בארה"ב עשויה בהחלט לעקב את ההתאוששות הכלכלית.
האירוע השני, וככל הנראה המשמעותי יותר, הוא האיזון שמתרחש בתקופה האחרונה בקרנות הפנסיה. כפי שכבר דיווחנו בביזפורטל, קרנות הפנסיה בארה"ב נדרשו בחודש האחרון למכור סכום נכבד בשוקי המניות ולהעבירו לשוק האג"ח. ע"פ הערכות, מדובר בסכום שנע בין 70-170 מיליארד דולר. אם אכן זו הסיבה, ייתכן מאוד שנוצר עיוות בשוק והוא ייסגר בימים הקרובים.
התנודה החדה יחסית בשוקי האג"ח מגיעה למרות שהציפיות האינפלציוניות בארה"ב עולות יחסית בעקביות בתקופה האחרונה. אם ניקח את מדד אמון הצרכנים שפורסם היום בארה"ב לדוגמה, הציפיות האינפלציונית לשנה הקרובה הציגו זינוק חד - קשה להסביר ריצה לאגרות החוב שמעניקות תשואה אפסית כאשר יש צפי לעלייה באינפלציה. מישהו פה טועה.
- קרנות אג"ח רבעון שלישי: איך אפשר להפסיד כשכל אפיקי האג"ח עולים?
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ציפיות האינפלציה לתקופה של שנה מהסקר היום: זינוק חד, לא נתון שמעודד ריצה לאג"חים
אם אכן מדובר בעיוות של השוק בעקבות האיזון של קרנות הפנסיה, נתחיל להרגיש זאת כבר בימים הקרובים (היום נגמר האיזון באופן מוחלט) - ותשואות האג"חים יתחילו לעלות שוב. לנוכח הנזילות בשווקים, תרחיש כזה הוא בסבירות גבוהה במיוחד.
במקביל נציין כי בכירי הפד' ממשיכים לטעון כי הם לא צפויים להכריז על ריבית שלילית בארה"ב.
יש נכסים נוספים שמושפעים
מחיר הזהב מטפס כעת ביותר מ-1% ונסחר לראשונה מעל רף ה-1,800 דולר לאונקיה. כפי שבנק אוף אמריקה ציינו בסקירה השבועית שלהם, יש קשר חזק מאוד בין הריבית הריאלית בארה"ב לבין מחיר הזהב. אם הריביות יתקנו בחדות בימים הקרובים, הזהב צפוי להיפגע.
- 7.אלי 01/07/2020 00:13הגב לתגובה זוכל השוק האמריקאי בכשל אחד גדול. השאלה מתי יגיע הזמן לתשלום הכשל הזה. נראה שלא בקרוב.
- 6.איציק 30/06/2020 22:57הגב לתגובה זובישראל היה אותו דבר עם מניות הבנקים ,הבנקים טיסתו והעלו את המניות עד שבאה הקריסה
- 5.דנדשבשוק 30/06/2020 22:10הגב לתגובה זואם יותר כסף נכמס לאגח, ביחוד כסף מוסדי גדול, למה האגח בירידות חדות?
- כי אנשים לא מאמינים שהמצב יישתפר (ל"ת)ממי 01/07/2020 04:46הגב לתגובה זו
- 4.מייק 30/06/2020 19:21הגב לתגובה זוהשם האמיתי של המתרחש בשווקים זה פירמידה אלבאנית" שכל מי שמכיר אותה יודע מה היו תוצאותיה והשלכותיה.
- 3.יש כשל בכל וול סטריט (ל"ת)תומר 30/06/2020 19:12הגב לתגובה זו
- 2.המדדים שם עולים עם כל הכשל (ל"ת)שאלה קשה 30/06/2020 18:55הגב לתגובה זו
- 1.מגיב 1 30/06/2020 18:54הגב לתגובה זוbonds are never wrong. it should tell you what to expect.
- נדב 30/06/2020 19:17הגב לתגובה זוכסף בורח לאגח גם בתשואה מאוד נמוכה?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
