גולדמן זאקס, אילוסטרציה
צילום: getty images, SOPA Images

"סקטור הטכנולוגיה ימשיך לככב, הימנעו מסקטור האנרגיה"

דיוויד קוסטין, אסטרטג המניות הראשי של גולדמן זאקס ממליץ על מניות הטכנולוגיה
ארז ליבנה | (2)

העשור הקודם היה של מניות ההייטק הגדולות. זה לא סוד שאפל (סימול: AAPL) אחראית על 40% מהעליות הקשורות למדד בשנה שעברה. גם מיקרסופט (סימול: MSFT), אמזון (סימול: AMZN), גוגל (סימול: GOOG) ופייסבוק (סימול: FB) הן אלה שיחדיו אחראיות על סחיבת שוק המניות בוול סטריט על גבן בשוק השורי שנגמר בפברואר בשל מגפת הקורונה.

 

במקביל, הקורונה כמובן נתנה לסקטור הנפט את הזעזוע הגדול בהיסטוריה של הסחורה. מחיר חבית הנפט, שרק בינואר עמד על 70 דולר – בשל המתיחות בין ארה"ב לאיראן בשל חיסול קאסם סולימאני – צנח וצנח כמו בור ללא תחתית.

זה החל עם סגירתה של סין, היבואנית הגדולה בעולם של נפט, נמשך במלחמת מחירים בין סעודיה ורוסיה, שהוביל להתמלאות המחסנים וצניחה היסטורית של החוזים העתידיים למחיר של מינוס 38 דולר; עד שהמחיר התאזן חזרה לחיובי לקראת פקיעת החוזים.

 

כן לטכנולוגיה – לא לנפט

במכתב למשקיעים שפרסם דיוויד קוסטין, אסטרטג המניות הראשי של בנק ההשקעות גולדמן זאקס, הוא סבור שהטרנד הזה יימשך בזמן הקרוב. "סקטור הטכנולוגיה הוא מוביל השוק ללא מתחרים", כתב קוסטין במכתב שפורסם בסוף השבוע והוסיף כי המניות ימשיכו בביצועי היתר.

 

קוסטין מציין שאפילו כשהשוק נפל הוא למעשה נתמך על ידי סקטור הטכנולוגיה - "הכולל חברות איכויות עם מאזנים חזקים, רווחי רווח גבוהים, ויכולות לייצר הכנסות". 

 

"הסכנה הכי גדולה לסקטור היא הפופולריות שלו, שיכול ליצור מצב של ביצועי חסר, במקרה של שינוי חד אצל המשקיעים שירצו להוריד סיכונים, כמו גם האפשרות להגדלת הרגולציה מצד ממשלות וגם האפשרות שיבוצעו רפורמות מס", ציין.

 

למרות הזינוק במניות שנחשבות לכאלה הקשורות להתאוששות כלכלית, קוסטין אומר כי כדאי להימנע מסקטור האנרגיה בשל חוסר הוודאות של השוק. זאת מאחר ובבנק סבורים כי "הנפט הגולמי יכול לצנוח בעד 20% בטווח הזמן הקצר".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טכנולגיה 16/06/2020 08:15
    הגב לתגובה זו
    בעיקר - סייבר/מיכשור רפואי/ אי קומרס....
  • בטובך - ציין לקוראים -סמל- ת"ס (ל"ת)
    fu,c 16/06/2020 09:25
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.