ביומד, בדיקת דם, בדיקה
צילום: ThisisEngineering RAEng,Unsplash

"מודרנה לא הציגה נתונים מספקים בשביל לאמת שהניסוי הצליח"

האם חברת הביוטכנולוגיה מודרנה "עשתה סיבוב" על המשקיעים? החברה דיווחה אמש על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 1 לחיסון לנגיף הקורונה. לאחר המסחר החברה הודיעה על הנפקת מניות. היום כבר מגיעים הספקות בנוגע לנתונים. "רוב מה שפורסם זה מילים, אין נתונים". 
עמית נעם טל | (12)
נושאים בכתבה ביומד

לאחר יום עם תנודתיות נמוכה יחסית בשווקים, המדדים המובילים בוול סטריט ביצעו בשעה האחרונה תנודה חדה למטה ברקע לדיווח ברשת החדשות STAT המעלה ספקות בנוגע לדיווח של חברת מודרנה (סימול:MRNA) על הניסוי לחיסון לנגיף הקורונה. מניית החברה עברה להיסחר בירידות שערים של 10%. 

נזכיר כי בחברה טענו אמש כי "הנתונים משלב 1, בעודם מוקדמים, מדגימים כי החיסון מעורחברה מציינים כי לנוכח התוצאות, החברה רוצה להתחיל במהירות האפשרית את הניסוי שלב 2 ו-3. ר תגובה חיסונית שנגרם במינון הנמוך עד 25 מיקרוגרם. בשילוב עם ההצלחה במחקר הפרה-קליני, מבססים את אמוננו כי ל-mRNA-1273 יש פוטנציאל לטפל בנגיף ה-COVID 19"  (לכתבה המלאה). 

מספר שעות לאחר ההודעה של החברה על נתונים טובים בניסוי הודיעה החברה על הנפקה של 17.6 מיליון מניות, כאשר המחיר בהנפקה עמד על 76 דולר למניה. בנוסף, החברה הנפיקה עוד 2.64 מיליון אופציות. בסה"כ, החברה הודיעה כי היא מצפה לגייס כ-1.34 מיליארד דולר. 

היום כבר עולים הספקות בנוגע לנתונים, כאשר ברשת החדשות STAT מדווחים כי מומחים בתחום טוענים כי ההודעה של החברה אמש הייתה חלקית בלבד והיא אמנם מתאימה לדיווח לשוק, אך לא ניתן ללמוד ממנה האם הניסוי כלל אפקטיבי בטיפול לנגיף.

בדיווח נטען כי "יש סיבה טובה מאוד לחוסר ההתלהבות מהדיווח, רוב מה שפורסם ע"י החברה היו מילים, לא נתונים". 

עוד נתון שמעלה ספקות הוא השתיקה של המכון הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות (NIAID), ששותף פעיל בניסוי שמודרנה מנהלת. למרות הדיווח של מודרנה, המכון לא פרסם שום הודעה אמש. 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אוקיי אז נשקיע בvir נמצאת באותו שלב בלי הנפקה. (ל"ת)
    דני 20/05/2020 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    איזה הצליח? שלב-1 בודק שאין נזק; לא הצלחה (ל"ת)
    רופא 20/05/2020 07:58
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    למה לא מכניסים את מנהליה לכלא??? (ל"ת)
    רשות ל-נ"ע??? 20/05/2020 07:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כל אמריקה דפוקים ובראש הנשיא שלהם (ל"ת)
    עובדיה 20/05/2020 06:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אז למה השוק לא מחזיר את הירידות כמו שהוא עלה שקרנים (ל"ת)
    הצלף 20/05/2020 06:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חתול בשק תמורת 1.34 מליארד דולר. החתול הכי יקר בעולם. (ל"ת)
    משה מיציע א 20/05/2020 00:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הכל מושחת בבורסה הזו פה ובחו"ל (ל"ת)
    מושחתים 19/05/2020 23:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בסה 19/05/2020 23:38
    הגב לתגובה זו
    החברה דיווחה כי 45 מתוך 45 מטופלים פיתחו נוגדנים וככל שהמינון גבוה יותר כך יותר נוגדנים. מבחינתי זה דיווח מספק. המכון השותף לא דיווח כי הוא לא חברה בורסאית ואין לו חובה לדווח.
  • משה 20/05/2020 08:24
    הגב לתגובה זו
    רק 8 מהמטופלים פיחו נוגדנים, לגבי היתר החברה הסתירה תוצאות (אמרה שעדיין אין תוצאות)
  • loko 20/05/2020 09:15
    יתכן שלחלק הוזרקו מים? בכל מקרה, היה צריך לומר גם זאת
  • 1.
    אחד העם 19/05/2020 23:31
    הגב לתגובה זו
    שחברות אחרות ימצאו חיסון לא הם, מקווה שתבוא עליהם קריסה על הראש
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.