וורן באפט 2019
צילום: Daniel Zuchnik; GettyImages IL

באפט מכר 84% מהפוזיציה בגולדמן זאקס; הפוזיציה בטבע ירדה

ברקשייר הת'וואי הקטינה משמעותית את החשיפה לסקטור הבנקאות. בנוסף, החברה לא ניצלה את הירידות לרכישת חברות חדשות
עמית נעם טל | (30)

וורן באפט העומד בראש קרן ההשקעות ברקשייר הת'וואי הגיעו לא הכי מוכנים למשבר הקורונה. כפי שדיווחנו בתחילת מארס (לכתבה המלאה), 2 הסקטורים שחטפו בצורה המשמעותית ביותר - התעופה והבנקים היו סקטורים בולטים בתיק ההשקעות של החברה. עובדות אלו גרמו להפסד עצום של 49.8 מיליארד דולר ברבעון האחרון (לכתב המלאה). כעת, ניתן לראות את השינויים שביצעה ברקשייר בעקבות האירועים האחרונים.

ע"פ הדוחות שהגישה אמש ברקשייר לאחר סגירת המסחר, החברה הורידה משמעותית את החשיפה לסקטור הבנקאות: ברקשייר מכרה כ-84% מהפוזיציה בגולדמן זאקס (סימול:GS) וכעת היא מחזיקה כ-1.92 מיליון מניות בלבד בחברה. במקביל, החברה מכרה קרוב ל-2 מיליון מניות מג'יי פי מורגן (סימול:JPM), וכעת היא מחזקה ב-57.7 מיליון. מדובר בירידה של 3% בפוזיציה. 

נזכיר כי ב-23 בפברואר טען באפט במהלך ראיון לרשת החדשות CNBC כי "הוא רואה את מניות הבנקים בארה"ב אטקרטיביות במיוחד ביחס לשאר הנכסים". ראיון זה מאותת עד כמה הפעם באפט לא הצליח לצפות את האירועים האחרונים בשווקים. עם זאת, יש לזכור שבאפט מתייחס להשקעות לטווח ארוך, ולא לזמן הקצר. 

עוד עולה מהדוחות: ברקשייר מכרה את כל הפוזיציה שהייתה לה בחברת טרוולרז קומפניז (סימול:TRV) ובחברת פיליפס 66 (סימול:PSX) העוסקת בזיקוק ושיווק נפט.  לגבי טבע הישראלית (סימול:TEVA) הפוזיציה של ברקשייר הסתכמה ב-42.78 מיליון מניות, ירידה של 1.06% ביחס לרבעון האחרון של 2019. 

חשוב להדגיש כי הדוחות שהגישה החברה נכונים ל-31.3, וייתכן מאוד כי החברה המשיכה לבצע שינויים בפוזיציות מאז. בהקשר זה נציין כי לאחרונה טען באפט כי ברקשייר מכרה לחלוטין את הפוזיציה שלה בחברות התעופה האמריקניות (אמריקן איירלייינס, דלתא, יונייטד איירליינס  וסאות'ווסט איירליינס).

תגובות לכתבה(30):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    כשהשוק מווסת ההיגיון הכלכלי לא עובד. (ל"ת)
    שחר 17/05/2020 08:33
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    בן 17/05/2020 08:08
    הגב לתגובה זו
    בררשיר של באפט משקיעים לפי מדיניות מסויימת. הם מקטינים או מעלים רכישה או מכירת אחזקות מעת לעת. לא מכר את טבע. מכר רק חלקיק. הבעיה היא שהוא לא קנה כלום עדיין. מצד שני.. לא מעט בתי השקעות וקבוצות ענק קנו גם קנו. לדעתי הוא פשוט ממתין לחיסון.
  • 22.
    סוחר 17/05/2020 00:36
    הגב לתגובה זו
    אני רואה פה כל מיני ליצנים שמזלזלים בוא , אם כל הכבוד שהמחירים של המניות באמת יתקנו כמו שצריך ולא סתם חרטא אולי הוא לא יחיה עד אז אבל החברה שלו כן , הוא יוכל לרכוש במאות מיליארדים ועוד 15 שנה אין ספק שהחברה תכפיל את עצמה כמה וכמה פעמים .
  • 21.
    יורם 17/05/2020 00:03
    הגב לתגובה זו
    הוא כנראה יודע מה שאנחנו נדע רק בעוד חודשיים-שלש
  • צצצצצ 17/05/2020 12:42
    הגב לתגובה זו
    מעליב לקרוא לו תשובה
  • גם אני חושב כמוך (ל"ת)
    אריאל 17/05/2020 08:34
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    לברוח מטבע ומהר (ל"ת)
    לברוח מטבע בהול 16/05/2020 23:10
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    הפסיד 50 מילארד דולר - יצא חמור (ל"ת)
    ש.א 16/05/2020 22:11
    הגב לתגובה זו
  • כמו שאתה תפסיד 50 שקל (ל"ת)
    דודי 17/05/2020 07:46
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    באפט מוכר שלא יפסיד הכל (ל"ת)
    יוסי 16/05/2020 21:38
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    הפוזיציה בטבע ירדה ב-1% ...נו, באמת. (ל"ת)
    סוחר 16/05/2020 21:12
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    ברק 16/05/2020 20:51
    הגב לתגובה זו
    מה יש לומר?
  • 15.
    הוא מבלף כל הזמן 16/05/2020 18:24
    הגב לתגובה זו
    כמו בחברות התעופה אז למה כאן הוא השאיר16 אחוז החזקה?
  • 14.
    באפט לא חזה את מגיפת הקורונה. (ל"ת)
    נכון 16/05/2020 18:12
    הגב לתגובה זו
  • גם אייך גורביץ לא חזה (ל"ת)
    ג'סי 17/05/2020 15:08
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שי 16/05/2020 18:00
    הגב לתגובה זו
    ביום שהודיעה על מכירת איירליינס קניתי בואינג ואיירליינס. היום הזקן יכול ללכת לעשות חמוצים.אולי הוא יתברר כעילוי בתחום זה בערוב ימיו
  • 12.
    הכסף הגדול יודע שהדם עוד לא זרם ברחובות (ל"ת)
    אופטימי 16/05/2020 17:38
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    עתיק (ל"ת)
    אני 16/05/2020 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    בידי 16/05/2020 15:04
    הגב לתגובה זו
    ושניהם סתם אלילים שחיפשו אנליסטים למיניהם...
  • 9.
    ייזקאל 16/05/2020 14:57
    הגב לתגובה זו
    באפט הצהיר תמיד שהוא קונה מניות כדי להיות חלק מהחברה לעולמים, ולא קשור למצב השוק ולמחירי המניות, אז או שהוא סתם דיבר , או שהוא בצרות וזקוק למזומנים.
  • 8.
    מליסרון , עזריאלי, כל מניות הנדל״ן הכול כולל הכול 16/05/2020 14:37
    הגב לתגובה זו
    מליסרון , עזריאלי, כל מניות הנדל״ן הכול כולל הכול ומניות ההלבשה כמובן אין עתיד, להלן הסיבות אנשים רוצים לחיות את הרגע, 2- הקורונה עומדת לחזור,3 אין תרופה לקורונה, אבטלה גדולה מאוד, 4 אין צורך במשרדים, 5 אין צורך ברכבי ליסינג ובכלל ברכבים במחירים הקיימים, 6 חברות למדו להעסיק את העובדים מהבית, 7 אנשים רוצים לאכול ולהנות מנה שאפשר עכשיו אבל עכשיו, מי הטמבל שהיכנס לבנק לקחת הלוואה לנכס רק אוכל ולהנות ממה שיש עכשיו חברים
  • 7.
    ניל 16/05/2020 14:36
    הגב לתגובה זו
    זמן להיכנס בכל הכוח
  • לא מפחד מחדלות פירעון אני מבין...!? (ל"ת)
    מישהו 17/05/2020 01:42
    הגב לתגובה זו
  • יאללה,קדימה! אחרייך חח (ל"ת)
    צודק 17/05/2020 00:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    נדב 16/05/2020 14:29
    הגב לתגובה זו
    לפי כל חוזי ה"רק למעלה" באפט אמור היה לדלל את קופת המזומנים שלו ולרכוש ניירות. כנראה שגם הוא חושב כרגע שאלו ניירות זבל.
  • 5.
    טבע, ביונד מיט, דלק קבוצה, פתאל אחזקות 16/05/2020 14:28
    הגב לתגובה זו
    טבע, ביונד מיט, דלק קבוצה, פתאל אחזקות
  • 4.
    לזכותו 16/05/2020 13:51
    הגב לתגובה זו
    שאמר שיש תקופות שאינן טובות להשקעה,זו כנראה אחת מהן
  • 3.
    האמיתי 16/05/2020 13:48
    הגב לתגובה זו
    או שהזדקן או בגלל פחד מהפסדים גדולים. הקרן שלו חטפה מינוס ארבעים אחוז בשיא הירידות. חכם רואה את הנולד הירידות רק חיכו לסיבה! והקורונה היתה סיבה טובה!
  • 2.
    נוטל 16/05/2020 13:41
    הגב לתגובה זו
    מהונך בזמן כה קצר אחרי רווח כה גדול לאורך שנים נוטל ממך את שביב הגאונות
  • 1.
    יוסף 16/05/2020 13:37
    הגב לתגובה זו
    שחה "ללא בגד ים" כמאמרו המפורסם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.