"מלחמת הסחר חוזרת; תגוונו את תיק ההשקעות ותגנו עליו בפוטים"
לאחר שחשבנו שמלחמת הסחר שככה בעקבות החתימה על השלב הראשון של הסכם הסחר בתחילת השנה, בימים האחרונים המלחמה הכלכלית בין שתי המעצמות הגדולות בעולם חוזרת למרכז הבמה. זאת, לאחר שבכירים רבים בממשל האמריקאי, כולל הנשיא דונלד טראמפ, אמרו כי ישנן ראיות שהנגיף יצא ממעבדה בסין והמדינה ניסתה להסתיר זאת.
>> מה ישפיע על הבורסות בחודשים הקרובים? לא הקורונה
בסקירה של מנהל ההשקעות הראשי של UBS, מארק האפלה, נטען כי זו הסיבה שעומדת מאחורי החולשה ואי הבהירות בשווקים -"אנחנו מצפים שהמניות יישארו בתנודתיות גבוהה, בזמן שהשווקים מתקשים למצוא איזון בין ההכרזות על הורדת אמצעי הסגר, דיווחים על טיפולים וחיסונים פוטנציאליים, הקלה כלכלית, חדשות על התפתחות המגפה ושינויים בדינאמיקה הפוליטית", כתב האפלה.
"לראייתנו, משקיעים צריכים להישאר בפוזיציה מתוך צפי להתאוששות, אבל לגוון את תיק ההשקעות על מנת להגן מפני הפתעות שליליות אפשריות. אנחנו תומכים בשילוב שכולל אג"ח אמריקאי בתשואה גבוהה, אג"ח בדירוג השקעה ואג"ח דולרי על שווקים מתפתחים, מניות נבחרות ולהשתמש באסטרטגיות לניצול התנודתיות כמו אופציות PUT.
- UBS: העליות במניות הטכנולוגיה לא נגמרו, ה-AI רק בהתחלה
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, הבנק צופה כי הביצועים של מניות של חברות ושווקים סיניים ושל חברות מהמזרח הרחוק בטווח הקצר, צפויים להיות טובות יותר ממקבילותיהן באירופה, אבל לא בארצות הברית. "חברות אסייתיות וסיניות נמצאות בעמדה להרוויח מטרנדים ארוכי טווח כמו אורבניזציה וטרנספורמציה דיגטלית", כתבו בבנק.
החשש הגדול של השווקים בנקודת הזמן הזו הוא שנוסף למשבר הכלכלי כתוצאה מהקורונה, יתווסף פן מדאיג נוסף - מלחמה קרה בין ארה"ב וסין. מלחמה כזו היא בעיקרה מלחמה כלכלית (נקווה שיסתיים בכך), עם השלכות גדולות על כלכלות העולם. ארה"ב בעידן טראמפ אינה מוכנה לסבול את ההפרות של הסינים - גניבת פטנטים, העתקות וכו', לצד מכסים שמפלים לרעה את האמריקאים. טראמפ מנסה לשנות את השיטה, ובדרך ישנו מאבק גדול מול הסינים.
- 20.דוד 07/05/2020 10:15הגב לתגובה זואך ורק זהב או מטחים וגם זה בזהירות רבה,קניתי עם יפני לפני חודש בערך והולך להישאר כך לפחות עד סוף השנה(חישוב פשוט שעשיתי עם עצמי כולל מניפולציות אפשריות של השוק).
- 19.שחקן מעוף 05/05/2020 20:41הגב לתגובה זובבוקר-איזה אהבל
- 18.איפה היית כל הנפילות עם המלצה על PUT? (ל"ת)כתב אוויל! 05/05/2020 20:04הגב לתגובה זו
- 17.כתב חמור 05/05/2020 19:54הגב לתגובה זולכל אורך הנפילות הוא הציע להשאר בשוק.. עכשיו שהשוק מתאושש הוא מציע הפוך.
- 16.עולם תחרותי האזרח מרוויח (ל"ת)יוסי דבורי 05/05/2020 18:37הגב לתגובה זו
- 15.הכל ניחושים. (ל"ת)דוד 05/05/2020 16:44הגב לתגובה זו
- 14.רמי 05/05/2020 14:18הגב לתגובה זוהדולר יורד בזמן שבעולם עלה ועולה ...הכיצד כך??הדולר צ"ל לפחות 4₪ הייצוא וההייטק נהרס ובנק ישראל והנגיד שופכים דולרים בלי הכרההכסף הזה של הציבור בידי נגיד שעושה מה רוצה...
- לאון 05/05/2020 21:28הגב לתגובה זוהיצואנים קורסים צריך להיות לפחות 3.8 הדולר
- 13.adi 05/05/2020 12:48הגב לתגובה זוהאם תוכל לתת ETF שמחזיקים אגחים כפי שכבת
- 12.מיסטר לונג 05/05/2020 12:08הגב לתגובה זולכו תמכרו עצות להילארי על זיהום אויר לא המלצה הא
- 11.אלי 05/05/2020 11:50הגב לתגובה זועד כמה אנליסטים לא מכירים את נפשו של טראמפ. הדבר היחיד דיקבע את הכחוון הוא הבחירות המתקרבטת בארה"ב והרצון של טראמפ להציג עליות בשוק
- לרון 05/05/2020 19:10הגב לתגובה זוכמה שאתה אלי לא מבין ונלחם את מלחמות העבר...
- 10.אחרי נפילות של 40% מהשיא נזכרת להמליץ על PUT??? (ל"ת)ארז ליבנה...חחח 05/05/2020 10:28הגב לתגובה זו
- 9.תקופת בחירות 05/05/2020 09:54הגב לתגובה זובעיקרון ההכוונה תהיה כלפי מעלה בלי קשר לכלכלה הריאלית.לופט גאשפטן נטו.
- 8.אלי 05/05/2020 09:32הגב לתגובה זוהשוק יזוז לפי רמת התמיכה של הפדבתוכנית רכישה ללא הגבלה
- 7.ישראל 05/05/2020 09:07הגב לתגובה זופוטים או קולים כל דבר בזמנו!!!
- 6.סאם 05/05/2020 08:57הגב לתגובה זו87 אחוז מהפעמים ב5 שנים האחרונות כשכתבו באתר הזה שיהיו ירידותהיו עליות ולהיפך. חבל שאי אפשר לעשות תמיד הפוך ולהרוויח מזה כי הכתבות מועלות לפני שיש מסחר
- אלון 05/05/2020 11:08הגב לתגובה זושטויות. מיץ עגבניות מיובשות
- 5.מלחמות כלכלה = מלחמת עולם!!! (ל"ת)ישראל 05/05/2020 08:56הגב לתגובה זו
- 4.שום מלחמת סחר. פוליטיקה (ל"ת)כותרות של בחירות 05/05/2020 08:53הגב לתגובה זו
- 3.עוד חודש 05/05/2020 08:43הגב לתגובה זוכי הם לא מהודקות ואין בהם תועלת. והעם ינהר לקסטרו ופוקס לקנות סמרטוטים מסין . העם המורעב גם ישב בבתי קפה ובמסעדות כרגיל . חצי מהחרדים יפתחו חסינות פה הכל רגיל
- 2.אז למה ההאנג סאנג ושנחאי עולים יומיים ברציפות (ל"ת)הפוף 05/05/2020 08:25הגב לתגובה זו
- 1.העתידן 05/05/2020 08:20הגב לתגובה זו250 מיליון סינים מובטלים-------נוספים------
- הפיקןח על הבנקים ששוב נכשל (ל"ת)יהודה 05/05/2020 17:38הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
