סגירה בוול סטריט: הדאו ג'ונס איבד 1.2%, טסלה ירדה ב-2.4%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות של 1.2% לאחר הראלי החד שנרשם אמש. ברקע למסחר, פעולות הבנקים המרכזיים ממשיכים לספק רוח גבית לנכסי סיכון, אך היום נראה כי קיימת אכזבה מהחלטת הריבית של ה-ECB. במקביל, עונת הדוחות בוול סטריט נמצאת בשיאה, דבר שמשפיע על החברות המדווחות.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לרכז עניין גם היום: מספר הנדבקים ברחבי העולם עלה היום לרמה של 3.23 מיליון איש, כאשר מספק הנדבקים היומי ממשיך להיות קבוע ברמה של 70-100 אלף ביום. מספר הנפטרים ברחבי העולם עלה היום ל-228,610. מספר המחלימים מהנגיף עלה לרמה של מיליון איש. "ב ממשיכה להוות את מוקד ההתפרצות הגדול ביותר עם למעלה 1.06 מיליון נדבקים ו-61.6 אלף נפטרים.
במקביל לסוגיה הרפואית, נראה כי הכלכלות בעולם גולשות למיתון עמוק. האומדן הראשוני לתמ"ג בארה"ב הצביע אמש על התכווצות של 4.8% במהלך הרבעון הראשון של 2020, נתון חלש מהצפי המוקדם שהצביע על התכווצות של 4%. במקביל נזכיר כי הערכות היום מצביעות על התכווצות של 20%-30% ברבעון הנוכחי. באירופה, נתון התמ"ג לרבעון הראשון הצביע הבוקר על התכווצות של 3.8% בתוצר.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה היחידה שהשווקים ממשיכים להתעלם מהמצב הקטסטרופלי בכלכלה הריאלית היא פעולות הבנקים המרכזיים ברחבי העולם. הדו"ח האחרון של הפד' הצביע על גידול של מעל ל-2.2 טריליון דולר במאזנו במהלך 5 השבועות האחרונים, כאשר הבנק למעשה רוכש כמעט כל נכס בשוק. נציין כי אתמול הודיע הבנק על הרחבת תוכנית הרכישות שלו בשוק האג"ח המוניציפלי לרמה של 500 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).
התמריץ היומי מגיע היום מהבנק המרכזי באירופה (ECB), שאמנם לא מודיע על הרחבה נוספת של תוכנית הרכישות בשוקי האג"ח, אך מוריד את הריבית בתוכנית ההלוואות המוזלות לבנקים (TLTRO) לרמה של מינוס 1%. ובמילים פשוטות: ה-ECB מעניק כעת הלוואות בריבית שלילית נמוכה מאוד לבנקים.
בגזרת הסחורות, הנפט (חוזה יוני) זינק ב-26% לרמה של 19 דולר לחבית. הזהב נסגר בירידות של 1% ונסחר ברמה של 1,700 דולר לאונקיה
במרכז
עונת הדוחות בוול סטריט נמצאת בשיאה בימים אלו ומשפיעה על החברות המדווחות. בין החברות הבולטות ניתן למצוא את מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) שנסגרה בירידות של 2.4%, לאחר עליות של 8% בתחילת המסחר. החברה הצליחה להכות את התחזיות המוקדמות עם הכנסות של 5.96 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ענקית הטכנולוגיה פייסבוק (סימול:FB) עלתה ב-5.2% לאחר עליות של יותר מ-6% במהלך המסחר אמש. החברה דיווחה אמש לאחר הסגירה על רווחים של 4.9 מיליארד דולר לעומת רווחים של 2.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד (לכתבה המלאה).
מייקרוסופט (סימול:MSFT) הצליחה להכות גם היא את התחזיות המוקדמות עם הכנסות של 35 מיליארד דולר - עלייה של 15% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (לכתבה המלאה).
אלפבית (סימול:GOOG) עלתה ב-0.5% וצפויה להמשיך לרכז עניין לאחר שעלתה אמש ב-8.6% לאחר שהציגהדוחות מעורבים (לכתבה המלאה).
חברת התרופות פריגו (סימול:PRGO) ירדה ב-1.7% לאחר שדיווחה היום על תוצאות הרבעון הראשון עם צמיחה של 14.2% בהכנסות. החברה פיספסה במעט את הצפי בשורה העליונה והכתה את הצפי בשורה התחתונה. בנוסף, לא מספקת תחזיות עדכניות לשנת 2020 עקב הקורונה (לכתבה המלאה).
טבע (סימול: TEVA) איבדה 2.8% לאחר זינוק של יותר מ-8% ב-2 ימי המסחר האחרונים. החברה דווחה כי חברת הבת, טבע ארה"ב, השיקה את המזרק האוטומטי שלה AJOVY, המיועד לטיפול במיגרנה. במקביל, המזרק נמכר גם בגרמניה, ובקרוב יהיה זמין בשווקים נוספים באירופה (לכתבה המלאה).
- 8.cnn 01/05/2020 10:56הגב לתגובה זוהוכחה חותכת. סין פתחה את הקורונה
- 7.אתם 30/04/2020 17:15הגב לתגובה זוסיטי בנק?
- 6.אבטלה שמבטלה את מי זה מעניין?! אנחנו בטיסה!!! (ל"ת)טייס אוטומטי 30/04/2020 17:12הגב לתגובה זו
- 5.4000 30/04/2020 16:46הגב לתגובה זו4000
- 4.. 30/04/2020 16:27הגב לתגובה זוזה אותו מוח מטורף שהריץ את שווקי ארצות הברית בניגוד לכל אחיזה נכונה מבחינה כלכלית ומתמטית..בדבריו אלו הוא גרם לשווקים להגיע לסופם כמו שהיתרענו מזמן והם יפלו עמוק ויתרסקו ויתכן ולא נראה את מחירי השיא לעולם...
- דוד 30/04/2020 18:29הגב לתגובה זוחחחח משתגע מאנשים כמוך רואים קצת אדום באים הופ אמרנו ואז ירוק מתחבאים בצד חחחחחח
- יוני 30/04/2020 20:58הירוק היחיד שתראה בעתיד זה רק מה שאתה מעשן
- סמיר לדוד 30/04/2020 20:32איך אתה מרגיש עם ההפסדים שלך ועוד לפני המפולת של מחר ולא עליות מחר הבנת טומטום
- 3.. 30/04/2020 16:24הגב לתגובה זורק יצור מטורף מסוגל לחשוב ועוד להגיד דברים אלו לעמו.. במילים אחרות הוא אמר להם לכו להתאבד..המשף>>
- 2.. 30/04/2020 16:21הגב לתגובה זורק אדם חולה יכול להציע לעמו דבר כה נבזי וטיפשי ..ולא...זאת לא הייתה הלצה או בדיחה..מוחו המעוות כך חושב...יש המשך
- 1.. 30/04/2020 16:20הגב לתגובה זוהסייקל של השנים האחרונות ובעיקר מ2016 עת הגיע לפיתחנו אדם שעוד טרם היתמנותו לנשיא ניחשב למטורף ואנו כותבים זאת בעדינות. אמש הציע לאמריקאים לשתות ולהזריק ולקבל אינפוזיות של ליזול ואקנומיקה בכדי להדביר את הקורונה..יש המשך...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
