מטוס תעופה תיירות . בואינג 737
צילום: בואינג

בואינג מאכזבת (שוב) בדוחות, אך המניה עולה ב-4.8%

ענקית התעופה האמריקנית מציגה תזרים מזומנים שלילי ברמה של 4.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020. ההכנסות ירדו ב-26% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. אך האם לנוכח הקריסה בחודשים האחרונים הנתונים הגרועים כבר לא מתומחרים במחיר המניה?
עמית נעם טל | (7)

אחת המניות שסבלו בשנה האחרונה בצורה המשמעותית ביותר היא בואינג (סימול:BA), זה התחיל עם השבתת מטוסי ה-737 מקס והמשיך עם פגיעה משמעותית בהזמנות העתידיות של החברה ובסימנים למצוקת נזילות בעקבות השיתוק בפעילות הכלכלית בעולם. החברה כצפוי פרסמה נתונים חלשים לרבעון האחרון, אך מניית החברה עולה ב-4.8%. 

הכנסות החברה ברבעון האחרון הסתכמו ב-16.9 מיליארד דולר, ירידה של 26% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ונתון הנמוך מהתחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על הכנסות של 17.28 מיליארד דולר. 

תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת היה שלילי ברבעון האחרון ברמה של 4.3 מיליארד דולר, לעומת תזרים של 2.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד התפעולי של החברה הסתכם ברבעון האחרון ב-1.3 מיליארד דולר, לעומת רווח של 2.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. 

בשורה התחתונה, החברה רושמת הפסד של 641 מיליון דולר או 1.1 דולר למניה, לעומת רווח של 2.1 מיליארד דולר או 3.75 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד המתואם של החברה עמד על 1.7 דולר למניה, הפסד גבוה מהצפי המוקדם שעמד על הפסד של 1.31 דולר למניה. 

קופת המזומנים של החברה גדלה משמעותית ברבעון האחרון, בעיקר בגלל ניצול מסגרות אשראי. בהס"כ לחברה יש כעת 15 מיליארד דולר בקופה, לעומת 9.5 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. סה"כ החובות של החברה הסתכמו ב-38.9 מיליארד דולר, לעומת 27.3 מיליארד דולר בתחילת הרבעון. 

"מגיפת COVID-19 משפיעה על כל היבט של העסק שלנו, כולל דרישת לקוחות של חברות תעופה, המשכיות ייצור ויציבות שרשרת האספקה," טען נשיא ומנכ"ל בואינג, דייוויד קאלון. "המאמץ העיקרי שלנו הוא הבריאות והבטיחות של האנשים והקהילות שלנו, בעוד אנו נוקטים בפעולה קשה אך הכרחית כדי לנווט את משבר הבריאות חסר התקדים הזה ולהסתגל לשוק משתנה". 

במכתב לעובדים היום טען קאלון כי החברה מכוונת לקיצוץ של 10% מכוח האדם בחברה, בעיקר באמצעות עזיבה מרצון של עובדים. "אני מצטער על ההשפעה שיש לרבים מכם. אני מאחל בכנות שתהיה דרך אחרת" סיכם קאלון.  

קיראו עוד ב"גלובל"

בתוך כך, הסוגייה החשבוה עבור החברה נותרה ההשבתה של מטוסי ה-737 מקס. בחברה מעדכנים היום כי הם צופים שמטוסי החברה יחזרו לאוויר במהלך הרבעון השלישי של השנה.

גרף מנית החברה בשנים האחרונות: יכולה להתאושש מהחודשים האחרונים?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דירה=קורת גג 29/04/2020 19:39
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 4.
    הנביא 29/04/2020 19:02
    הגב לתגובה זו
    יש מניות שהייתי מתרחק מהן, למרות שיכולות לשבור שיאים. בואינג זו אחת מהן. סיטיבנק - דווקא לא אחת מהן. בתקופה של "משבר" תראו הרבה מקרים שכביכול מתעלמים מהדוחות.
  • ישראלים 29/04/2020 19:26
    הגב לתגובה זו
    בחדות ועכשיו זה הרגע שמתייעלים ומחפשים לצאת לשיפור ברווחים ועל כך המניה מגיבה בעליות . ויש עוד הרבה מקום לעליות . בהצלחה :)
  • 3.
    ישראלים 29/04/2020 18:31
    הגב לתגובה זו
    לשמור שלו יברח כי אחרת תפסידו בגדול . עכשיו בהצלחה כי הכל מגולם וכולם כבר יודעים וידעו מה תוצאות הדוחות והיה ברור שהמניה כבר ירדה וזה הרגע להתחיל לחזור לשפיות למעלה .
  • 2.
    עאלק קופת המזומנים גדלה ....יחד עם החוב. (ל"ת)
    בורסה מנופחת 29/04/2020 17:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ועל סטריט 29/04/2020 17:16
    הגב לתגובה זו
    אז מה אם כל החברות בקריסה כלכלית טראמפ קונה הכל ועדיף במחיר יקר!! שרק יעלה ויעלה ויעלה...בטח לראות את הפרצוף שלו עכשיו- כמו עגבניה מאושרת אדומה וטיפשה...איכס...
  • גדי 29/04/2020 18:44
    הגב לתגובה זו
    לגמריי !!! יש לו בחירות עוד מעט והמטרה מקדשת את כל האמצעים ( בחסות הפד ... )
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.