מכולת סופר מזון קמעונאות
צילום: Istock

שירותי משלוחי מזון הפכו לפופולריים - האם יש פה הזדמנות השקעה?

המגפה הביאה לעלייה של 70% בשימוש בשירותים המקוונים, אבל התחרותיות הקשה והורדת המחירים הביאו את גראבהאב, המובילה בתחום לירידה של כ-12% מתחילת השנה
ארז ליבנה | (4)

בישראל, אין אחד שלא שמע או נחשף לשם Wolt. בשנה האחרונה, החברה הקטנה שנוסדה בהלסינקי פינלנד על ידי מיקי קוסי ב-2014, הפכה לגדולה במספר מקומות בעולם, גם אצלנו. החברה הצליחה להשתלט על שירותי משלוחי המזון ממסעדות. המסעדות, שבעבר החזיקו שירות משלוחים inhouse, או אלה ששכרו חברה חיצונית, עברו יחד עם המשלוחנים לשימוש באפליקציה. כולם עשו את החישוב שלהם וכנראה שכולם הרוויחו - חוץ מחברות המשלוחים כמובן; שם ממש לא שמחים עם המצב החדש.

שירותי שילוח המזון לא מתרוממים

בעולם יש חברות נוספות מסוג זה. בארצות הברית לדוגמה יש תחרות קשה בתחום משלוחי המזון, שכוללות הן משלוחים ממסעדות והן ממרכולים. אבל בעוד מניות בתחום השירותים כמו אמזון (סימול: AMZN), נטפליקס (סימול: NFLX) עולות יפה וזוכות לאמון המשקיעים, מניית גראבהאב (סימול: GRUB), המניה המשמעותית היחידה בתחום משלוחי המזון בארצות הברית לא מצליחה להתרומם.

זאת למרות שנתונים שהתפרסמו בארצות הברית מראים שבסוף חודש מארס האחרון, הייתה עלייה של 70% בהוצאות של צרכנים על שימוש בשירותי הסקטור ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. גם גודל ההזמנה הממוצעת עלה ב-24%. נשמע כמו חלום שמתגשם. אז זהו שלא.

כל הטוב הזה שנפל על החברה באדיבות הקורונה, לא מפריע למניית גראבהאב לסגור שנתיים נוראיות. בספטמבר 2018 שווי החברה עמד על יותר מפי 3 משווי השוק הנוכחי שעומד על 4 מיליארד דולר. מחיר המניה אז עמד על למעלה מ-146 דולר. היום הוא קצת מעל 43 דולר. ב-12 חודשים האחרונים המניה ירדה ב-40% ומתחילת השנה היא סוגרת ירידה סולידית של 12%. אמנם, פחות מהמדדים המובילים, אבל ביחס לקפיצה בסקטור,  מדובר על חולשה. 

כשמסתכלים על תחזית הביצועים שצופים האנליסטים העוקבים אחר המניה, עולה תמונה מדאיגה יחסית -  ההכנסות השנה צפויות להסתכם ב-1.42 מיליארד דולר, וההפסד בכ-20 מיליון דולר. בשנה הבאה המכירות צפויות לעלות למעל 1.7 מיליארד דולר והחברה תעבור לרווח של 20-25 מיליון דולר - שיפור, אבל האם זה מצדיק שווי חברה של 4 מיליארד דולר? 

מה קורה בשוק בארצות הברית?

המגפה תפסה את השוק בנקודת זמן מורכבת. לפני הקורונה, הסקטור בארה"ב נתפס כמותרות. אבל מאז ההתפרצות, נהפכו שירותים אלה לחבל הצלה עבור מסעדות רבות וגויסו לתחום עובדים רבים שנותרו מחול"תים או מפוטרים.

מרבית החברות בתחום כלל עוד לא הונפקו. כיום המונפקות היחידות הן גראבהאב וחטיבת השילוח של אובר (סימול: UBER), אובר איטס. חברות דורדש ופוסטמייטס, הן פרטיות. יחד הן מרכיבות את שוק השילוח של האוכל ומספקות כיום שירות חשוב למסעדות רבות. מה הן עשו? הן ויתרו על חלק ניכר מההכנסות ממוקדי ההתפרצות כמו ניו יורק, סן פרנסיסקו וערים נוספות. רובן חתכו את ההשתתפות מצד מסעדות קטנות שנפגעו במשבר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

זה אומר שבשווקים הגדולים בארצות הברית, חלק ניכר מהרווחים של החברות האלה נשחק משמעותית. כנראה שזה גם מתוך התחשבות בעסקים, אבל גם מרצון להרגיל את הצרכנים. עם זאת, חברת דורדש, היא כנראה השחקן הגדול ביותר בארצות הברית עם 45% מנפח הפעילות האחרון שנמדד בכלל השוק בסוף חודש מארס - זאת ביחס של 39% בסוף פברואר. 

החברה, שבשנה שעברה קיבלה הערכת שווי של 13 מיליארד דולר ב-IPO, הרוויחה על חשבונה של גראב, שנתח השוק שלה ירד מ-30% ל-25%. אובר איטס מחזיקה בנתח שוק של 21% ופוסטמייטס עם 8%. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שמואל 26/04/2020 21:11
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה חברות של משלוחי נישה חבל שלא מפרסמים מספיק את הטרנד החם של משלוחים חברתיים שחוסכים הרבה כסף לדוגמא בארץ חברת bambizz.
  • 3.
    מעניין כמה כסף 26/04/2020 21:10
    הגב לתגובה זו
    מעניין כמה כסף הסופרים הגדולים באונליין,עשו בזמן המשבר קורונה....
  • 2.
    לדעתי מסעדות נפגעו מהמשבר והסופרים באונליין הרוויחו ... (ל"ת)
    לדעתי מסעדות נפגעו 26/04/2020 19:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לדעתי לסופרים,שהיה להם שירות אונליין טוב,עשו הרבה כסף.. (ל"ת)
    לדעתי לסופרים 26/04/2020 19:04
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.