הפד' חושש שהזרים ימכרו אגרות חוב של ארה"ב ומשיק כלי חדש
כאשר נדמה היה כי הלחץ של הדולר חוזר ביומיים האחרונים לשווקים. הפד' לא ממתין ומכריז על כלי חדש. נראה כי המטרה העיקרית שלו בצעד האחרון היא למנוע מהגופים הזרים לבצע מכירות של אגרות החוב של ארה"ב במטרה לשמור על המטבע המקומי.
הפד' הודיע היום על כלי חדש שנקרא FIMA Repo Facility. במסגרת הכלי החדש, הפד' יאפשר לגופים הפיננסיים הזרים שיש להם חשבון עם הפד' (בדרך כלל הבנקים המרכזיים) לבצע עסקאות ריפו עם הפד' ולקבל דולרים בזול יחסית, כאשר הביטחונות יהיו אותם נכסים שהבנקים המרכזיים מחזיקים.
בפעולה זו, הפד' משיג 2 תוצאות משמעותית: הראשונה, הבנק יכול להגדיל את הזרמת הדולרים לשאר הבנקים המרכזיים בעולם. קווי האשראי המוזלים שהכריז הפד' מוקדם יותר החודש כוללים 14 בנקים מרכזיים בלבד. הכלי החדש כולל כמעט את כל הבנקים המרכזיים בעולם.
במקביל, הפד' מוריד משמעותית את הצורך של בנקים מרכזיים למכור יתרות מט"ח דולרים (כאשר הדגש הוא על אגרות החוב הממשלתיות), דבר שצפוי להוריד את את הלחץ בשווקים.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצעד האחרון מגיע לאחר אינספור תוכניות שהכריז הבנק בחודש האחרון. תוכניות אלו הובילו לכך ששורת הנכסים במאזן הפד' עלתה בשבוע האחרון בלא פחות מ-586 מיליארד דולר והסתכם ב-5.3 טריליון דולר. מדובר בקפיצה השבועית הגדולה ביותר שנרשמה אי פעם במאזן הבנק, כאשר נזכיר שהשיא הקודם היה בשבוע שעבר. מתחילת החודש האחרון זינק מאזן הפד' בקרוב ל-1.2 טריליון דולר- בערך 5.6% מהתוצר השנתי של ארה"ב (לכתבה המלאה).
- 10.חנן 31/03/2020 22:58הגב לתגובה זורק זה חסר לו שסין וסעודיה יזרקו לו אג"ח( שאובמה דחף להם) בפנים
- 9.סוחר 31/03/2020 20:32הגב לתגובה זושבינתיים גם מוכיחים את עצמם
- 8.Avi 31/03/2020 19:09הגב לתגובה זוהדולר יאבד מערכו יתמוסס כמו קרח ביידי המחזיקים בו זה נקרא הליך חוקי למחיקת חובות הממשל ממליץ להמיר דולרים בזהב זהב הוא המלך החדש בסדר העולם החדש
- ביטקוין לא זהב (ל"ת)31/03/2020 19:49הגב לתגובה זו
- 7.עמוס 31/03/2020 18:56הגב לתגובה זוהמטבע 'זבל' הזה הדביק את כל העולם ונראה שאף אחד לא נכנס לבידוד. אם הבנק המרכזי של ארה"ב מתנהג בצורה כל כך לא אחראית צריך להעניש אותם ע"י הפסקת שימוש בדולר. להתנתק מה SWIFT ולפתוח את שוק הקישור בין הבנקים לחופשי.
- 6.הצלף 31/03/2020 17:35הגב לתגובה זובקיצור ארה"ב בדרך לפשיטת רגל רק הבורסות לא מבינות את זה עדיין
- 5.אז הדולר יחזק או יחלש? (ל"ת)משה 31/03/2020 17:29הגב לתגובה זו
- יחלש בגלל הזרמות העצומות של דולרים לשוק בכל התוכניות (ל"ת)משקיף 31/03/2020 17:59הגב לתגובה זו
- 4.לוי 31/03/2020 17:01הגב לתגובה זוהסינים חנוקים באיגרות חוב אמריקאיות בסכומי עתק שקנו וקנו הרבה מאד שנים וזו הסיבה של הפד כדי למנוע פשיטת רגל של האיגרות האלה
- 3.לוי 31/03/2020 17:01הגב לתגובה זוהסינים חנוקים באיגרות חוב אמריקאיות בסכומי עתק שקנו וקנו הרבה מאד שנים וזו הסיבה של הפד כדי למנוע פשיטת רגל של האיגרות האלה
- 2.חוב בחוב 31/03/2020 16:46הגב לתגובה זוובאיזו רבית.הפד מנצל את מכונת הדולארים אך לא לעולם חוסן.
- תגיד 31/03/2020 17:33הגב לתגובה זוכמו שעושים באירופה וביפן. פתאום תגלה חוב מחולט מעצמו. כל מי שעיניו בראשו חייב להתרחק מאגח אירופי/יפני בכל צורה שהיא.
- יוסי 31/03/2020 22:13מה תגובתך לגבי הדולר ירד?
- 1.הם מדפיסים וקונים את כל העולם! (ל"ת)אופטימי 31/03/2020 16:35הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
