עליות מסחר בורסה חצים חץ
צילום: Istock

קווי האשראי של הפד' נפתחים מחר, התיקון בשווקים מתחיל?

החל ממחר: הדילרים יכולים להשתמש במניות כ"ביטחונות" עבור קבלת מזומנים מהפד'. המהלך צפוי לספק תמיכה משמעותית לשוקי המניות. ב-2008 הפעלת התוכנית הובילה לתיקון של 15% במדדים המובילים. ההיסטוריה תחזור על עצמה גם הפעם?
עמית נעם טל | (20)

ברקע לירידות החדות בתקופה האחרונה בשוקי המניות בעולם, הפד' הכריז בימים האחרונים על מספר תוכנית תמריצים. אחת מאותן תוכנית,  Primary Dealer Credit Facility או בקיצור  PDCF צפויה להתחיל מחר. למרות שאף בכיר לא יגיד זא בפומבי, השימוש ב-PDCF צפוי לספק תמיכה כמעט ישירה לשוקי המניות בארה"ב, לפחות לטווח הקצר. התיקון בשווקים מתחיל היום?

כפי שהוכרז מוקדם יותר השבוע, החל ממחר הפד' יפתח קווי אשראי מוזלים עבור הדילרים בארה"ב לתקופה של 90 יום. הפד' הגדיל את רשימת הנכסים שיכולים להוות ביטחונות להלוואות אלו: אג"ח קונצרני מדורג, Commercial paper, אג"ח מגובה משכנתאות, אגרות חוב מוניציפליות וגם מניות.  נכון להיום, נכסים במטבע זר לא יכולים להיחשב כביטחונות מספיקים. 

העובדה כי הפד' בחר לכלול גם מניות כ"ביטחונות" היא קריטית לשווקים. החל ממחר יוכלו הדילרים, שהם בדרך כלל השלוחה של הבנקים הגדולים, לקנות מניות ולהעביר אותן במהירות לפד' ולקבל עליהם מזומנים. הפד' איננו עובר על החוק, שכן כביכול הוא איננו רוכש מניות אלא מלווה, אך בפועל הוא ממן רכישת מניות. 

ניתן ללמוד מההיסטוריה: הפד' השתמש בכלי זה לראשונה ב-17 במרץ  2008, בעקבות הקריסה של בנק ההשקעות בר סטרנס. בשבועות שלאחר מכן, מדד ה-S&P500 טיפס בקרוב ל-15%, לאחר שקרס בהמשך השנה. האם ההיסטוריה תחזור על עצמה בתקופה הקרובה?

מדד ה-S&P500 במהלך 2007-2008. תאריך התחלת השימוש בכלי מסומן

חשוב לציין כי הכלי החדש של הפד' לא מונע את ההאטה שנגרמת בעקבות הנגיף או פותרת את מצוקת הדולרים, אך הוא בהחלט צפוי לספק תמיכה משמעותית לשוקי המניות. לאחר קריסה של 20%-30% במדדים המובילים, נראה שמקבלי ההחלטות רוצים בעיקר להרגיע את השוק. 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    דירה=קורת גג 20/03/2020 16:53
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 17.
    יש בחירות לנשיאות-אתה הבנתה ,,,,ברוך,,, מהגש-שף (ל"ת)
    כותבי תרחישים 20/03/2020 15:41
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    המהלך לא עזר ב2008 ולא יעזור עכשיו 20/03/2020 14:15
    הגב לתגובה זו
    המהלך לא עזר ב2008 ולא יעזור עכשיו
  • 15.
    mudale 20/03/2020 13:19
    הגב לתגובה זו
    נזהרתם בלשונכם כל התקופה מלהגיד אם יהיה עליות או ירידות עד הכתבה הזאת שצפתה בסבירות גבוהה עליות למחרת. סגרתי את השורט שלי בעקבותיה. וואלה שיחקתם אותה.
  • 14.
    אחד שנמצא בבורסה 20/03/2020 13:07
    הגב לתגובה זו
    בתור אחד שמתחיל לרכוש לונגים בזהירות (מתחילת השנה ישבתי על אג"ח סינטטי כי פחדתי מירידות ועכשיו אני יושב על מזומן) אני לא מבין למה הפד' צריך להנשים את הבורסה בכוח. הבורסה צריכה לשקף את המצב הריאלי של החברות, וניפוח שלה על ידי הגדלת המינופים רק מעלה את הסיכון למפולת. במקום להכניס כסף בכוח לשוק, הפד' צריך לתת הלוואות לבתי עסק (קטנים כגדולים) שנקלעו למצוקת נזילות. במילים אחרות, מצב הבורסה ומחיר המניות לא צריך לעניין את הפד' כי גם ככה חברות במצב בעייתי לא יכולות כרגע למחזר חוב או להנפיק מניות.
  • 13.
    הטימטום בהתגלמותו להלוות כסף כדי לקנות מניות שאחרי שבוע יפלו , השתגעו האמריקאים האלו , אז הירידות שהיו עד עכשיו הם קמצוץ לעומת מה שעומד עוד לרדת . השוק ימחק 80 אחוז מערכו (ל"ת)
    גיל 20/03/2020 12:53
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    שימקה 20/03/2020 12:40
    הגב לתגובה זו
    קווי אשראי של הפד יגרמו למשבר כלכלי יותר עמוק והחוב יגדל יותר והבנקים הקטנים יקרסו.
  • 11.
    שימקה 20/03/2020 12:37
    הגב לתגובה זו
    אחרי תיקון חד זה הזמן למכור כי יבואו ירידות יותר חריפות.
  • 10.
    לרון 20/03/2020 12:17
    הגב לתגובה זו
    וגם הכלכלי,לא בפעם הראשונה אני קונה לתוך הירידות,אך יש ל היזהר מלכודת דבש ,דובים בדרך
  • 9.
    שמעון 20/03/2020 10:39
    הגב לתגובה זו
    הבורסה האמריקאית נראתה כמו אקספוננט
  • שמעת על הדבר המהובלל הזה ? לקחת כסף ולקנות מניות שימשיכו ליפול (ל"ת)
    משה 20/03/2020 12:50
    הגב לתגובה זו
  • צודק 20/03/2020 12:48
    הגב לתגובה זו
    גם לי זה נשמע כמו מינוף מטורף
  • 8.
    בהצלחה לכולם...יום יומיים של עליות ונחזור לירידות (ל"ת)
    בוב 20/03/2020 08:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גדי 20/03/2020 07:57
    הגב לתגובה זו
    רואים שלפני המהלך הזה היו ירידות סבירות שהוציא את הציבור מהשווקים ואז בא הפטנט הזה שהעלה את השווקים 15% הכניס בחזרה את הציבור ומחק להם את התחתונים בהמשך ירידות חדות יותר של לפחות 40% במדדים המובילים. בקיצור אסור לקנות מניות אך חגיגה למשחקי נגזרים. קניתי אתמול חבילת קולים ואקנה גם בראשון כדי לנצל את הטמטום של האמריקאים שללא לומדים מהעבר וכנראה ירוצו למניות וישחטו כמו אז כי הפעם המשבר הכלכלי הוא כלל עולמי
  • 6.
    ירידות חדות יותר יגיעו. לאחר תיקון קל. הזהרו (ל"ת)
    אנונימי 20/03/2020 07:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יאהווווו 20/03/2020 06:57
    הגב לתגובה זו
    מי שראה את המסחר ביום חמישי בוודאי הבין שתיקון מאוד מטורף לפנינו . יאלה הדקו חגורות. הטיסה בתל אביב מתחילה בראשון ובשני יצטרפו אלינו כל העולם. אני צופה פקיעה ב1400. לא פחות . 4 ימים של עליות חדות לפנינו
  • 4.
    ט 19/03/2020 21:57
    הגב לתגובה זו
    ירידה. בכול אופן המדד קרס בהמשך השנה והוביל למשבר הגדול של 2008.
  • 3.
    כוסות רוח למת (ל"ת)
    יוסי 19/03/2020 21:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הפעם קוי האשראי לא יעזרו מכיוון שהשוק התעסוקה הכלכלה הכל משותק . הכסף הזה לא יועיל לכלום מלבד לגלגל ולמחזר כסף שיחמיר את החוב . כרגע המצב של הכלכלה רע מאוד וזה מה שיקבע לאן הולכים השווקים . (ל"ת)
    אריאל 19/03/2020 21:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אפשר לראות איך הסתיים ה"תיקון" קצת אחרי (ל"ת)
    תיקון הנפש 19/03/2020 20:52
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.