פורד רכב
צילום: Istock

הלחץ על פורד מחריף: חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון בשיא מאז 2008

יצרנית הרכבים משלימה היום ירידה של יותר מ-55% מתחילת 2020. החברה מודיעה היום כי משכה באופן מיידי 2 מסגרות אשראי בהיקף של 15.4 מיליארד דולר ובמקביל מודיעה על ביטול הדיבידנד 
עמית נעם טל | (1)

הלחץ אצל יצרניות הרכבים הגדולות בארה"ב ממשיך להצטבר, ונראה כי הממשל האמריקני עשוי להצטרך בקרוב לספק תוכנית חדשה גם לסקטור זו. מניית פורד (סימול:F)  משלימה היום צניחה של 55% מתחילת השנה. במקביל, חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של פורד מזנקים כעת לרמות הגבוהות ביותר מאז המשבר הכלכלי ב-2008. 

באירוע שמזכיר את ההודעה של בואינג בשבוע שעבר, פורד מודיעה היום כי מימשה היום באופן מיידי 2 מסגרות אשראי בהיקף של 15.4 מיליארד דולר. בדומה לבואינג, המהלך יכול להתפרש כעת ב-2 דרכים: הראשונה, החברה נמצאת בבעיות נזילות משמעותיות. האפשרות השנייה, החברה חוששת מסגירת קווי האשראי מצד הבנקים הגדולים, כפי שהתרחש במהלך המשבר של 2008-2009. 

במקביל למשיכה של מסגרות האשראי, החברה הודיעה על ביטול הדיבידנד למשקיעים במטרה לשמור על נזילות. בנוסף, החברה מושכת את תחזיותיה להמשך 2020. נזכיר כי פורד וג'נרל מוטורוס הודיעו אתמול על סגירת חלק ממערכי הייצור  בעקבות החששות מנגיף הקורונה. 

מנכ"ל החברה, ג'ים האקט, טען היום בהצהרה כי "כמו שעשינו במיתון הגדול, פורד תתמודד עם משבר הנגיף באופן שישמור על העסק שלנו, על כוח העבודה שלנו, על הלקוחות שלנו ועל הסוחרים שלנו. כיצרנית הרכבים הגדולה ביותר באמריקה וכמעסיקה הגדול ביותר בסקטור הרכבים, אנו מתכננים לצאת מהמשבר הזה כחברה חזקה יותר שיכולה להיות מנוע להתאוששות הכלכלה המתקדמת". 

האקט הוסיך כי "אמנם ברור שלא חזינו את ווירוס הקורנה, אך שמרנו על מאזן חזק ונזילות בשפע כדי שנוכל לסבול את חוסר הוודאות הכלכלית ולהמשיך להשקיע בעתידנו". ובכן, נראה כי המשקיעים בשוק פחות מאמין ב"מאזן החזק" של החברה. חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה מזנקים כעת לשיא מאז המשבר הכלכלי". 

נזכיר כי הדוחות של החברה ברבעון היה חלשים יחסית. פורד דיווחה על הכנסות של 39.7 מיליארד דולר ברבעון האחרון, נת נתון המייצג ירידה של 5% ביחס להכנסות בתקופה המקבילה אשתקד. החברה רשמה ירידה של 8% במכירות הרכבים ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ובסיכום שנתי ירדו מכירות רכבי החברה ב-10%. פורד סוגרת את 2019 עם הכנסות של 155.9 מיליארד דולר – ירידה של 3% ביחס להכנסות בשנת 2019. בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד נקי של 1.7 מיליארד דולר או 0.42 דולר למניה,. 

אם זה לא מספיק, נזכיר כי החברה נזכיר כי החברה סוחבת חוב ארוך טווח ענק של 87.6 מיליארד דולר. האירועים האחרונים בשוקי האג"ח העלו משמעותית את עלויות ההון של החברה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אגרות החוב של החברה ל-2046

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 19/03/2020 18:49
    הגב לתגובה זו
    אז באפט הזרים הון כשקנה מניות פורד ב 5$
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.