פאואל
צילום: gettyimages

מדוע נגיף הקורונה הוא "חלום בלהות" עבור מקבלי ההחלטות בפד'?

שוק האג"ח והנשיא טראמפ לוחצים על הפד' לחתוך את הריביות במהירות. עם זאת, כלל לא בטוח שהורדת ריבית כעת לא תגרום לנזק גדול יותר מהתועלת. במקביל, הרכישות של הפד' בשוקי האג"ח לא אפקטיביות כלל בסיטואציה הנוכחית - כל סכום שמוזרק לשוק יוצא במהירות
עמית נעם טל | (5)

לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט השלימו את השבוע הגרוע ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008, המדדים מנסים לתקן ב-2 ימי המסחר האחרונים, כאשר הטריגר העיקרי הוא צפי לתמריצים חדשים מצד הבנקים המרכזיים. אך האם הכלים המוניטריים אפקטיביים במקרה הנוכחי? כלל לא בטוח שהורדת ריבית לא תגרום לנזק גדול. 

במקביל לחששות מהאטה הכלכלית בעולם, הריצה אל אגרות החוב של ארה"ב נמשכת גם היום: התשואה על אגרות החוב ל-10 שנים יורדות לרמה של 1.07% בלבד – שפל כל הזמנים. במקביל, ירידה חדה מתרחשת גם באגרות החוב הקצרות (T-BILL), כאשר התשואה ל-3 חודשים עומדת על 1.18% בלבד. 

בסיטואציה הנוכחית, הפד' למעשה עובד "פול גז ניוטרל". הפד' מבצע רכישות של T-BILL לתקופה של עד שנתיים בהיקף של 60 מיליארד דולר. עסקאות אלו מבוצעות עם הדילרים הגדולים בארה"ב (primary dealer), כאשר הרעיון הוא שבנקים אלו יעבירו את הנזילות לשאר הגופים הפיננסים. בסיטואציה בה הריבית לתקופה של 3 חודשים עומדת על 1.18%, עדיף לדילרים להפקיד את הכסף שהם מקבלים מהפד' בחשבונות הפד' ולקבל את ריבית ה-IOER שעומדת היום על 1.6% (ריבית ללא סיכון). גם לשאר הגופים הפיננסים, שהם לא ה-primary dealer אך עם גישה לפד', משתלם כעת יותר להפקיד את הכסף בחשבון הפד' ולקבל 1.5% ללא סיכון מאשר להלוות אותו בשווקים. 

ובמילים פשוטות: גם אם הפד' מודיע היום על השקת תוכנית רכישות בהיקף של טריליון דולר, כמות הכסף בשוק לא תשתנה משמעותית. כל כסף שיוזרק לשוק יוחזר בצורה די מיידית אל חשבונות הפד'. יותר מכך, כל הזרקה של נזילות ע"י הפד' מורידה עוד יותר את התשואות לטווחים אלו (ביקוש עולה--> תשואה יורדת), והסיטואציה שתוארה כאן רק מחריפה. 

הפתרון – הורדת ריבית מהירה

מסיבה זו, ברור לרוב המשקיעים בשווקים כי הפד' יצטרך להוריד בחדות. בגולדמן זאקס לדוגמה, מעריכים כי הפד' יוריד את הריבית כבר החודש ב-50 נק' בסיס לרמה של 1%-1.25% ובסה"כ ב-100 נק' בסיס עד סוף השנה (לכתבה המלאה).

עם זאת, לנוכח העובדה כי התשואות על אגרות החוב של ארה"ב לתקופה של שנה ושנתיים נסחרות מתחת לרף ה-1%, דיי ברור כי הורדת ריבית של 50 נק' מהירה לא מספיקה בשביל לייצב את שוק המימון.

אבל יש השלכות

אם הפד' אכן יבצע את מה שהשווקים מצפים ממנו, סקטור הבנקאות בארה"ב צפוי לספוג הפסדי עתק כתוצאה מירידה במרווח הריבית נטו (Net Interest Margin).

 

נציין הבנקים בארה"ב הציגו ירידה חדה בסעיף זה במהלך החודשים האחרונים של 2019. עם זאת, נראה בדוחות האחרונים נראה כי רוב המנכ"לים העדיפו לקבל את גישת הפד' כי ההורדות האחרונות היו "הורדות של ביטוח" למניעת האטה כלכלית.

קיראו עוד ב"גלובל"

מבחינת הבנקים הגדולים בארה"ב, בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) וולס פארגו (סימול:WFC) הם הבנקים הרגישים ביותר לירידה נוספת של הריבית. בנק אוף אמריקה מציין בדוחות האחרונים כי ירידה במקביל של העקומה ב-100 נק' בסיס ב-12 החודשים הקרובים צפויה לגרום לירידה של 6.5 מיליארד דולר בהכנסות מריבית. המצב בבנקים האזוריים, המיוצגים ע"י תעודת הסל KRE, הרבה יותר בעייתי. 

דוח הרגישות של בנק אוף אמריקה בסוף דצמבר האחרון

בסיטואציה כזו, האם הבנקים יגדילו את האשראי לכלכלה הריאלית? התשובה לכך היא שלילית וניתן לראות כבר בחודשים האחרונים כיצד הבנקים מורידים חשיפה לסקטורים רבים (כמו האנרגיה). בעולם שבנוי על חוב, כאשר אין אשראי מהמערכת הבנקאית אין צמיחה.

מכשול נוסף עבור הפד' הוא העובדה כי כלל לא בטוח שהורדת ריבית אפקטיבית  בסיטואציה של נגיף הקורונה. האם בעקבות הורדת ריבית הצרכנים בארה"ב יצאו לקניונים כאשר החשש מנגיף הקורונה עדיין קיים? כלל לא בטוח.  בנוסף, חשוב לזכור כי אחת ההשפעות העיקריות של נגיף הקורונה היא בעיה בשרשרת האספקה מחוץ לארה"ב. הורדת ריבית כמעט ואיננה משפיעה על פרמטר זה. 

ולסיכום, נראה כי הפד' במלכוד. הורדת ריבית כעת לגרום ליותר נזק מתועלת, אך הלחץ על הבנק לבצע מהלך כזה עולה בהתמדה. הורדת ריבית צפויה לפגוע בצורה משמעותית בסקטור הבנקאות ובכך להשפיע על מתן האשראי בשוק. במקביל, נראה שהתועלת במהלך שכזה מוגבלת מאוד. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנשים לא חייבים לקנות בקניונים (ל"ת)
    שכחתם משהו 03/03/2020 04:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סתם אחד 02/03/2020 19:56
    הגב לתגובה זו
    עוד לא מאוחר לקנות זהב
  • 3.
    צחי מנחם 02/03/2020 18:35
    הגב לתגובה זו
    לא לדאוג תיראו היום ירוק 3 אחוז
  • 2.
    העיקר שהםציעלו את השווקים (ל"ת)
    רפאל 02/03/2020 18:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דוד אברהם כהן 02/03/2020 18:33
    הגב לתגובה זו
    אולי תסביר את זה גם למר טראמפ
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.