עוד לפני נגיף הקורונה: פעילות המשלוחים בארה"ב בהאטה חדה

עוד לפני שהתפרצות נגיף הקורונה בסין גרמה להאטה משמעותית בפעילות הסחר בעולם, מדד Cass Freight Index לחודש ינואר מצביע על ירידה שנתית של 9.4% בפעילות המשלוחים בארה"ב. מדובר בירידה החדה ביותר מאז 2009
עמית נעם טל | (14)

התפרצות נגיף הקורונה בסין בחודש האחרון והדיווחים על שיתוק של מרבית האזורים בסין מובילה את המשקיעים לעקוב אחר פרמטרים עקיפים כמו מדד שיכולים להצביע על רמת הפעילות הכלכלית במדינה (לכתבה המלאה של ראש חטיבת המחקר ביוליוס בר).

בארה"ב קיימים גם אינדיקטורים דומים, כאשר אחד מהם הוא מדד המשלוחים(Cass Freight Index). הקריאה של המדד לחודש ינואר מצביעה על האטה חדה בפעילות הכלכלית בארה"ב, עוד לפני התפרצות נגיף הקורונה בסין.

המדד שעוקב אחר נפחי המשלוחים בארה"ב בכלל כלי השינוע הצביע על ירידה של 9.4% בפעילות ביחס לינואר 2019. מדובר בירידה השנתית החדה ביותר מאז 2009. 

השינוי בפעילות המשלוחים בארה"ב: הירידה החדה ביותר מאז 2009

פעילות המשולחים בארה"ב רחוקה כעת משמעותית מהפעילות שנרשמה במהלך ינואר 2018 וינואר 2019

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    איך כתבכם ארז ליבנה כתב: "לא נעים, לא נורא". פחח. חרבנה (ל"ת)
    נורא, חרבנה 21/02/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    בורסה ז"ל 21/02/2020 09:04
    הגב לתגובה זו
    ואת ביבי זה לא מעניין בכלל. בניגוד לטראמפ שמתכנן להוריד מס על מניות ביבי מעלה מס מזמן לא היה פה שלטון כל כך מגעיל. הליכוד זה זבלה
  • 10.
    אולגה 21/02/2020 08:31
    הגב לתגובה זו
    לו מבין כלכלה רק לוחץ על עליות בלי להבין מה קורה בעולם
  • 9.
    דוד 21/02/2020 08:08
    הגב לתגובה זו
    ושוב דקס רוצה לרדת בגרף ואס סמפי מתקן עליה גם כאת דקס נופל 091 ואמריקה עושה תיקון שגם הדקס יתקן יש פלה בבורסה כסף גדל על העצים
  • 8.
    דוד 21/02/2020 08:03
    הגב לתגובה זו
    כי הם צמאים לכסף של הציבור לכן יש פו מלכודת דבש לציבור אני 30 שנה עוד לו ראתי בורסה רק עולה היזהרו ממלכודת
  • 7.
    בלי משלוחים 21/02/2020 07:18
    הגב לתגובה זו
    אבל הקורונה תהרוג חצי עולם אז התאזנו מחדש. מי שרואה שחור בגלל שפעת יראה ורוד בגלל סרטן
  • 6.
    אלון 21/02/2020 02:53
    הגב לתגובה זו
    זה לא המדד דלפני מספר חודשים כתבת עליו שהוא בירידה חדה ושהוא סימן למיתון שלא הגיע? מה מניע אותך בכתיבתך??
  • 5.
    יש נתונים לא טובים 20/02/2020 22:19
    הגב לתגובה זו
    אין איפה להשקיע והבנקים ממשיכים בשלהם אז מה יעשו עם הכסף?! ימשיכו לקנות מניות שלא בהכרח מחוברות לכלכלה הריאלית בועה? כן! אבל לא תתפוצץ כי אין מוכרים גדולים
  • כשהסוסים רצים ללא מושכות לך תדע לאן מועדות פניהם (ל"ת)
    כותב 21/02/2020 08:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    https://stockcharts.com/h-sc/ui?s=%24BDI&id=p9860824626 (ל"ת)
    כותב 20/02/2020 21:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    https://stockcharts.com/h-sc/ui?s=%24BDI&id=p9860824626 (ל"ת)
    כותב 20/02/2020 21:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הבלטיק חשוב 20/02/2020 21:43
    הגב לתגובה זו
    וכנראה שהקריאה היא השכמה שמדדי המניות התנתקו מהמציאות
  • אלון 21/02/2020 02:54
    הגב לתגובה זו
    כבר לפני מספר חודשים אותו כתב, כתב ידיעה דומה לחלוטין. מאז השווקים רק עלו וזה מה שיקרה גם הפעם
  • 1.
    אז למה הירידות נחלשות משמעותית.האם הבנקים רועדים? (ל"ת)
    שלמה 20/02/2020 21:38
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.