וול סטריט
צילום: iStock

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

למרות נגיף הקורונה שממשיך לרכז עניין, נדמה שהמשקיעים רואים כל ירידה בשוק כהזדמנות; חלק מהאנליסטים מעריכים כי השפעת הקורונה תהיה לטווח קצר ותתמקד בסין, אך חלקם מעריך כי התנהגות השוק לא משקפת את הסיכונים הקיימים
ערן סוקול | (1)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר לאחר סוף שבוע ארוך לרגל ציון יום הנשיאים בארה"ב. המדדים בוול סטריט נעלו את שבוע המסחר החולף עדיין ברמות שיא, למרות הדיווחים סביב נגיף הקורונה שממשיכים לרכז עניין. עד כה, נדמה שהמשקיעים רואים כל ירידה בשוק כהזדמנות, כאשר חלק מהאנליסטים מעריכים כי השפעת הקורונה תהיה לטווח קצר ותתמקד בסין והסביבה ומנגד חלקם מעריך כי התנהגות שוקי המניות והאג"ח הקונצרני לא משקפת את הסיכונים הקיימים. צמיחה צפויה בטווח של 1.4% עד 2.4% בארה"ב בשבוע האחרון התפרסמו לא מעט נתונים בכלכלה האמריקאית, נתונים שציירו תמונה מאוד מעורבת בפתיחת 2020. מצד אחד, הדרישות הראשונית לדמי אבטלה ממשיכות לשהות ברמות שפל היסטוריות, אמון הצרכנים והעסקים הקטנים עלה וסביבת האינפלציה ממשיכה להיות יציבה. מצד שני, נתוני המכירות הקמעונאיות והייצור התעשייתי היו חלשים ובנוסף פורסם נתון חלש מהצפוי אודות היקף המשרות הפנויות במשק האמריקאי. לדברי אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של פסגות "מגמת ההאטה בצריכה הפרטית נמשכת והייצור התעשייתי, שהיה נראה כמתאושש, צפוי לחוות פגיעה ברבעון הראשון גם בשל השהיית הפעילות בבואינג ועכשיו גם בשל שיבוש הפעילות בסין. נכון להיום, אומדני הצמיחה הכלכלית של הפד עדיין מאוד לא עקביים – בצד אחד נמצא מודל ה-GDPNOW של שלוחת הפד באטלנטה אשר מאותת על קצב צמיחה של 2.4%, ובצד השני נמצא מודל ה-NOWCAST של שלוחת הפד בניו-יורק אשר מאותת על קצב צמיחה של 1.4%. לאור ההפרעות הצפויות במהלך החודשים הקרובים לפעילות הכלכלית, גם אם אלו יהיו זמניות, אנו נוטים הרבה יותר לכיוון האיתות המקבל משלוחת הפד בניו-יורק". שוק המניות ממשיך "לדלג" מעל סיכוני הקורונה "שוקי המניות ואג"ח החברות, במיוחד בארה"ב, אך לא רק בה, לא מייחסים כמעט משקל לנזק הכלכלי שיכולה לגרום מגפת הקורונה", כך טוען אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש במסגרת סקירת המאקרו השבועית.  כראיה לכך, מציין זבז'ינסקי כי מדדי התנאים הפיננסיים שמשקפים פרמטרים שונים (כגון מרווחים באג"ח הקונצרני ומדדי תנודתיות) נמצאים ברמה הגבוהה ביותר בחמש השנים האחרונות באירופה ובאחת הרמות הגבוהות שנמדדו בארה"ב. מקור: מיטב דש "מדד המניות שמשקף את מחירי המניות של עשרים החברות החשופות ביותר לסין מתוך מדד ה-S&P 500 ירד יחסית בחדות עם פרוץ המגפה, אך כעת כמעט סגר את הפער מול ה-S&P 500 מתחילת השנה", כותב זבז'ינסקי. לדבריו, המשקיעים רואים כל ירידה בשוק המניות לא כביטוי של עלייה בסיכון, אלא כהזדמנות. לכן, זרימת הכספים לעשרת ה-ETF הגדולים ביותר המתמחים במניות נחלשה רק לפרק זמן קצר וכבר חזרה לקצבים שהיו טרום המגפה. בשורה התחתונה מעריכים במיטב דש כי התנהגות שוקי המניות והאג"ח הקונצרני לא משקפת את הסיכונים הקיימים וממליצים על חשיפה בינונית תוך החזקת הגנות. ההשפעה תהיה לטווח קצר ותתמקד בסין והסביבה מנגד, מעריכים כלכלני הראל פיננסים כי במבט קדימה, כי לאור הצעדים הגלובליים שנעשים ולאור שיעור הנדבקים הנמוך באופן יחסי למגיפות קודמות, השפעת הקורונה תהיה לטווח קצר בלבד ותתמקד בסין וסביבתה. "בתיקי ההשקעות אנו ממליצים להמשיך להיערך באמצעות הגדלת חשיפה לישראל, שמצטיינת בסטיית תקן נמוכה בהשוואה לשווקים מפותחים אחרים", כך לדברי כלכלני הראל פיננסים במסגרת המלצות ההשקעה השבועיות לשוק ההון.

בנוסף, ממליצים בהראל לפעול במישור הסקטוריאלי ע"י הקטנת החשיפה לסקטורים שהושפעו בצורה משמעותית מהנגיף כמו תעופה ותיירות ומנגד, הגדלת חשיפה לתחומים שיש להם יתרונות במיוחד במצבים כמו אלה שנוצרו בעקבות התפרצות השפעת בסין. "מניות הציוד הרפואי הן דוגמה לסקטור מתאים לתקופה לא רק בשל המוצרים שמייצרות החברות (ציוד לחדרי ניתוח, מסכות וכו') אלא גם בזכות העובדה שמדובר בחברות שנהנות מביקוש צומח ורגולציה מקלה. בנוסף, יש לוודא בתקופות כאלו שיש פיזור רחב מאוד ברכיב המנייתי ולהימנע מאחזקה של שיעור גבוה במניה בודדת", סיכמו בהראל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מבין 18/02/2020 09:41
    הגב לתגובה זו
    מי שלא מבין שהזהרת אפל זו רק ההתחלה שיבושם לו. תראו בקרוב נפיחה דו ספרתית בבורסות ואת הדולר מעל 3.5
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.