וול סטריט
צילום: Istock

סגירה בוול סטריט: טבע ירדה 2.8%, אנבידיה עלתה ב-7%

לאחר הזינוק החד שנרשם אתמול במספר הנדבקים בנגיף הקורונה, הנתונים בסין נראים היום טוב יותר אך שאלת האמינות ממשיכה להתגבר. תשואות האג"חים ירדו, לייבפרסון איבדה 24%
עמית נעם טל | (8)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בתנודות קלות, כאשר המדדים המובילים ממשיכים להיסחר ברמות שיא כל הזמנים. ברקע למסחר, הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לרכז עניין. נציין כי וול סטריט יוצאת לסופ"ש ארוך, כאשר ביום שני הקרוב לא צפוי להתקיים מסחר בעקבות ציון יום הנשיא בארה"ב. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                                              
 דאו ג'ונס 0.16%                                                                 
נאסד"ק -0.21%   

בסין שוב "מסדרים" את הנתונים על נגיף הקורונה? לאחר הזינוק שנרשם אמש בנוגע לקצב ההידבקות והנפטרים בסין, הנתונים היום יציבים יותר כאשר הספקות בנוגע לאמינות של הנתונים הסינים ממשיכים לעלות. ע"פ הדיווח הבוקר של הרשויות, מספר הנדבקים מהנגיף בסין עלה לרמה של 63,851.  מספר הנפטרים מהנגיף עלה לרמה של 1,380 איש. במקביל לדיווחים, הכלכלה הסינית ממשיכה להיות משותקת ברובה, דבר שצפוי להמשיך להעיב על הצמיחה במדינה. 

בתוך כך, נראה שהבנק המרכזי במדינה מוריד במעט את התערבותו בשווקים לאחר הצעדים החסר תקדים במהלך השבוע שעבר. הבנק דילג היום על ההתערבות בשוקי הריפו במדינה, כך שבסיכום שבועי הבנק הוציא 280 מיליארד דולר משוק הריפו. נזכיר כי בשבוע שעבר הזריק הבנק יותר מ-1.9 טריליון יואן לשוק. 

בארה"ב, מדיניות הפד' חוזרת לכותרות. הפד' הודיע אמש על הורדה נוספת בתמיכתו בשוקי הריפו, (לכתבה המלאה).  במקביל, צפי הגיוסים של ארה"ב לחודש הקרוב מצביע כי הנזילות בשווקים לא צפויה לעלות בצורה משמעותית. 

בשוק האג"ח, תשואות האג"חים של ארה"ב חוזרות לרדת. התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת על 1.59% והתשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 1.43% בלבד. 

במרכז

לאחר ראלי חד מתחילת 2020, מניית חברת לייבפרסון הדואלית (סימול:LPSN) בלטה עם ירידה של 24%. ברקע לפרסום הדו"חות לרבעון האחרון (לכתבה המלאה).

יצרנית השבבים אנבידיה (סימול:NVDA) טיפסה ב-7% ברקע לדוחות שפרסמה אמש לאחר המסחר. החברה דיווחה על הכנסות של 3.11 מיליארד דולר, עלייה של 41% ביחס לרבעון המקביל אשתקד (שהיה חלש במיוחד) ונתון הגבוה מהתחזיות המוקדמות. בשורה התחתונה, החברה רושמת רווח נקי של 950 מיליון דולר או 1.53 דולר למניה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

רוקו (סימול:ROKU) נסגרה בירידות של 6.4% לאחר זינוק של 9% במסחר המוקדם. החברה דיווחה על הכנסות של 4.11 מיליון דולר, עלייה של 49% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 

טבע (סימול:TEVA) איבדה 2.8% והמשיכה לרכז עניין ברקע לתנודות חדות ב-2 ימי המסחר האחרונים. החברה דיווחה מוקדם יותר השבוע על  ההכנסות של 4.5 מיליארד דולר, כאשר התזרים מהפעילות השוטפת הסתכם ברבעון האחרון ב-538 מיליון דולר (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ירד המחיר (ל"ת)
    טושי 15/02/2020 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כלכלה ישראלית 15/02/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
    אין לישראלים במה להשקיע כי רק זבל מזנק ומיד יורד. ביבי בלוף מרמה את כולם אבל לא את הבורסה. מדינת ישראל בקרשים ובעוד 20 שנה הזקנים ימותו ברעב או מסוג חדש של קורונה
  • 6.
    מכר (ל"ת)
    רממ 15/02/2020 04:44
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אי אפשר לסמוך על מילה אחת של הסינים (ל"ת)
    שלמה 14/02/2020 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    . 14/02/2020 16:33
    הגב לתגובה זו
    לשמיים.
  • 3.
    פרופ'100 לעמית 14/02/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
    שאלת האמינות ממשיכה להתגבר!!" משפט לא מתאים לך וממש לא חכם. חשוב היטב לפי הבנתך והשכלתך מה הכיוון שהשווקים שואפים אלייהם גם בל לקחת בחשבון את הרע ביותא...מגפת הקורונה שהולכת לרמוס כל דבר במידרון!!!
  • 2.
    מקווה שהאמריקאים לא יבהלו מהדוח . ירידה מיותרת לחלוטין (ל"ת)
    כיל 14/02/2020 16:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מקווה שהאמריקאים לא יבהלו מהדוח . ירידה מיותרת לחלוטין (ל"ת)
    כיל 14/02/2020 15:56
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.