"יום הכישוף המרובע": שיאים בוול סטריט, טאואר עלתה ב-1.8%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 0.5%, כאשר הראלי במדדים המובילים לא מראה סימני עצירה ברקע לתמיכה מהבנקים המרכזיים. במקביל, היום התרחשה הפקיעה הרבעונית בארה"ב.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
הערב הוא "יום הכישוף המרובע" (quad-witching day). אחת ל-3 חודשים מתרחשת פקיעה בו זמנית של החוזים על המדדים, האופציות על המדדים, האופציות על מניות והחוזים על מניות. הביטוי "כישוף" הודבק לימים אלו, כיוון שלעיתים קרובות שחקני האופציות יוצרים תנודות חדות לא מוסברות במדדים/מניות לקראת הפקיעה במטרה למקסם רווחים, ולמעשה "מכשפים את השוק".
בתוך כך, שוקי המימון בארה"ב ממשיכים לרכז את רוב תשומת הלב, כאשר הבנקים המרכזיים ממשיכים לתמוך. כפי שציינו אמש, למרות ההודעה של הפד' בשבוע שעבר על הזרקה של כ-500 מיליארד דולר לשוקי הריפו עד לסוף השנה (לכתבה המלאה), נראה כי שהפד' לא צריך/לא יכול לבצע זאת, כאשר הביקושים מהבנקים הגדולים יורדים בחדות בימים האחרונים. היום לדוגמא, הביקושים לעזרה מצד הפד' לתקופה של יום עמדו על 26 מיליארד דולר בלבד. האירועים האחרונים יכולים להתפרש ב-2 דרכים: הטובה, מצוקת הנזילות במערכת הבנקאית בארה"ב התפוגגה לנוכח הפעולות האחרונות ואין צורך בעוד נזילות. האפשרות הבעייתית יותר היא שהבנקים הגדולים (שעובדים עם הפד') לא מבקשים לקבל את הכסף מהפד' בגלל תקנות הרגולציה (G-sib), שמחייבות אותם לצמצום את מאזניהם עד לסוף השנה.
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון להיום, הריביות בשוק הריפו לתקופה של יום נסחרות ברמה נמוכה מאוד של 1.53% בלבד, אך הריבית לסוף השנה עומדת על 3.6%.
ריבית הריפו לסוף שנה:
בגזרת האג"ח, התשואה על אגרות החוב של ארה"ב לתקופה של 10 שנים עולה כעת לרמה של 1.93%, כאשר המהלך הבולט של הימים האחרונים הוא התללה של עקומת האג"ח.
במרכז
ענקית מוצרי הספורט נייקי (סימול:NKE) איבדה 1.2% ברקע לדו"חות הרבעונים שמראים על השפעה מהמכסים שהוטלו בשנה האחרונה על סין (לכתבה המלאה).
מניית מיקרון (סימול:MU) עלתה ב-1% כאשר המניה ממשיכה לטפס למרות דו"חות חלשים שפרסמה החברה מוקדם יותר השבוע (לכתבה המלאה).
מניית ענקית המשלוחים פדקס (סימול:FDX) המשיכה לרכז לרכז עניין לאחר שירדה ב-10% במהלך הימים האחרונים ברקע לדו"חות חלשים שפרסמה החברה לרבעון האחרון. במקביל, החברה מורידה תחזיות להמשך השנה (לכתבה המלאה).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) טיפסה ב-0.3% לשיא, כאשר היא מרכזת עניין לאחר שהשלימה בימים האחרונים זינוק של יותר מ-120% ועם שווי שוק של 71 מיליארד דולר (לכתבה המלאה) .
- 11.נביא הזעם והצדק 21/12/2019 17:53הגב לתגובה זויתחילו ירידות שלא נראו כמותן . ירד הרבה מתחת ל2008
- 10.שורטיסט על 20/12/2019 22:14הגב לתגובה זובספר תורות
- 9.דוקטור אליעזר 20/12/2019 18:51הגב לתגובה זולאומימנק יא מניאק!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 8.שורטיסט על 20/12/2019 18:47הגב לתגובה זו345 ובום .אחים שלי אתם אוהב אתכם .תראו כמה שומן יש לגלח אחים שלי .
- 7.. 20/12/2019 18:41הגב לתגובה זובין היום כ"ב כסלו תש"פ עד ט' תשרי תשפ"ב אי פה אי שם על ציר הזמן...מדד המעו"פ יעמוד בדיוק על שער 400.13 נקודות!
- סוחר 21/12/2019 16:27הגב לתגובה זואנשים התדרדרו
- אחי , אתה חייב להפסיק עם הסמים הקשים (ל"ת)דני 20/12/2019 20:56הגב לתגובה זו
- . 20/12/2019 21:48לשמחתי איני אחיך אבל אני אכן על סמים קשים 24/7...בלי אוכל ושתיה בכלל..תכנית נסיונית שאני מקבל עליה 5000 דולר ליום..וזה חוץ ימ10.000 דולר ליום שאני מקבל כםנביה מיוחדת ממשלת ארצות הברית על שרות ארוך שנים...איך...?! אתה במבי נכון?
- 6.חחחחח 20/12/2019 17:55הגב לתגובה זויש עצירויות לשורטיסטים !!
- 5.. 20/12/2019 16:51הגב לתגובה זועצירה..הוא מגלה פשוט עצירות קשה טבלתי ניתנת לריפוי באמצעים רגילים...אמצעים מיוחדים יופעלו ויגרמו לשיטפון שיכסה את פני האדמה..(אצל הרעים)
- 4.רק למעלה רק למעלה רק 20/12/2019 16:44הגב לתגובה זושורטים מפלצתיות עם הרבה חברס בעולם
- מאמאעוף בראשון 100 נקודות למעלה (ל"ת)שורטיסט על 20/12/2019 22:57הגב לתגובה זו
- 3.. 20/12/2019 16:11הגב לתגובה זוצפו פגיעה!!
- 2.אין שום קשר בין שווי החברות למחירי המניות-משוגעים (ל"ת)שלמה 20/12/2019 16:01הגב לתגובה זו
- 1.משה 20/12/2019 16:00הגב לתגובה זולמה הבורסה בתל אביב ירדה ביום חמישי בניגוד לעולם מישהו יודע
- שורטיסט על 20/12/2019 18:48הגב לתגובה זואחינו הנהג .
- כולם יודעים שכחלון אירגן לנו גירעון ענק (ל"ת)בורסה ז"ל 20/12/2019 17:55הגב לתגובה זו
- כי הייתה צריכה לרדת ועוד תרד הרבה.. (ל"ת)למשה שלום רב 20/12/2019 17:31הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
