דגל ארצות הברית אמריקה
צילום: Istock

בדרך לתקדים? הממשל האמריקני צפוי לחלץ קרן פנסיה פרטית

הצעת התקציב שצפויה לעלות להצבעה בשישי הקרוב כוללת סעיף לחילוץ קרן הפנסיה של Murray Energy, אחת מחברות הכריה הגדולות בארה"ב. מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה שהממשל האמריקני מבצע מהלך מסוג זה. רשימת הקרנות הנוספות שצריכות עזרה מהממשל ארוכה במיוחד
עמית נעם טל | (4)
החוב של הממשל ארה"ב עלה לראשונה באוקטובר האחרון מעל לרף ה-23 טריליון דולר. הפתרון לזינוק בחוב לא נראה באופק, כאשר הגירעון הממשלתי של ארה"ב צפוי לחצות את רף ה-1 טריליון הדולר במהלך השנה הקרובה. למרות נתונים אלו, הקונגרס עשוי השבוע לפתוח פתח לגידול משמעותי יותר של החוב בשנים הקרובות.  בהצעת התקציב הקרובה (קישור להצעה), שצפויה לעלות להצבעה ביום שישי הקרוב, הוסכם בין 2 המפלגות בארה"ב על חילוץ קרן הפנסיה של חברת Murray Energy, אחת מהחברות הגדולות בתחום הכריה בארה"ב הודיעה על פשיטת רגל בחודש שעבר. נכון לרבעון האחרון, לחברה יש התחייבויות ל-100,000 עובדים, כאשר התחייבויות הלא ממומנות של קרן הפנסיה של החברה עומדות על 6 מיליארד דולר. החילוץ נעשה ללא פגיעה בזכויותיהם של המבוטחים. אם הקונגרס יאשר השבוע את הצעת התקציב – מדובר יהיה בפעם הראשונה בהיסטוריה שהממשל האמריקני מחלץ קרן פנסיה של חברה פרטית. הדבר עשוי להיות הסנונית הראשונה בלבד לנוכח השינויים הדמוגרפים המתרחשים בארה"ב. כבר היום מסומנת קרן הפנסיה הנוספת שצריכה עזרה של הממשל - Teamsters union .  כפי שהסברנו בחודש שעבר (לכתבה המלאה), על מנת להבין את הבעייתיות הנוכחית של מערכת הפנסיה בארה"ב, יש צורך בהכרת 2 מושגים: קרנות פנסיה המוגדרות ע"פ זכויות (defined benefit או בקיצור DB), ותוכנית פנסיה המוגדרות לפי תרומה (defined contribution) או בקיצור DC. בקרנות פנסיה מסוג DB, המבוטח יודע מההתחלה את הזכויות שהוא זכאי להם בגיל פרישתו. מנגד, קרנות פנסיה מסוג DC, אינן מתחייבות לשיעור או לגובה מוגדר מראש של התשלום התקופתי. התשלום נקבע על פי חישוב אקטוארי המבוסס על תוחלת החיים של העמית, מלאי הנכסים של הקרן ופרמטרים נוספים (כמו בארץ). ​ עד לעשורים האחרונים, רוב הקרנות פנסיה בארה"ב היו מסוג DB, אך לנוכח הגירעונות שנצברו בקרנות אלו בעקבות השינויים הדמוגרפים, מאז 1980 החל הסקטור הפרטי בארה"ב לעבור בהדרגה לקרנות מסוג DC, דבר שמאפשר לחברות לבצע איזונים אקטוארים. עם זאת, תהליך זה לא התרחש בסקטור הממשלתי ברוב המוחלט של המדינות בארה"ב ועדיין מספר רב של חברות עדיין מציעות קרנות מסוג DB.  המשמעות - רוב קרנות הפנסיה בארה"ב לא יכולות לגעת בזכויות המבוטחים. הגידול במספרם היחסי של המבוגרים באוכלוסיה, יוצר כעת לחץ משמעותי על מאזניהם של קרנות הפנסיה שנמצאות שגירעונות משמעותיים. נזכיר כי לפי התחזית האחרונה של הלשכה לסטטיסטיקה בארה"ב, לפי הדו"ח האחרון, 2030-2040 צפויות להוות נק' מפנה בארה"ב, כאשר כל ילידי ה"בייבי בום" צפויים להיות בגיל 65 או יותר. בשנים אלו צפויים לחיות בארה"ב כ-95 מיליון אזרחים מעל גיל 65, כ-25% מכלל האזרחים במדינה. המשמעות: 1 מכל 4 אזרחים בארה"ב צפוי להיות בגיל הפרישה. ההחלטה השבוע עשויה ליצור תקדים, כאשר הממשל האמריקני יצטרך להתחיל להלאים קרנות פנסיה פרטיות/ציבוריות שנקלעו למשבר. בסיטואציה כזו החוב של ארה"ב צפוי לגדול במהירות גדולה הרבה יותר.  עוד על משבר הפנסיה בארה"ב

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מתבונן מהצד 17/12/2019 20:43
    הגב לתגובה זו
    לא צריך לעבוד. לא צריך לייצר ערך. הפד ידפיס - הכסף יוזרם לאזרחי ארה"ב ואלה ייקנו מכל העולם מוצרים. חזון אחרית הימים של הנביא עובדיה.
  • מה רע (ל"ת)
    נכון 17/12/2019 22:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה איכפת לכם בלאגנים הגרינברג טוען הכל דבש (ל"ת)
    . 17/12/2019 20:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אסי 17/12/2019 20:35
    הגב לתגובה זו
    טואנים שהכל צוקר ודבש....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.