סגירה בוול סטריט: פריגו ירדה ב-1.2%, אפל עלתה ב-2.3%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21% למרות אינספור דיווחים מצד הממשל האמריקני והנשיא טראמפ בדבר התקדמות בשיחות הסחר עם סין, הדיווחים היום מצביעים כי הפערים בין הצדדים נותרו גדולים. לפי דיווח ברשת החדשות בלומברג, הממשל הסיני לא בטוח כי ניתן להגיע להסכם סחר ארוך טווח עם הנשיא טראמפ, וזאת לנוכח "אופיו האימפולסיבי של הנשיא" (לכתבה המלאה). נציין כי היו מספר סימנים מוקדמים לנתק בין המעצמות בימים הראשונים: הסימן הראשון היה ההודעה של משרד הסחר האמריקני כי ייתכן והצדדים לא יגיעו להסכם בחודש הבא, והסימן השני הוא הביטול אמש של הפסגה הצפויה בצ'ילה, כאשר בפגישה זו הצדדים היו אמורים לחתום על "הסכם השלב הראשון". באופן לא מפתיע, 5 דק' לפני פתיחת המסחר בארה"ב משגר הנשיא טראמפ ציוץ אופטימי. "ארה"ב וסין עובדות כעת על בחירת מקום חדש לחתימה על ההסכם "שלב 1", כ-60% מכל ההסכם, לאחר שהפסגה בצ'ילה בוטלה. הנשיא שי ואני נחתום!", טען הנשיא בחשבון הטוויטר שלו.
למרות ההתפתחויות האחרונות, התגובה בשוק מתונה בלבד, כאשר ברקע פעולות הפד' ממשיכות להעניק רוח גבית בשוק. אמש הודיע הפד' על הורדת ריבית שלישית בשנה האחרונה, לרמה של 1.75%-1.5% (לכתבה המלאה). עם זאת, הסיפור המרכזי בשוק הוא הרכישות שמבצע הבנק בשוקי הכסף. כזכור, מוקדם יותר החודש הודיע הבנק על השקת תוכנית רכישות בשוקי האג"ח בהיקף של 60 מיליארד דולר בחודש. במקביל, הודיע הבנק על הגדלת ההתערבות היומית בשוקי הריפו לסכום של עד 120 מיליארד דולר. בסה"כ, הפד' הגדיל את מאזנו בחודש האחרון בקרוב ל-300 מיליארד דולר. למרות פעולות אלו, יו"ר הבנק ג'רום פאואל, ממשיך לטעון כי לא מדובר ב-QE, שכן ב-QE הבנק קונה אגרות חוב לתקופה ארוכה ובחודש האחרון קונה הבנק אגרות חוב לתקופה קצרה (T-BILL). בפועל, מדובר באותה פעולה - הזרקת הון למערכת הבנקאית. בסביבה כזו, האירועים הפוליטיים/כלכליים מאבדים מחשיבותם. בגזרת המאקרו, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור באזור שיקאגו צנח במפתיע בחודש אוקטובר לרמה של 43.4 נק' בלבד, עמוק בטריטוריה המצביעה על צפי להאטה כלכלית בחודשים הקרובים (לכתבה המלאה). תשואות האג"חים של ארה"ב ירדו הערב בחדות: התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת על 1.7%, כאשר הפער עם התשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 15 נק' בסיס בלבד. במרכז עונת הדו"חות בוול סטריט צפויה להימשך גם היום בהילוך גבוה. מניית אפל (סימול:AAPL) עלתה ב-2.3% לאחר שהחברה הצליחה להכות אמש לאחר סגירת המסחר את התחזיות המוקדמות עם הכנסות של 64 מיליארד דולר, ורווח נקי של 13.68 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). מניית פייסבוק (סימול:FB) הוסיפה 1.8% לאחר שהחברה דיווחה על עלייה שנתית של 29% בשורת ההכנסות, וגידול של 19% בשורת הרווח הנקי (לכתבה המלאה). מניית דויטשה בנק (סימול:DB) ריכזה עניין לאחר שירדה אמש ב-7.6% ברקע לדו"חות חלשים לרבעון האחרון. הפסדי הבנק הסתכמו ב-832 מיליון יורו, הפסד גדול מהצפי המוקדם. בנוסף, הכנסות החברה ירדו ב-15% לרמה של 5.3 מיליארד אירו בלבד (לכתבה המלאה). מניית חברת ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) מאבדת כעת 0.5%, ועומדת הערב במרכז לאחר שעלתה אמש ב-11.6% ברקע להעלאת התחזיות לתזרים המזומנים של החברה (לכתבה המלאה). בגזרת הישראליות, אודיוקודס (סימול:AUDC) ירדה ב-3.9% והמשיכה לרכז עניין לאחר שקפצה ב-2 ימי המסח האחרונים עולה ברקע לדו"חות חיוביים שפרסמה החברה (לכתבה המלאה). סולאראדג' (סימול:SEDG) עלתה הערב ב-0.2% לאחר שירדה ב-7.9% במהלך המסחר אמש. מניית חברת ETSY (סימול:ETSY), המפעילה אתר מסחר אלקטרוני הממוקד במסחר של עבודות יד ופרטי אספנות, בלטה הערב בוול סטריט עם ירידות של 15.8% לשווי שוק של 5.4 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).China and the USA are working on selecting a new site for signing of Phase One of Trade Agreement, about 60% of total deal, after APEC in Chile was canceled do to unrelated circumstances. The new location will be announced soon. President Xi and President Trump will do signing!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) October 31, 2019
- 6.נתונים כלכליים גרועים ושוק בשיא=מתכון למפולת.הזהרו (ל"ת)שלמה 31/10/2019 22:24הגב לתגובה זו
- 5.יוסי חבקוק 31/10/2019 20:21הגב לתגובה זושימו לב שהורדות ריבית כבר לא אפקטיביות.אגב, לכל אלה שדואגים לי: אני מרוויח בכל תנאי שוק כל זמן שאין מגמה חזקה לאחד הכיוונים באותו החודש. מגמה חזקה = 10% - לכל כיוון.
- אל יתהולל חוגר כמפתח.אין דבר כזה להרויח תמיד. (ל"ת)שלמה 31/10/2019 22:22הגב לתגובה זו
- 4.היהיהי 31/10/2019 17:12הגב לתגובה זוהוהוהו ...וחברו הטוב חבקוקי ....
- פרוססור מסטוליקו נדפק היום להפסיד 2 מליארד שקלס. (ל"ת)היהיהי 31/10/2019 20:02הגב לתגובה זו
- 3.הבורסות תגענה בקרוב למקומן הראוי. (ל"ת)איצ100 31/10/2019 15:54הגב לתגובה זו
- אמירות סתמיות - בודאות של 1000% שיגיעו למקומן הראוי !!! (ל"ת)... 31/10/2019 17:30הגב לתגובה זו
- האם יש דבר כזה 1000%..לא התכוון הבונבון קושקוש ל100%? (ל"ת)... 31/10/2019 20:05
- אמירות קטאר בחריין גם בעניין..יקבעו ב100%המקום הראוי. (ל"ת)... 31/10/2019 19:59
- 2.מציפים את השוק בכסף זול (ל"ת)החגיגה ממשיכה 31/10/2019 15:54הגב לתגובה זו
- וגם בולשיט ושטויות..זה כסף זבל סוג ז. (ל"ת)שטויות ובולשיט 31/10/2019 16:49הגב לתגובה זו
- 1.נשיא ספקולנט בכל מדינה היה כבר בכלא על זה.וטוב ליהודים (ל"ת)שלמה 31/10/2019 15:43הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
