כצפוי: הפד' מוריד את הריבית בפעם השלישית השנה
כצפוי, וועדת השוק הפתוח של הפד' (FOMC) הודיעה לפני זמן קצר על טווח הריביות בארה"ב ב-25 נק' בסיס לרמה של 1.75%-1.5%. ההחלטה התקבלה ברוב של 8 מול 2 מתנגדים, כאשר נציין כי מדובר בהורדת הריבית השלישית ברציפות בחודשים האחרונים.
בנוסף, הפד' מוריד את הריבית על רזרבות הבנקים המחוזקות בחשבונו (ריבית ה-IOER) מרמה של 1.8% לרמה של 1.55%, בתקווה שהדבר יעודד את הבנקים להוציא כסף מחשבון זה לטובת מתן אשראי לבנקים אחרים.
טווח הריביות בארה"ב בשנים האחרונות: הורדת ריבית שלישית בחודשים האחרונים
בהודעת הפד' נטען כי שוק העבודה בארה"ב נותר חזק, אך ההשקעות והייצוא עדיין חלשים. עם זאת, בפד' רומזים הערב כי הם לא צפויים עוד להוריד את הריבית בחודשים הקרובים אלא להמתין. בהודעה שפורסמה שונה התוכן מ"הפד' יפעל במטרה להמשיך את ההתרחבות הכלכלית" ל-"הפד' יבצע הערכות בנוגע למדיניות המתאימה בהתאם לנתוני הכלכליים שיפורסמו".
נזכיר מלבד הורדות הריבית האחרונות, הבנק החל להתערב בחודש האחרון בצורה חסרת תקדים בשוקי המימון בארה"ב. מוקדם יותר זכור, מוקדם יותר החודש הודיע הבנק על השקת תוכנית רכישות בשוקי האג"ח בהיקף של 60 מיליארד דולר בחודש. במקביל, הודיע הבנק על הגדלת ההתערבות היומית בשוקי הריפו לסכום של עד 120 מיליארד דולר. בסה"כ, הפד' הגדיל את מאזנו בחודש האחרון בקרוב ל-300 מיליארד דולר, והיד עוד נטויה לנוכח העובדה כי שוק המימון בארה"ב ממשיך לאותת על בעיות לקראת סוף השנה.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות פעולות אלו, יו"ר הבנק ג'רום פאואל, ממשיך לטעון גם היום כי לא מדובר ב-QE, שכן ב-QE הבנק קונה אגרות חוב לתקופה ארוכה ובחודש האחרון קונה הבנק אגרות חוב לתקופה קצרה (T-BILL). בפועל, מדובר באותה פעולה - הזרקת הון למערכת הבנקאית.
- 7.אחד שלא יודע 31/10/2019 10:51הגב לתגובה זורק זהב אחד שלא יודע
- 6.אם המצב כזה טוב אז מדוע הריבית יורדת (ל"ת)רועי 31/10/2019 08:50הגב לתגובה זו
- 5.אריאל 31/10/2019 08:44הגב לתגובה זוממשיכים להנשים גופה .הבועה הזו תתפוצץ יותר חזק מהמשבר של 2008.רק שהפעם לא ישאר כסף כדי להציל את המצב
- 4.אמיר ירון אפס מוחלט (ל"ת)משה 31/10/2019 08:40הגב לתגובה זו
- 3.בקיצור 30/10/2019 20:23הגב לתגובה זומדפיסים ומדפיסים עד שלא יגמר לעולם
- 2.עמי 30/10/2019 20:13הגב לתגובה זואין הורדת ריבית אלא אם הבורסה תרד שוב
- 1.יוסי חבקוק 30/10/2019 20:06הגב לתגובה זוהורדת הריבית הזאת היא אבי אבות הטומאה. בנק מרכזי שמתיישר לפי חלילו של נשיא מטומטם. ההשלכות תהיינה חמורות, פשוט בלתי נתפס איך עורכים ניסוי בלתי מבוקר שהשלכותיו עלולות לגרום למשבר בקנה מידה ענקי.פתאום דחיפת השווקים למעלה הפכה להיות מטרה עבור גוף מוניטרי? ממתי? הזוי.
- לך לישון על האף... הגיע הזמן שתשנה פוזיציה (ל"ת)החלילן מהמלין 31/10/2019 12:18הגב לתגובה זו
- אביר 30/10/2019 21:06הגב לתגובה זושתשנה כבר פוזיציה..
- עמך 30/10/2019 20:37הגב לתגובה זוהפד זו אסופה של 6 בנקים פרטיים שמשחקים אותה עצמאיים. זו הונאה הכי גדול בהיסטוריה המודרנית זה יגמר במהפכה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
